
Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika, Burmistrza Miasta X z dnia 14.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług rat określonych w decyzjach administracyjnych wydanych przed 1 maja 2004 r. z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, których termin płatności przypada po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 14.12.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2006 r. Podatnik, Burmistrz Miasta X, działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedstawiając stan faktyczny Burmistrz Miasta X wskazał, iż przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wydał decyzje administracyjne o odpłatnym przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności - na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 120, poz. 1299 ze zm.).
Ponadto, Podatnik oświadczył, iż na wniosek użytkowników wieczystych opłatę z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności rozkładano na raty, których termin płatności przypadał także po dniu 01.05.2004 r., tj. po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług rat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, których termin płatności przypada odpowiednio po dniu 01 maja 2004 r.
Podatnik stoi na stanowisku, iż odpłatne czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności mające formę decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - nie podlegają regulacjom zawartym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie zaś do treści art. 15 ust. 6 w/cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej lub urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku wskazuje, iż w prawie podatkowym istotne znaczenie ma moment powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje z chwilą zaistnienia zdarzenia określonego w konkretnej ustawie podatkowej.
W niniejszej sprawie czynności przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności dokonywane przez Wnioskodawcę - Burmistrza Miasta X - miały miejsce przed dniem 1 maja 2004 r., tj, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym dla tych czynności zastosowanie będą miały regulacje prawne ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Instytucja przekształcenia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w prawo własności uregulowana została m. in. w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 120, poz. 1299 ze zm. - stan prawny obowiązujący przed dniem 1 maja 2004 r.).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 w/w ustawy, użytkownik wieczysty składa wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa, jeżeli użytkowanie wieczyste jest ustanowione na nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego (art. 2 ust. 1 pkt 2).
Decyzja w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wydaje organ, o którym mowa w ust. 1. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej (art. 2 ust. 3).
W myśl art. 4 w/cyt. ustawy, osoba, która nabyła własność nieruchomości na podstawie art. 2, zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, z zastrzeżeniem art. 6.
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.), opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 4 pkt. 1 w/w ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Z wyżej wskazanych przepisów prawnych wynika, iż zmiana formy prawnej nieruchomości gruntowej nazywana "przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności" może przybrać postać przekształcenia w trybie przepisów ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności. W takiej sytuacji - na wniosek użytkownika wieczystego - odpowiedni organ administracji publicznej wydaje decyzję w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Z przepisów regulujących materię podatku od towarów i usług, obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie podkreślić należy, iż grunt nie stanowił towaru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
W związku z powyższym przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (tj. dostawa towarów) nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż termin płatności rat z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności przypada także po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Z wyżej wskazanych przepisów prawnych wynika, iż od 1 maja 2004 r. opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów (do których także zaliczyć należy grunty) i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie jednak z zasadą wyrażoną w art 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w tym przepisie.
W świetle stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę przekształcenie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w prawo własności, dokonane na podstawie wydanych decyzji administracyjnych, nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem zasadnym jest stwierdzenie, iż zapłata rat z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności dokonanego przed dniem 1 maja 2004 r. nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje za nieprawidłowe uzasadnienie stanowiska Podatnika, tj. powołanie się na treść art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie jednak tut. organ podatkowy wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawcy, Burmistrza Miasta X wyrażone w piśmie z dnia 14.12.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 11.01.2006 r. jest prawidłowe.
