Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w zw... - Interpretacja - 1412/PP/II/443-19/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.09.2006, sygn. 1412/PP/II/443-19/06, Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym przez Panią XXXXX XXXXX dnia 4 sierpnia 2006 roku wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego obowiązków w podatku od towarów i usług przy sprzedaży działek budowlanych po uprzednim podziale gruntów rolnych ? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim uznaje przedstawione we wniosku stanowisko o niepodleganiu przedmiotowej sprzedaży opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - za nieprawidłowe.

Dnia 4 sierpnia 2006r. roku wpłynął wniosek Pani XXXXXXX XXXXXXXXX o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży 14 działek budowlanych.

Stan faktyczny zaprezentowany przez Wnioskującą;

Wnioskująca od ponad trzydziestu lat jest właścicielem gruntu rolnego nie wyłączonego z produkcji rolnej. Grunt ten (po podziale na 14 działek budowlanych oraz na 4 działki pod drogi i ich poszerzenie), będzie w przyszłości przedmiotem sprzedaży, przychody ze sprzedaży spożytkowane zostaną na remont domu i na życie jako uzupełnienie skromnej emerytury. Zgodnie z obowiązujących planem zagospodarowanie przestrzennego Miasta i Gminy Halinów grunt przeznaczony jest na cele budownictwa mieszkaniowego. Na wniosek właściciela w dniu 06.07.2006r. Urząd Miejski w Halinowie wydał postanowienie o pozytywnym zaopiniowaniu wstępnego podziału gruntu na 14 działek pod budownictwo i na 4 działki pod drogi i ich poszerzenie.

W opinii Wnioskującej, sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według wnioskującej jedna z dyrektyw Unii Europejskiej określa, że sprzedaż własnego majątku w państwach będących członkami nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tutejszy organ podatkowy, działając na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie.

Jak stanowi art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług(Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami) towarami są rzeczy ruchome, budynki, budowle, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z definicją zawartą w art. 15 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są między innymi osoby fizyczne dokonujące obrotu profesjonalnego. I tak, zgodnie z ust. 2 wymienionego przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność handlowców oraz rolników, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W powstałej sytuacji faktycznej o profesjonalnym charakterze (a więc mającym znamiona działalności gospodarczej ? zdefiniowanej, co tutejszy organ pragnie podkreślić, dla potrzeb podatku od towarów i usług w przedmiotowej ustawie podatkowej, zgodnej z Dyrektywami Unii Europejskiej ) świadczy:- przygotowanie przez właściciela 14 działek budowlanych do sprzedaży, poprzez podział gruntu rolnego, - przeznaczenie przez właściciela 4 działek pod drogi i ich poszerzenie, - ważną, w opinii tutejszego organu, jest także okoliczność faktyczna związana z tym, iż dokonano podziału nieruchomości rolnej, nie wyłączonej z produkcji rolnej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują w uregulowaniach art. 43 ust. 1 pkt 9) zwolnienie od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolnione zostały z opodatkowania podatkiem od towarów i usług grunty rolne, leśne pod stawami oraz inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Jako tereny przeznaczone pod zabudowę należy rozumieć grunty, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w chwili sprzedaży będą mieć status terenu pod zabudowę.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż zamierza Pani dokonać sprzedaży kilkunastu działek przeznaczonych pod zabudowę, po uprzednim ich przygotowaniu do handlu (podział gruntu rolnego na działki budowlane, organizacja dróg dojazdowych do działek) to w opinii tutejszego organu taka sprzedaż będzie miała charakter zorganizowany. Sprzedaż dokonywana będzie w sposób stały (ciągły) w jakimś horyzoncie czasowym (a więc częstotliwy, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług będzie działalnością gospodarczą) - wobec czego sprzedaż takich działek, w chwili wydawania niniejszej interpretacji, podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem. Bez znaczenia w opinii tutejszego organu pozostaje fakt, że Wnioskująca jest właścicielem gruntu rolnego od ponad trzydziestu lat.

Co zaś się tyczy Unijnych dyrektyw w aspekcie opodatkowania odpłatnej dostawy dóbr dla celów zarobkowych, to zgodnie z art. 4 ust.2 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa opodatkowania - działalność gospodarcza jest zdefiniowana analogicznie jak w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego opisanego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożonego wniosku. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. ? art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim