
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie braku obowiązku zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku połączenia się z inną spółką - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w dniu 30.12.2004 r. na podstawie Uchwały Wspólników oraz postanowienia Sądu Rejonowego w Lublinie "X" Sp. z o.o. w Lublinie połączyła się w trybie art. 492 § 1 ks., poprzez przeniesienie całego majątku Spółki do "Y" Sp. z o.o. w Lublinie. Spółką przejmującą jest "Y" Sp. z o.o. w Lublinie a przejmowaną "X" Sp. z o.o.
W 2003 r. Spółka "X" dokonała zakupu 1 sztuki drukarki rejestrującej (fiskalnej) oraz 3 sztuk kas rejestrujących i skorzystała z możliwości odliczenia 50% ich ceny. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożone zostało pisemne oświadczenie o liczbie kas rejestrujących oraz miejscu, w którym będą użytkowane. W okresie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas właściwy serwis przeprowadzał w obowiązujących terminach przegląd techniczny. W związku z połączeniem dokonano odczytu zawartości pamięci kasy przez serwisanta w obecności pracownika urzędu skarbowego, który sporządził z tej czynności protokół. Po wymianie modułu fiskalnego kasy powróciły na swoje dawne miejsce, wprowadzono nazwę i NIP Spółki przejmującej oraz zgłoszono kasy do Lubelskiego Urzędu Skarbowego.
Spółka stoi na stanowisku, że ulga na zakup kas, z której skorzystał "X" Sp. z o.o. przechodzi na Spółkę przejmującą.
Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji postępuje słusznie czy też powinien dokonać korekty deklaracji i zwrotu odliczonej ulgi?
Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 111 ust. 1, 4 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnicy którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł. (ust. 4). Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną
ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 pkt. 1 (ust. 6).Minister Finansów w § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących określił przypadki, kiedy podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Są to przypadki określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania podatnicy:
1) zaprzestaną działalności;
2) nastąpi otwarcie likwidacji;
3) zostanie ogłoszona upadłość;
4) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
5) dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.
"Y" Sp. z o.o. łącząc się przez inkorporację przejęła majątek oraz weszła w prawa i obowiązki "X" Sp. z o.o.W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z następstwem prawnym, które jest w prawie podatkowym instytucją nietypową. Następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie się, przekształcenie (w tym komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych), podział, przejęcie całego majątku. Przedmiotem następstwa osób prawnych są również prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych regulują przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych;
2) osobowych spółek handlowych;
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub
spółek.
Przy czym zgodnie z dyspozycją § 2 art. 93 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
W podatku od towarów i usług prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związane jest ściśle z osobą podatnika. Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 może dokonać jedynie zarejestrowany podatnik o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. W odniesieniu do podmiotów powstałych w wyniku przekształceń Ordynacja podatkowa wprowadziła zasadę sukcesji uniwersalnej, polegającą na przejściu wszelkich przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków podmiotu przekształcanego na podmiot powstały w wyniku tego przekształcenia.
Z przedstawionego w piśmie Spółki stanu faktycznego wynika, że nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, które powodowałyby obowiązek dokonania zwrotu odliczonych (przed połączeniem się ) przez "X" kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Zgodnie bowiem z dyspozycją ust. 2 cyt. § 11 obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas dotyczy tylko tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione w ust. 1.
Skoro więc Wnioskujący wchodzi we wszelkie prawa i obowiązki "X" Sp. z o.o. przedmiotem sukcesji będzie także prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kas fiskalnych, jakie przysługiwało temu Przedsiębiorstwu.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).
