P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-585/06/BIK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2006, sygn. 1472/RPP1/443-585/06/BIK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 01.09.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 05.09.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut jest stroną umowy "o realizację zadań badawczych w ramach projektu badawczego zamawianego nr XXXX z dnia 08.05.2006r." Środki na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa i są przekazywane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki kierującemu realizacją projektu badawczego zamawianego. Ministerstwo zgodnie z zawartymi umowami przekazuje Instytutowi środki na realizację poszczególnych zadań. Instytut zwrócił się z wątpliwościami, czy środki przekazywane na realizację wyżej wymienionej umowy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, od których Instytut powinien obliczyć należny podatek VAT przy zastosowaniu obowiązującej od 1 stycznia 2006r. stawki podatku, czy też nie podlegają ustawie o VAT.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie aparatura naukowo - badawcza, inne przedmioty i materiały zakupione lub wytworzone do realizacji projektu, wliczone w jego koszty, po zakończeniu projektu stają się własnością Instytutu. Ponadto prawo do przychodu ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Instytutowi. Dodatkowo zgodnie z postanowieniami umowy autorom rozwiązań powstałych w ramach realizacji zadań oraz Instytutowi przysługuje prawo do współwłasności wyników badań naukowych lub prac badawczo - rozwojowych oraz do udziału w przychodach z ich odpłatnego odstąpienia lub sprzedaży.

Zdaniem Instytutu w wyniku zawartych umów nie świadczy On żadnych usług na rzecz jednostki finansującej ani osoby trzeciej, lecz wykonuje własne zadania naukowe zgodnie ze statutem Instytutu. W tej sytuacji Instytut uważa, że nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, a zatem nie występuje tu czynność podlegającą opodatkowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Instytut informuje, że w chwili obecnej opodatkował stawką 22% otrzymane środki od tych umów.

Z dniem 1 stycznia 2006r. z załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, została wykreślona pozycja nr 5, czyli usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73). Tym samym usługi te zostały objęte stawką VAT w wysokości 22%, z wyjątkiem usług naukowo - badawczych, które korzystają ze zwolnienia od podatku, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2007r., na podst. § 41f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 97, poz.970 ze zm.) dodanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U., Nr 266, poz. 2239). Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z ust. 2, ma zastosowanie do usług świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że taka umowa zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2006r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczenie, o którym mowa wyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT może być dokonane na podstawie analizy konkretnych umów dotyczących danego stanu faktycznego. Jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest wykonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje (w rozumieniu przepisów ustawy o VAT) świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi naukowo - badawcze wymienione we wniosku są wykonywane na podstawie umowy, która nie przewiduje istnienia podmiotu będącego odbiorcą tych usług.

Konsekwencją nieuznania przedmiotowych czynności jako świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że środki finansowe otrzymywane przez Instytut na realizację tych działań nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b i 14c ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532 ze zm./).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie