POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-10/06/IS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.01.2006, sygn. 1472/RPP1/443-10/06/IS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 04.10.2005 r. (data wpływu 05.10.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej pytania nr 1, postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedłożonego pisma wynika, że Wnioskodawca jest nabywcą prasy zagranicznej (od podatników podatku od wartości dodanej), którą sprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej krajowym podmiotom. Transakcje nabycia oraz sprzedaży prasy dokonywane są z prawem zwrotu. Rozliczenie i zapłata następuje po dokonaniu (rozliczeniu) zwrotów prasy, czyli jedynie za sprzedane przez Spółkę egzemplarze. Podstawą do ustalenia kwoty należnej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest wystawiany przez Stronę raport zwrotów. Zwróconych egzemplarzy Podatnik fizycznie nie odsyła do zagranicznych dostawców lecz zwroty udokumentowane są na potrzeby rozliczenia i zapłaty raportem Spółki i potwierdzane przez dostawców odpowiednią notą korygującą. Zwroty przeznaczane są na makulaturę, której sprzedaż udokumentowana jest fakturą VAT. Wnioskodawca ponosi koszty związane ze zwrotami wynikające z konieczności ich transportu od odbiorców, koszty pakowania i magazynowania. Zapytania Podatnika są następujące: "czy rozliczony przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podatek VAT należy następnie korygować o podatek VAT od wartości rozliczonych ze zwrotów prasy; jeżeli zaś konieczna byłaby korekta, to w którym miesiącu należy jej dokonać - czy w miesiącu raportowania przez Spółkę zwrotów od dostawców, czy w miesiącu wystawienia noty korygującej przez dostawcę?". Ponadto podkreśla, iż są sytuacje, gdy kontrahent zagraniczny nie wystawia noty korygującej ani żadnego innego dokumentu potwierdzającego rozliczenie zwrotów akceptując jednocześnie rozliczenie zwrotów zawarte w raporcie jako podstawę do ustalenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Zdaniem Strony, ponieważ ustalenie kwoty do zapłaty następuje w oparciu o raport zwrotów i zapłata następuje w momencie (miesiącu) sporządzenia przez Spółkę rozliczenia (raportu) zwrotów, opierając się na przepisie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, momentem powstania obowiązku dla zwrotów (z tytułu niesprzedanych egzemplarzy) powinien być moment sporządzenia przez Spółkę raportu zwrotów, a nie data wystawienia przez dostawcę noty kredytowej potwierdzającej wysokość zwrotów, zwłaszcza że nie wszyscy ją wystawiają.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza co następuje:

Stosownie do treści art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów "jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić". Przy ustalaniu podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy, odpowiednio należy stosować przepis art. 29 ust. 4 ustawy. Stanowi on, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W sytuacji przedstawionej we wniosku wynagrodzenie należne dostawcy zmniejszy się o kwotę wynikającą z niesprzedanych egzemplarzy czasopism (jako forma opustu). Zatem z chwilą otrzymania od dostawcy noty kredytowej Spółka powinna pomniejszyć podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiając wewnętrzną fakturę korygującą - stosownie do treści § 25 ust. 1 w związku z § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95 poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - którą należy ująć w rozliczeniu za miesiąc, w którym Podatnik otrzymał fakturę korygującą od dostawcy, a nie w miesiącu sporządzenia raportu zwrotów ani też w miesiącu wystawienia faktury korygującej przez zagranicznego kontrahenta.

Natomiast w sytuacjach, w których przyznawany opust nie jest dokumentowany przez dostawcę towarów żadnym dokumentem, Wnioskodawca powinien dysponować stosownym dowodem potwierdzającym zapłatę za nabycie towarów w kwocie niższej od wynikającej z otrzymanej faktury (przykładowo potwierdzony przez kontrahenta raport zwrotów). Następnie opust powinien zostać wykazany w wewnętrznej fakturze korygującej, wystawionej stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy i § 25 ww. rozporządzenia, którą należy uwzględnić w miesiącu, w którym została wystawiona.

Z tych też względów postanowiono jak na wstępie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie