POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-229-1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. PP/443-229-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 28 grudnia 2005r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług bonusu pieniężnego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28 grudnia 2005r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Podatnik dokonuje zakupów w ramach nabyć wewnątrzunijnych. Dla potrzeb rozliczania podatku VAT stosowane są zasady zgodne z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla każdej transakcji wystawiane są faktury wewnętrzne. Po zakończeniu roku obrachunkowego unijny dostawca z tytułu osiągniętego obrotu za rok 2004 przyznał Podatnikowi dodatkowy bonus w wysokości 2% wartości zrealizowanych transakcji. Zostało to udokumentowane dokumentem CREDIT NOTE wystawionym przez tego dostawcę w lutym 2004r., w którym podał ogólną wartość transakcji za rok 2004 i wyliczony bonus. Z tytułu bonusu kontrahent przelał na konto Podatnika stosowną kwotę pieniężną. Podatnik nie posiada pisemnej umowy, która precyzowałaby warunki udzielonego bonusu, a są one akceptowane przez obydwie strony jedynie w formie ustnej. Jednocześnie Podatnik opodatkował otrzymany bonus oraz rozliczył podatek należny z tego tytułu w deklaracji VAT-7 za luty 2005r.

Na tle tych okoliczności Podatnik sformułował pytanie:

  • Czy otrzymany bonus podlega opodatkowaniu podatkiem ?

Stanowisko Podatnika

Zdaniem Podatnika otrzymany bonus nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie spełnia warunków określonych w art.. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ponieważ celem premii nie jest obniżenie ceny towaru, lecz ma ona charakter nagrody za przekroczenie określonego pułapu zakupów. Jednocześnie otrzymany bonus nie spełnia przesłanek do uznania go jako świadczenie usług, określonych w art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy, ponieważ regularne zakupy towarów nie są żadną usługą

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię

Z przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymany bonus jest wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu, związanego z nabyciem towarów od unijnego kontrahenta, w konkretnym okresie czasu (w omawianym przypadku - w 2004r.).

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymany przez Podatnika bonus związany jest z określonym zachowaniem Podatnika, tj. dokonaniem nabyć towarów o określonej wartości. W konsekwencji dla celów podatkowych wypłacony bonus stanowi zapłatę za świadczoną usługę, która to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu