Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja p... - Interpretacja - 0OG-005/81/2006/PP/443-33/47/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.07.2006, sygn. 0OG-005/81/2006/PP/443-33/47/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.04.2006 r. złożonego przez Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 11.04.2006 r. uzupełnionym w dniu 09.06.2006r. Firma zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik przystąpił do realizacji projektu "Wierzba - łódzki las energii" w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego Działanie 2.1 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach.

Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i wynosi 75% zatwierdzonych wydatków kwalifikowanych oraz krajowego wkładu publicznego w 25%.W związku z realizacją projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z zakupem środków trwałych: komputery, drukarki, telefony itp, środków czystości, wyżywienia dla uczestników szkoleń, kosztów wynajmu sal, zatrudnieniem wykładowców i inne. Firma realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit") bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Ma jednak możliwość rozliczania jako koszt kwalifikowany wynagrodzenia właściciela firmy, którym obciążany jest Wojewódzki Urząd Pracy.

W ramach projektu Podatnik prowadzi szkolenia dla rolników i domowników oraz doradztwo dla w/w grup. Za przeprowadzone szkolenia nie uzyskuje dochodów, ale składa wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Łodzi - Instytucja Wdrażającą.

Finansowanie odbywa się w następujący sposób: transze dofinansowania przekazywane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi pochodzą z krajowych środków publicznych (budżet państwa, budżetu Samorządu Województwa z zaciągniętej przez Samorząd Województwa pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego). Następnie wydatki zatwierdzane na podstawie składanych do WUP w Łodzi wniosków beneficjenta - Podatnika o płatność, przedstawiane są poprzez Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję płatniczą do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca informuje, iż poza realizacją projektu wykonuje również inną działalność gospodarczą w zakresie: usług consultingowych - opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22% oraz usług szkoleniowych - opodatkowanych stawką zwolnioną.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1) czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu?

2) czy otrzymane dotacje należy traktować jako sprzedaż, a jeżeli tak to czy ze stawką zwolnioną z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy w powyższym przypadku będą miały zastosowanie przepisy art. 86 i 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatnik uważa, że jeśli zwrot refundacji zaliczy do przychodów (sprzedaż) ze zwolnioną stawką VAT, to w ramach realizacji projektu, VAT naliczony będzie mógł odliczyć tylko proporcjonalnie.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych z funduszy strukturalnych jest możliwe na ogólnych warunkach. Nie ma znaczenia jakie jest źródło otrzymanych dotacji. Przy rozpatrywaniu prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego należy brać bowiem pod uwagę sposób wykorzystania dotacji, a nie źródło ich finansowania.

Ograniczone może być ono jednak w przypadku, gdy zakupy te nie są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli bowiem zakup związany jest ze sprzedażą niedającą prawa do odliczenia (związany jest ze sprzedażą zwolnioną od podatku) wówczas odliczenie nie przysługuje.

W związku z powyższym, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Jeżeli natomiast zakupy te są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnikowi przysługuje odliczenie częściowe (proporcjonalne).

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym realizacja projektu nie powoduje wystąpienia żadnej sprzedaży.Ponadto kwota otrzymanych dotacji nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

W myśl bowiem postanowień art. 29 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podstawa opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem należy zauważyć, iż zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT tylko te dotacje, które są bezpośrednio związane z dopłatą do ceny konkretnych usług.

Zdaniem tut. Organu podatkowego czynności wykonywane przez Podatnika w ramach realizacji przedmiotowego Programu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Mając na uwadze powyższe stwierdzenie w odniesieniu do stanu prawnego cytowanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż dotacje otrzymane przez Firmę nie zwiększają obrotu, nie wlicza się ich do podstawy opodatkowania, a zatem pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usługi nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego w omawianej sytuacji i nie będą miały zastosowania przepisy art. 90 cytowanej wyżej ustawy o VAT mówiące o proporcjonalnym odliczaniu podatku naliczonego w związku z występowaniem sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.

W tym przypadku dokonane przez Podatnika zakupy za środki otrzymywane przy realizacji projektu w ramach Programu "Wierzba - łódzki las energii" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, dlatego też Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokonanych zakupów.

Z uwagi na powyższe, przepisy art. 87 ustawy o VAT, na które również powołuje się Wnioskodawca, dotyczące zwrotu na rachunek bankowy różnicy między podatkiem naliczonym i należnym nie znajdują tu zastosowania (brak prawa do odliczenia).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach