Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmian.) uznaję s... - Interpretacja - PP2/443-49/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2006, sygn. PP2/443-49/06, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmian.) uznaję stanowisko spółki cywilnej (...) z siedzibą w (...) NIP (...) zawarte w piśmie z dnia 4 sierpnia 2006r., uzupełnionym w dniu 25 września 2006r., zgodnie z którym:
1/ brak jest obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej sprzedaży w zakresie dostaw oferowanych towarów w systemie wysyłkowym, przy zachowaniu warunków wymienionych w poz. 43 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących - za prawidłowe,
2/ przystąpienie do zawiązanej spółki cywilnej osoby wnoszącej aportem swoje przedsiębiorstwo, w którym była prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie wywołuje w spółce cywilnej obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej - za prawidłowe.

Pismem z dnia 4 sierpnia 2006r. uzupełnionym w dniu 25 września 2006r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z wnioskiem dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że w czerwcu 2006r. została zawiązana spółka cywilna. W dniu 1 lipca 2006r. przystąpił do spółki nowy wspólnik - osoba fizyczna , który wniósł aportem prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo.
Spółka w ramach działalności gospodarczej prowadzi wyłącznie sprzedaż hurtową oraz sprzedaż wysyłkową towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, realizowaną na terytorium kraju za zaliczeniem pocztowym. Podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej przy pomocy kasy rejestrującej.
W piśmie złożonym w dniu 25 września 2006r. podatnik poinformował, iż przedmiotem realizowanych dostaw towarów w systemie wysyłkowym są: tkaniny z haftu, obrusy i ręczniki, przędza, art. do haftu, wydawnictwa ze wzorami, kanwy z nadrukiem i zestawy do haftu.

Na tle przytoczonych wyżej okoliczności faktycznych podatnik zwrócił się z następującymi pytaniami:
1/ "Czy spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży wysyłkowej i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 51 poz. 375 z dnia 29 marca 2006r.) ? "
2/ "Czy przystąpienie do Spółki osoby wnoszącej aportem swoje przedsiębiorstwo w którym była stosowana kasa rejestrująca nakłada na nas obowiązek stosowania ewidencji sprzedaży wysyłkowej za pomocą kas rejestrujących? "

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie w zakresie postawionych pytań wyrażono pogląd, iż spółka nie ma obowiązku wprowadzenia kasy rejestrującej do ewidencji realizowanej sprzedaży wysyłkowej (zgodnie z pozycją 43 załącznika do rozporządzenia) zwłaszcza, że zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika oraz prowadzona jest szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić dane (w tym adres) osoby, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, co następuje.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia (tzw. zwolnienie przedmiotowe).
Pod pozycją 43 załącznika prawodawca wymienił dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Dodatkowo w objaśnieniach załącznika zaznaczono, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.
Zatem spółka dokonując dostawy oferowanych towarów w systemie wysyłkowym, zgodnie z powyższymi wymogami oraz opisanym stanem faktycznym, może korzystać do 31 grudnia 2006r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych dostaw przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zawiązanie spółki cywilnej powoduje obowiązek rejestracji nowego podmiotu w sferze prawa podatkowego. Podmiot ten staje się nowym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przez naczelnika urzędu, zgodnie z przepisem art. 2 ust 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zmian.), zostaje nadany nowy nr NIP. Jako nowy podmiot uzyskuje uprawnienia przysługujące nowo rozpoczynającym działalność.
Zatem późniejsze przystąpienie nowego wspólnika nie ma wpływu na brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej realizowanej przez podatnika nawet, jeżeli wnoszący aportem swoje przedsiębiorstwo realizował obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuję, iż powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez spółkę w zapytaniu i obowiązujący w dacie wydania niniejszego postanowienia stan prawny.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Elblągu