Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 1, ... - Interpretacja - US.IX/443-29/HM/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.07.2006, sygn. US.IX/443-29/HM/06, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), ust. 3 ustawy z dna 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 17.05.2006 r. znak 7041/3/2006 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 19.05.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Gmina zamierza wykonać prace remontowe na drogach wewnątrz wsi gdzie znajdują się zabudowania. Prace remontowe dotyczą dróg kategorii gminnej i wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Pytanie Wnioskodawcy brzmi, czy uzasadnione jest zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższej sytuacji stosuje się przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w świetle art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza prawidłowości stanowiska przedstawionego przez Stronę.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

    1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
    2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
    3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r.).

W praktyce ww. infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi jak i z budownictwem mieszkaniowym. Przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.

Definicja oraz kategorie dróg publicznych są uregulowane w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

    1. drogi krajowe,
    2. drogi wojewódzkie,
    3. drogi powiatowe,
    4. drogi gminne.

Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii stanowiące sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi. W przypadku budowy i remontu dróg publicznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych) obowiązuje podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, gdy wykonywane roboty dotyczą w całości tych dróg. Jeżeli natomiast czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych), tj. dróg wewnętrznych, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza remontować drogi kategorii gminnej i wewnętrznej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

W świetle powyższego zdaniem tut. organu podatkowego, w przypadku remontu dróg gminnych stanowiących element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy, zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT. Natomiast w przypadku remontu dróg wewnętrznych, niezaliczanych do dróg gminnych, w całości dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (chodniki i drogi osiedlowe, dojścia i dojazdy wewnątrzosiedlowe), zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku VAT.

Urząd Skarbowy w Przemyślu