Na podstawie:art. 14 a - art. 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, p... - Interpretacja - USIII/443/VAT/329/44/2006ZK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.06.2006, sygn. USIII/443/VAT/329/44/2006ZK, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie:art. 14 a - art. 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)po rozpatrzeniu wniosku bez numeru z dnia 14 marca 2006 r. o interpretację zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie uwzględnienia skonta w podstawie opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów oraz wykazania w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej VAT-UE wartości zastosowanych skont Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie podziela pogląd wyrażony w przedmiotowym wniosku.

W dniu 17 marca 2006 r. wpłynęło do tut. organu pismo Spółki bez numeru z dnia 14 marca 2006 r. dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W powyższym piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny: Spółka nabywa towary od kontrahenta zagranicznego z 90-dniowym terminem płatności, jednocześnie w przypadku zapłaty za towar w terminie nie przekraczającym 45 dni, sprzedawca udziela skonta w wysokości 4% sprzedaży. W przypadku zapłaty za towar z terminie 45 dni zapłata pomniejszana jest o wartość 4% skonta. Równocześnie wystawiana jest faktura korygująca do faktury wewnętrznej wystawionej z datą faktury dostawy. Powyższa faktura zmniejsza podatek VAT należny i naliczony, a jej wartość ustalana jest po kursie z dnia faktury dostawy. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług faktura korygująca fakturę wewnętrzną koryguje podstawę opodatkowania do kwoty jaką Spółka jest obowiązana zapłacić dostawcy. Od dostawcy Spółka uzyskała informację z której wynika, że wartość skonta nie powoduje u niego zmniejszenia wartości sprzedaży i nie stanowi podstawy do wystawienia faktury korygującej wartość obrotu. Wystawiona faktura korygująca wewnętrzna w dacie skonta zmniejsza zarówno VAT należny i naliczony bez korekty obrotów. Powyższe powoduje, iż w deklaracji VAT-7 obrót pomnożony przez stawkę podatku nie jest zgodny z wartością podatku należnego wykazanego w deklaracji. Ponadto powyższe może spowodować niezgodność pomiędzy VAT-UE a wielkością obrotów wykazanych przez dostawcę.

W powyższej sprawie Spółka przedstawia następujące stanowisko:Zdaniem Spółki sporządzając deklarację VAT-UE należy wykazać wartość zastosowanych skont, a w deklaracji VAT-7 pomniejszać wartość obrotu o wartość skont. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, należy stwierdzić, iż przedstawione przez Spółkę stanowisko jest słuszne.

Podstawa opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów została uregulowana w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z zapisem art. 31 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić. W świetle ust. 2 powyższego artykułu podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje:
1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Natomiast zgodnie z ust. 3, przy ustalaniu podstawy opodatkowania przepis art. 29 ust. 4 stosuje sie odpowiednio. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych,prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.Podobnie powyższe kwestie zostały uregulowane w art. 11A(3)(a) i (b) VI Dyrektywy Rady UE z dnia 17 maja 1977 r. (77/388/EEC), który mówi, że podstawa opodatkowania nie obejmuje: obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, rabatów i bonifikat udzielonych klientowi i uwzględnionych w momencie dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak z powyższego wynika, dla określenia podstawy opodatkowania wyróżnia się dwa rodzaje rabatów: przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem zapłaty, które nie mają wpływu na podstawę opodatkowania, przyznane po dostawie, które wymagają sporządzenia dokumentu korygującego określoną w pierwotnej fakturze podstawę opodatkowania.Skonto stanowi procentowe zmniejszenie należności za wykonane świadczenie, w sytuacji gdy zapłata należności przez odbiorcę świadczenia ma miejsce przed terminem płatności. Zgodnie z definicją słownikową tego pojęcia zawartą w "Małym Słowniku Języka Polskiego", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 r. Skonto to "procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznawane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem". Zatem zgodnie z dyspozycją powołanego wyżej zapisu art. 31 w przypadku udzielenia skonta ustalając podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy uwzględnić kwotę transakcji już po odliczeniu skonta. Zapis ust. 3 art. 31 stanowi doprecyzowanie ogólnej definicji podstawy opodatkowania zawartej w ust. 1, bowiem udzielony rabat obniża kwotę jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić dostawcy towarów.

Zauważyć również należy, iż podatnik ma obowiązek wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy nie została wystawiona faktura przez unijnego dostawcę (art. 20 ust. 5). Skoro zatem przepisy podatkowe określają powstanie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a tym samym i ustalenie podstawy opodatkowania bez wystawionej faktury przez unijnego dostawcę, to uznać należy, że nie tylko otrzymanie faktury korygującej umożliwia skorygowanie podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli na podstawie innych dokumentów (skonto wynikające z faktury pierwotnej) ustalić można prawo podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania stosownie do art. 31 ust. 3 w związku z ust. 1 ustawy. Podkreślić należy, iż rabat zmniejsza podstawę opodatkowania, a tym samym jednoczesnemu zmniejszeniu ulega podstawa opodatkowania i kwota podatku należnego.

Zgodnie z powołanym wyżej zapisem art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejszany jest o kwoty udokumentowanych m.in. skont. Udokumentowanie prawa do zastosowania skonta następuje dopiero w momencie dokonania zapłaty w terminie uprawniającym do zastosowania skonta. Zauważyć należy, iż jeżeli przed złożeniem deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu spełnione zostały warunki uprawniające Spółkę do zastosowania skonta, tzn. nastąpiła zapłata w wyznaczonym terminie, Spółka winna zmniejszyć podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o kwotę należnego skonta.

W sytuacji, gdy uprawnienie do zastosowania skonta nastąpi po złożeniu deklaracji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu, Spółka winna wystawić korektę faktury wewnętrznej. Zauważyć należy również, iż zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95 poz. 798 ) w związku z § 25 ust. 1, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Zaś zgodnie z ust. 5 nabywający otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.

Mając na względzie powyższe, wystawiona faktura wewnętrzna korygująca winna zostać ujęta w rozliczeniu za okres w którym została wystawiona i w związku z tym wartości z niej wynikające wykazane w prowadzonych ewidencjach dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług jak i na ich podstawie sporządzanych deklaracjach VAT-7 i VAT-UE. Dodać również należy, iż faktura wewnętrzna korygująca nie dokumentuje wykonania nowej czynności, lecz koryguje wcześniejszą transakcję. Zatem przy korygowaniu obrotu należy zastosować ten sam kurs, który został ustalony w oparciu § 37 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 97, poz. 970 ze zm.) w fakturze wewnętrznej o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie