Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.762.2025.2.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 sierpnia 2025 r. (wpływ 11 sierpnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, sprawy edukacji publicznej oraz zadania w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina realizuje projekt pn. „…” w ramach Działania 10.5 Wsparcie edukacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 na podstawie umowy nr … z dnia 30.04.2025 roku o dofinansowanie.

Przedmiotem projektu jest powiększenie oferty edukacyjnej i podniesienie jakości usług w zakresie edukacji w szkołach podstawowych znajdujących się na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego …, tj.: szkoły podstawowe na terenach Gminy …, Gminy …, Gminy … oraz Gminy …,, w tym rozwój edukacji włączającej oraz wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne rozwijające umiejętności i kompetencje kluczowe uczniów w okresie od 01.06.2025 r. do 31.10.2028 r.

Projekt będzie służył rozwojowi i zapewnieniu równego dostępu uczniom do dobrej jakości edukacji, bez względu na niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, czy pochodzenie. Wsparcie w ramach projektu, zakres działań zostały określone w oparciu o opracowaną kompleksową diagnozę potrzeb w zakresie edukacji szkolnej na terenie … . Projekt „…” przewiduje następujące zadania: - wdrożenie kompleksowych programów indywidualizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - szkolenia zawodowe/ studia podyplomowe dla nauczycieli z zakresu stosowania indywidualizacji nauczania, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijania kompetencji cyfrowych sprzyjających nauczaniu przedmiotowemu z wykorzystaniem narzędzi TIK lub rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, - wsparcie systemu dydaktycznego szkół w celu wzmocnienia ich dostępności oraz rozwoju umiejętności uczniów, - zbogacenie oferty edukacyjnej o zajęcia dodatkowe m.in. robotyki i programowania, - wzmacnianie motywacji wśród uczniów poprzez rozwijanie umiejętności z zakresu STEAM, czyli 5 bloków tematycznych łączących: naukę, inżynierię, technologię, sztukę i matematykę. W ramach projektu kluczowe będzie doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów w celu efektywnego zaplanowania ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z potrzebami rynku pracy. Organizowana i realizowana dodatkowa oferta dydaktyczna będzie przyczyniać się do rozwoju komp. społ.-emocj., umiejętności podst., przekrojowych i zawodowych uczestników niezbędnych na rynku pracy, w tym komp. cyfr., zielonych oraz rozwijanie talentów i zainteresowań uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych).

Przeprowadzone zostaną zajęcia wraz z edukacją szkolną, które pozwolą na nadrabianie zaległości w nauce. Istotnym aspektem projektu będzie zapewnienie wysokiej jakości kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym OzN oraz uczniów zdolnych z terenu MOF. Zakupione zostanie również nowoczesne wyposażenie placówek służące zapewnieniu edukacji włączającej, aby szkoły podstawowe MOF … były miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla każdego dziecka, oferującym wysokie standardy edukacji. Projekt będzie wspierał edukację innowacyjną (m.in. zastosowanie AI w nauczaniu, robotyka), poprzez włączenie nowoczesnych form nauczania. Grupą docelową projektu stanowią uczniowie oraz nauczyciele Szkół Podstawowych MOF … znajdujących się na terenach:

-Gminy …,

-Gminy …,

-Gminy …,

-Gminy …,

-Gmina … w ramach projektu zaplanowała wsparcie dla uczniów polegające na realizacji grupowego, indywidualnego doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz zajęć zawodoznawczych u pracodawców na każdym etapie kształcenia (kl. III, VII-VIII) zgodnie z kryterium dla naboru. Doradztwo zaw. zostanie przeprowadzone na każdym etapie kształcenia z uwzględnieniem treści wolnych od stereotypów płciowych w wyborze ścieżek edukacyjnych i zawodowych, a także w sposób wspierający przełamywanie tych stereotypów oraz promujące przedmioty STEAM. Projekt zapewni również wykorzystanie innowacyjnych form nauczania z wykorzystaniem zasobów dostępnych na ZPE, w tym m.in. wykorzystanie e-zasobów w ramach doradztwa zaw. dla kl. VII-VIII.

Celem zajęć jest m.in.:

-określenie predyspozycji, zainteresowań i wartości niezbędnych w procesie wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej;

-przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji społecznej;

-przygotowanie U do funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy;

-wsparcie U w zakresie świadomego wyboru drogi zawodowej i ścieżki edukacyjnej;

-przedstawienie treści dotyczących równości szans na rynku pracy w odniesieniu do płci, orientacji seksualnej czy mniejszości etnicznej/narodowej.

Wsparciem objęci będą uczniowie klas:

-kl. III - w formie wyjazdów/wizyt zawodoznawczych (15 wyjazdów w projekcie – po 1 w każdej SP raz na rok szkolny),

-kl. VII-VIII - zajęcia grupowe:

SP … - 2 gr.,

SP … - 1 gr.,

SP … - 1 gr.,

SP … - 1 gr.,

SP … - 2 gr.

Natomiast nauczyciele zostaną objęci wsparciem z zakresu prowadzenia zajęć rozwijających, pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Udział w kursach/studiach podyplomowych umożliwi nauczycielom uzupełnienie swojej dotychczasowej wiedzy lub nabycie nowych umiejętności przydatnych w codziennej pracy.

Nauczyciele zostaną objęci wsparciem w zakresie studiów podyplomowych/kursów:

·SP … :

-Szkolenie … ,

-szkolenie … I i II stopień online,

-kurs Dziecko z ADHD – jak wspierać i rozumieć?,

·SP …:

-szkolenie … w szkole podstawowej,

-szkolenie … w kryzysie. Depresja, niska samoocena, problemy z psychiką,

-szkolenie Podnoszenie efektów nauczania oraz rozwijania warsztatowej aktywności uczniów z wykorzystaniem tech. komp.;

·SP …:

-szkolenie - Terapia ręki,

-szkolenie Interwencja kryzysowa w szkole Co robić w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia uczniów - szkolenie Nauczanie robotyki w szkole podstawowej,

·SP … :

-Szkolenie … ,

-szkolenia z zakresu pracy z dziećmi o … .

Wszystkie ww. formy wsparcia kończą się zdobyciem przez nauczyciela kwalifikacji/komp. Nabycie kwalifikacji - zakończone jest egzaminem, potwierdzone otrzymanym certyfikatem/świadectwem ukończenia studiów podyplomowych.

Gmina po zakończeniu realizacji projektu będzie w pełni wykorzystywała zakupione w ramach projektu pomoce, sprzęt do przyszłych zadań realizowanych statutowo. Zakupione wyposażenie zminimalizuje w dużym stopniu ryzyko wystąpienia ewentualnych nierówności w dostępie do edukacji szkolnej ze względu na niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne. Wsparcie specjalistyczne zapewni dzieciom prawidłowy rozwój i możliwość realizacji nauki w środowisku szkolnym. Uzyskane przez nauczycieli kompetencje i kwalifikacje w ramach projektu przyczynią się do poprawy jakości kształcenia w placówkach. Nowoczesne technologie edukacyjne będą wykorzystane do urozmaicania zajęć i zachęcenia dzieci do interaktywnej nauki. Wszystkie te elementy projektu przyczynią się do trwałych i pozytywnych zmian w systemie edukacji szkolnej na terenie MOF … , poprawiając efektywność nauczania i uczenia się oraz tworząc lepsze warunki do rozwoju dzieci.

Faktury dokumentujące nabycie usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę ... .

Zakupione usługi i towary w ramach realizacji projektu pn. „…” będą dokonywane przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie tj. Gminę … , Gminę …, Gminę …, Gminę …, osobno.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podano:

1.Efekty powstałe w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ będą należały do zadań ustawowych i statutowych Gminy wynikających z treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) w szczególności zadań własnych obejmujących sprawy edukacji publicznej.

2.Efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 775). Wszystkie usługi dostępne w ramach projektu (tj. zajęcia dodatkowe dla uczniów) będą dostępne nieodpłatnie.

3. i 4. Nie dotyczy w związku z tym, iż Gmina w ramach ww. projektu nie będzie występowała w roli podatnika, a efekty nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych na ww. projekt?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

-wydatek musi zostać poniesiony przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT,

-wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

-nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) i jednocześnie nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opisany projekt dotyczy spraw edukacji publicznej, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) w szczególności zadania własne obejmujące sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu wyposażenie oraz usługi np. szkolenia nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisaną inwestycję nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji pn. „…”.

Gmina wraz z jednostkami organizacyjnymi, będzie wykorzystywała efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki oświatowe Gminy będą wykorzystywały efekty projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów ustawowych i statutowych - stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.). Zakupione w ramach realizacji projektu usługi i towary będą służyły realizacji zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż działania projektu nie będą służyły do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT zarówno obecnie jak i w przyszłości.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu.

W związku z powyższym, w opinii Gminy, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty powstałe w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty powstałe w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.