Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60... - Interpretacja - IIUS-II-443/57/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2006, sygn. IIUS-II-443/57/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 3, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatniczki z dnia 10.01.2006 r., bez znaku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2006 r.; za nieprawidłowe w kwestii opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 7% usług polegających na udostępnianiu stołów bilardowych w okresie: od miesiąca lutego 2005 r.

Podatniczka w piśmie z dnia 10.01.2006 r. zwróciła się z zapytaniem dotyczącym określenia stawki podatku VAT jaka powinna być zastosowana cyt. "od miesiąca lutego 2005 r. do chwili obecnej dla usług polegających na wynajmie na godziny stołów bilardowych dla klientów, które to stoły znajdują się w klubie bilardowym a ich wynajem połączony jest z równoczesnym świadczeniem usług gastronomicznych....".W ocenie Pytającej działalność taka winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7% jako działalność w zakresie sportu i rekreacji.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska wyjaśnia; Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla potrzeb podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi identyfikuje się za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z wyjątkiem usług elektronicznych. Według Urzędu Statystycznego w Łodzi -Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych usługi polegające na udostępnieniu stołów bilardowych po wrzuceniu monety lub żetonu mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00- usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Od dnia 1.05.2004 r. zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwolnione od tego podatku są między innymi usługi związane z rekreacją i sportem oznaczone symbolem PKWiU ex 92., jednakże przy uwzględnieniu objaśnienia zamieszczonego pod w/w załącznikiem. Brzmienie zawarte w tej pozycji i użyty spójnik "i" wskazuje, że objaśnienie zamieszczone pod tym załącznikiem dotyczyło obu kategorii usług tj. rekreacji i sportu, objętych tą częścią zdania. W celu wyeliminowania pojawiających się w tym zakresie wątpliwości, w art. 1 w pkt 38 lit. c ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90,poz. 756) doprecyzowano treść powyższego objaśnienia do załącznika nr 4. Zwolnione od podatku od towarów i usług są jedynie usługi związane z rekreacją i sportem świadczone przez podmioty nie mające jako na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, jednakże z zastrzeżeniem, iż wszelkie zyski, które mimo wszystko podmioty te osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Taka opinia jak powyżej została przedstawiona przez Ministerstwo Finansów Departament Podatków Pośrednich w piśmie z dnia 29.08.2005 r. znak: PP3-812-13/94/2005/JŁ/15PP/SP 15, PP3-812-433/205/JŁ/PP 956. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o PTU podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Według art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Usługi wykonywane przez Podatniczkę polegające na odpłatnym wynajmie stołów bilardowych mają na celu osiągnięcie systematycznego zysku, gdyż stanowią one przedmiot prowadzonej działalności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczonych przez Nią usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, usługi zaliczane wg PKWiU do grupowania 92.72 zostały w załączniku nr 4 wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.Powyższa nowelizacja wprowadziła również zmianę w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w którym pod poz. 159a wymieniono usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92.72 - usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego jako wstęp- należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś.Działalność Podatniczki polega na odpłatnym udostępnieniu użytkownikom stołów bilardowych w związku z powyższym dokonanie opłaty nie może być tożsame z "wykupieniem wstępu". Dokonanie opłaty związane jest z uruchomieniem przedmiotowych urządzeń do gry. Wobec powyższego świadczone przez Podatniczkę usługi gry w bilard o symbolu PKWiU 92.72.12-00.00, które nie zostały wymienione w ustawie oraz w przepisach wykonawczych do ustawy jako korzystające z opodatkowania podatkiem od towarów i usług według obniżonych stawek, opodatkowane są według stawki określonej w treści przepisu art. 41 ust.1 ustawy tj. według stawki 22%.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 10.01.2006 r., bez znaku i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku do tut. organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając niniejszą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie