POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP/443-11/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.04.2006, sygn. PP/443-11/06, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 13 marca 2006 r.uzupełnione następnie w dniach 21 i 29 marca br. , i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

-stanowisko jest p r a w i d ł o w e.

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 13.03.2006 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktyczneg cyt.:

" Ww. przepis prawny ( art.43 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług) określa jako jeden z warunków rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT działalności rolniczej , dokonanie w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych o wartości przekraczającej kwotę 20 000 zł. Ustawa nie precyzuje formy dokumentu potwierdzającego dostawę produktów czy świadczenia usług na ww. kwotę. Wobec powyższego wydaje się możliwe dokonanie rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w oparciu o fakturę VAT RR, jak i umowę kupna-sprzedaży.Jestem rolnikiem ryczałtowym i w ubiegłym roku podatkowym dokonałem sprzedaży produktów rolnych na sumę przekraczającą 20.000 zł. Dokumentem poświadczającym dokonanie powyższej transakcji jest umowa kupna-sprzedaży, sporządzona dnia 02-10-2005 r. pomiędzy M. M., a K. F. której przedmiotem było przeniesienia praw własności płodów rolnych ( fasola w ilosci 95 q ) o wartości 20.425 zł. Obie strony umowy w chwili jej zawarcia prowadziły działalność rolniczą korzystając ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.Na dzień dzisiejszy prowadzę ewidencję, o której mowa w art.109 ust.3 ww.ustawy, gdyż zamierzam zrezygnować z opodatkowania podatkiem VAT."

Do zapytania dołączył Pan fotokopię umowy o której mowa wyżej oraz uzupełnił w dn.21-03-2006 r. o pisemne oświadczenie wskazujące na przesłanki wymienione w wyżej cyt. przepisie art.14 a ust. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W dniu 29-03-2006 r. złożył Pan Zaświadczenie Znak:F.3118/647/2006 wydane przez Urząd Gminy M. z treści którego wynika , iż od dnia 01 marca 2005 r. jest Pan w w/w Urzędzie Gminy podatnikiem podatku rolnego oraz wyjaśnił Pan że zamiarem podatnika cyt.: "było zrezygnowanie ze statusu rolnika ryczałtowego i wybór możliwości rozliczania podatku VAT na zasadach ogólnych , tzn. z uwzględnieniem możliwości odliczania podatku naliczonego od nabywanych środków do produkcji rolniczej ".

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiono następujące stanowisko - cyt.

"umowa kupna -sprzedaży zawarta pomiędzy rolnikami ryczałtowymi, spełnia wymogi dokumentu poświadczającego spełnienie warunków zawartych w art.43 ust.3 pkt 1 ustawy".

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:

-art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) definiującego działalność rolniczą jako - produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych;-art.2 pkt 16 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług , określającym gospodarstwo rolne jako , gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;- art.2 pkt 19 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług definiującego rolnika ryczałtowego jako rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;-art.2 pkt 2 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, że produktami rolnymi są towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;-art.43 ust.1 pkt 3 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług zwalniający z opodatkowania podatkiem VAT, dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego;-art.43 ust.3 wyżej cyt. ustawy o podatku d towarów i usług stanowiący iż,rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem: 1) dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz 2) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz 3) prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.-art.43 ust. 4 ustawy o podatku od towarów usług stnowiącego że, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.- art.109 ust.1 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący że,podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. - art.117 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący iż , z zastrzeżeniem art. 43 ust. 4, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:1)wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;2)prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;3)składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;4)dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

-art.2 ust. 1ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (jedn. tekst:Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) stanowiący iż , za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz wyżej cyt przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że

że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie możliwości udokumentowania dostawy w 2005 r. produktów rolnych pochodzących z Pana własnej działalności rolniczej w kwocie uprawniającej do rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego w oparciu o sporządzoną pisemną umowę kupna-sprzedaży jest prawidłowe.

Równocześnie wskazuję na nie uprawnione twierdzenie o zamiarze rezygnacji z opodatkowania podatkiem VAT uzasadnione przez Pana prowadzeniem ewidencji o której mowa w art.109 ust.3 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącego, iż podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.Przepis ten skierowany jest do podatników którzy statusu rolnika ryczałtowego nie posiadają - utracili na mocy przepisów wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług lub dokonali wcześniej rezygnacji ze zwolnienia składając zgłoszenie rejestrujące.

Z opisanego wyżej stanu faktycznego wynika Pański status podatnika podatku rolnego oraz rolnika ryczałtowego, tym samym w chwili obecnej korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT i zamiarem podatnika jest rezygnacja ze zwolnienia o którym mowa w wyżej cyt. przepisie art.43 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika to z treści przepisu art.15 ust. 4 wyżej cyt. ustawy o podatku VAT stanowiącego iż , w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Pan zgłoszenia o którym mowa wyżej dotychczas nie złożył.Ponadto nie należy utożsamiać potwierdzonej przez tut. organ dowolności w wykazaniu (udokumentowaniu) organowi podatkowemu dostawy produktów rolnych w roku poprzedzającym rok rezygnacji w kwocie przewyższającej 20 000 zł (przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wymagają w tym przedmiocie szczególnej formy) z obowiązkiem prowadzeniem ewidencji o której mowa w wyżej cyt. przepisie art.43 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis nakłada obowiązek zewidencjonowania sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym w przypadku podjętego przez rolnika ryczałtowego zamiaru rezygnacji ze zwolnienia.Skutek złożenia zgłoszenia rejestrującego o którym mowa w przepisie art.96 ust. 1 wyżej cyt. ustawy o podatku VAT, następuje od początku miesiąca następującego po miesiącu w którym zgłoszenie zostanie złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (art. 96 ust.5 pkt 3).

Niniejsza interpretacja :-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,-nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze zgodnie z art.14a § 4 w związku z art.236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim