Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.253.2025.2.SN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy udokumentowania fakturą VAT czynności świadczonych na rzecz Wynajmujących oraz opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowych czynności.

Uzupełnili go Państwo pismem z 5 czerwca 2025 r. (wpływ 6 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka A. z o.o. (dalej: Wnioskodawca/Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Spółka jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Działalność gospodarcza Spółki będzie koncentrować się na zapewnieniu krótkotrwałego pobytu, włącznie z wyżywieniem przeznaczonym do bezpośredniej konsumpcji. Zakwaterowanie będzie odbywać się m.in. w hotelach. Nieruchomości te są uprzednio podnajmowane od kontrahentów.

Spółka A. z o.o. (Najemca) zawarł umowę najmu z współwłaścicielami (Wynajmujący) kamienicy w (...), na mocy której Najemca jako przejmujący pieczę nad kamienicą zobowiązuje się do wykonywania na własny koszt i we własnym zakresie konserwacji i naprawy instalacji przeciwpożarowej, w tym ustanowienia obsługi centrali ppoż. (ochrona przeciwpożarowa) za wystawianiem na Wynajmującego ryczałtowych not księgowych w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za 4 etaty (konieczne do prawidłowej obsługi centrali).

Z zapisu w umowie Najemca jest zobowiązany do zatrudnienia pracowników oraz obsługi centrali przeciwpożarowej w ramach, której Najemca może obciążyć Wynajmujących do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za 4 etaty ((...) zł).

Najemca dbając o powierzony stan kamienicy świadczy obsługę przeciwpożarową w celu zabezpieczenia nieruchomości i przeciwdziałania powtórzenia się sytuacji przed kilkunastoma laty, kiedy kamienica spłonęła.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca twierdzi, że świadczy usługę, rozumianą na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz współwłaścicieli kamienicy i jest zobowiązany przepisami tej ustawy do wystawienia faktury VAT. Wątpliwość ta wynika z niepewności czy koszty ponoszone przez A., czyli Najemcę takie jak konserwacja, naprawa oraz obsługa centrali ppoż., w których Wynajmujący na skutek umowy, wyraził zgodę na partycypacje, są przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zatem powinny być refakturowane fakturą VAT, czy też nie podlega to opodatkowaniu podatkiem VAT i ich przeniesienie, powinno nastąpić innym dokumentem księgowym – np. notą obciążeniową.

Wnioskodawca za powyższe czynności otrzymuje ryczałtową kwotę pieniężną od Wynajmującego w wysokości (...) zł.

Pytania

1.Czy rozliczenie dokonane pomiędzy stronami powinno zostać udokumentowane fakturą w rozumieniu przepisów Działu XI, Rozdziału I ustawy o podatku od towarów i usług, wystawioną przez Najemcę na Wynajmujących?

2.Czy czynność z pytania pierwszego opodatkowana jest podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności objęte zapytaniem podlegają zakresowi przedmiotowemu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i powinien on wystawić fakturę VAT w związku ze świadczeniem usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca uważa, że zapis w umowie dotyczący wystawienia na Wynajmującego ryczałtowych not księgowych jest uproszczeniem i dotyczy on wystawienia dokumentu księgowego na podstawie art. 21 ustawy o rachunkowości i nie determinuje czy dokument podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

1)w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2)świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało – jako usługa – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli czynność spełnia warunki uznania je za podlegające opodatkowaniu to mamy do czynienia ze świadczeniem usług.

Przez świadczenie usług natomiast rozumie się (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

·przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

·zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

·świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołana definicja odpłatnego świadczenia usług zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jest bardzo szeroka i określa zakres przedmiotowy opodatkowania w VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów.

Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z 10 kwietnia 2017 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.125.2017.1.RH: „Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie”.

Wnioskodawca uważa, że czynność spełnia warunki:

1.w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2.świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Wnioskodawca twierdzi, że w wyniku świadczenia usługi, tj. obsługi centrali przeciwpożarowej Wynajmujący są bezpośrednimi beneficjentami świadczenia, ponieważ to ich nieruchomość jest chroniona przed zniszczeniem w wyniku pożaru. W przypadku, gdyby Najemca nie był zobowiązany do obsługi centrali przeciwpożarowej, Wynajmujący byliby zobligowani do zatrudnienia wyspecjalizowanej firmy celem zapewnienia ochrony kamienicy przed potencjalnym zagrożeniem pożarowym. Dodatkowo świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy usługi (Wynajmujących) na rzecz Najemcy w wysokości wynagrodzenia na poziomie (...) zł.

Sytuacja opisana w stanie faktycznym pokrywa się z cytowaną indywidualną interpretacją podatkową (sygn. 0461-ITPP1.4512.125.2017.1.RH). Bezpośrednim konsumentem, odbiorcą świadczenia są Wynajmujący, którzy odnoszą korzyść o charakterze majątkowym, czynność jest wykonywana w ramach umowy zobowiązaniowej (umowa najmu kamienicy) – Wynajmujący otrzymuje usługę, a Najemca wynagrodzenie z tego tytułu.

Zobowiązanie Najemcy do świadczenia usług na rzecz współwłaścicieli kamienicy zwalnia Wynajmujących z konieczności zatrudniania podmiotu trzeciego do obsługi systemu przeciwpożarowego, przy czym Wynajmujący uiszczają na rzecz Najemcy wynagrodzenie za realizację tych usług.

Podsumowując, Wnioskodawca twierdzi, że świadczy usługę rozumianą na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz współwłaścicieli kamienicy i jest zobowiązany przepisami tej ustawy do wystawienia faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie Wynajmującego częściowymi, ryczałtowymi kosztami obsługi centrali ppoż. opodatkowane jest podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Rozdziale 1 Działu XI ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak stanowi art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

 1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Spółką będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zawarli Państwo umowę najmu z współwłaścicielami (Wynajmujący) kamienicy, na mocy której jako przejmujący pieczę nad kamienicą zobowiązali się Państwo do wykonywania na własny koszt i we własnym zakresie konserwacji i naprawy instalacji przeciwpożarowej, w tym ustanowienia obsługi centrali ppoż. (ochrona przeciwpożarowa) za wystawianiem na Wynajmującego ryczałtowych not księgowych w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za 4 etaty (konieczne do prawidłowej obsługi centrali). Z zapisu w umowie są Państwo zobowiązani do zatrudnienia pracowników oraz obsługi centrali przeciwpożarowej w ramach, której mogą Państwo obciążyć Wynajmujących do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za 4 etaty ((...) zł). Twierdzą Państwo, że świadczą usługę na podstawie ustawy na rzecz współwłaścicieli kamienicy i są zobowiązani przepisami ustawy do wystawienia faktury VAT. Wątpliwość ta wynika z niepewności czy koszty ponoszone przez Państwa, takie jak konserwacja, naprawa oraz obsługa centrali ppoż., w których Wynajmujący na skutek umowy, wyraził zgodę na partycypacje, są przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zatem powinny być refakturowane fakturą VAT, czy też nie podlega to opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca za powyższe czynności otrzymuje ryczałtową kwotę pieniężną od Wynajmującego w wysokości (...) zł.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą udokumentowania fakturą VAT przedmiotowych czynności (pytanie oznaczone nr 1).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

W związku z powyższym, aby rozstrzygnąć Państwa wątpliwość – w pierwszej kolejności ocenić należy, czy ww. czynności są opodatkowane podatkiem VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata, płatność), co wynika wprost z art. 5 ust. 1 ustawy, w myśl którego:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Muszą być zatem spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie – jako usługa – podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Warto w tym miejscu wskazać, że kwestia „odpłatności” była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. w sprawach C-16/93, C-213/99, C-404/99) podkreślając, że o dostawie towarów i usług za wynagrodzeniem można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami. Związek, o którym mowa musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za to świadczenie.

Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wobec powyższych rozważań, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie, oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Taki szeroki charakter świadczenia usługi potwierdzają także zapisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.). W świetle art. 353 § 2 tej ustawy:

Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Tak więc, na świadczenie może składać się zachowanie polegające na działaniu (dokonanie czynności na rzecz innego podmiotu) albo na zaniechaniu (zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji). Na świadczenie mogą się również składać jednocześnie zachowania polegające na działaniu oraz na zaniechaniu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że przekazanie przez Wynajmujących środków pieniężnych na realizację przez Państwa konserwacji, naprawy oraz obsługi centrali przeciwpożarowej powinno być rozumiane jako zapłata za odpłatne świadczenie usług.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy – dbając o powierzony stan kamienicy świadczą Państwo obsługę przeciwpożarową w celu zabezpieczenia nieruchomości i przeciwdziałania powtórzenia się sytuacji przed kilkunastoma laty, kiedy kamienica spłonęła. Analizując przedstawioną przez Państwa sytuację dostrzec można, że Wynajmujący są beneficjentem realizowanych przez Państwa czynności. Bowiem jak sami Państwo zauważyli – to ich nieruchomość jest chroniona przed zniszczeniem w wyniku pożaru. W przypadku, gdyby Najemca nie był zobowiązany do obsługi centrali przeciwpożarowej, Wynajmujący byliby zobligowani do zatrudnienia wyspecjalizowanej firmy celem zapewnienia ochrony kamienicy przed potencjalnym zagrożeniem pożarowym.

Zatem dokonywanie przez Państwa na rzecz Wynajmujących konserwacji, naprawy i obsługi centrali ppoż. stanowi odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Tym samym, wykonywanie ww. czynności podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania ich podatkiem VAT wskazać należy, że przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują dla tych czynności zwolnienia od podatku. Zatem świadczenie przez Państwa usług konserwacji, naprawy i obsługi centrali przeciwpożarowej, wykonywanych w ramach umowy z Wynajmującymi jest opodatkowane podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, jeżeli ww. czynności dokonywane są na rzecz innych podatników podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osób prawnych niebędących podatnikami – są Państwo zobowiązani do udokumentowania ich fakturami, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jeżeli natomiast, przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz innych podmiotów niż te, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, są Państwo zobowiązani do udokumentowania ich fakturami tylko na żądanie nabywców. Należy jednak zauważyć, iż fakt, że nie będą Państwo w takich przypadkach zobowiązani do wystawienia faktur na podstawie art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, nie oznacza, że czynności te są dokonywane poza działalnością gospodarczą i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak bowiem wyżej wykazano – przedmiotowe usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że są Państwo zobowiązani do dokumentowania fakturą VAT przedmiotowych czynności – w przypadku, gdy Wynajmujący (na rzecz których są one świadczone) są innymi podatnikami podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub osobami prawnymi niebędących podatnikami. Natomiast gdy Wynajmujący są innymi podmiotami niż te, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, są Państwo zobowiązani do udokumentowania takich usług fakturami tylko na żądanie nabywców.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego nr 1 uznałem za prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości, dotyczą opodatkowania podatkiem VAT czynności z pytania nr 1.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii – uwzględniając wyżej powołane przepisy prawa i przedstawione uzasadnienie – należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że obciążenie Wynajmującego częściowymi, ryczałtowymi kosztami obsługi centrali ppoż. opodatkowane jest podatkiem VAT.

W konsekwencji, obciążenie Wynajmującego częściowymi, ryczałtowymi kosztami obsługi centrali ppoż. opodatkowane jest podatkiem VAT.

Państwa stanowisko odnoszące się do pytania oznaczonego nr 2 jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na Państwa wskazaniu, że na mocy zawartej umowy zobowiązali się Państwo do wykonywania na własny koszt i we własnym zakresie konserwacji i naprawy instalacji przeciwpożarowej, w tym ustanowienia obsługi centrali ppoż., za które to czynności przysługuje Państwu wynagrodzenie. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.