Pismem z dnia 19 stycznia 2005r. podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu ... - Interpretacja - 1406/VAT/443-10/MW/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. 1406/VAT/443-10/MW/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 19 stycznia 2005r. podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym pośrednictwie w nabywaniu wierzytelności przez Grupę... . Podatnik nie jest stroną umowy nabycia wierzytelności, tylko pełnomocnikiem w/w podmiotu i działa w jej imieniu. Jego rola polega na zawarciu w imieniu spółki umowy nabycia wierzytelności (w celu windykacji) ze zbywcą wierzytelności, a w zamian za świadczone przez siebie usługi uzyskuje na podstawie umowy współpracy pomiędzy firmami wynagrodzenie prowizyjne liczone od każdej zawartej umowy. Podatnik w drodze outsocingu dokonuje sprzedaży części usługi realizowanej przez .... sklasyfikowanej według PKWiU pod numerem 65.23.10. Uzyskiwane wynagrodzenie jest prowizją od prowizji ... uzyskiwaną w drodze windykacji nabytych wierzytelności. Wynagrodzenie jest należne bez względu na skutki ekonomiczne jakie wywołuje umowa dla firmy .... Podatnik wskazał, iż on sam nie podejmuje żadnych działań w celu windykacji należności.


Podatnik stoi na stanowisku, że obrót wierzytelnościami jest sklasyfikowany wg PKWiU 65.23.10 i korzysta z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jak wszystkie inne usługi pośrednictwa finansowego klasyfikowane wg PKWiU w sekcji J w przedziale 65 do 67. Pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami polegające na pełnieniu roli pełnomocnika, brokera polega więc takiemu samemu zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jak i stricte sam obrót wierzytelnościami.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje.
Z przedstawionych przez podatnika okoliczności wynika, że opisana w pytaniu usługa świadczona w drodze outsourcingu polega na zawieraniu umów w imieniu .... na podstawie udzielonego pełnomocnictwa zakupu wierzytelności w celu ich windykacji, a sam podatnik nie podejmuje działań windykacyjnych. Przedmiotem świadczenia nie jest zatem sama windykacja należności, a obrót wierzytelnościami.

W przedmiotowym przypadku istotnym jest fakt, wykonywanych przez podatnika czynności oraz grupowanie statystyczne według PKWiU dotyczące wyłącznie świadczonych przez niego usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 cyt. wyżej ustawy ilekroć w przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także gruntyNatomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. W dalszej części art. 8 sprecyzowano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Z kolei w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83. art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik Nr 4, poz. 3) zwolnione zostały od podatku VAT usługi pośrednictwa finansowego, tj. usługi zaliczone do grupowania statystycznego sekcja J ex (65-67) z wyłączeniem:
1) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki.
2) usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
3) usług doradztwa finansowego (PKWiU) ex 67.13.10-00.20),
4) usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych PKWiU ex 67.20.10-00.20, - 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
5) usług ściągania długów oraz faktoringu,
6) usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,
7) usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,
8) transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
9) transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93) wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią. Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa. Przeniesienie wierzytelności następuje generalnie na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności. Obrót wierzytelnościami tj. zakup w celu ich dalszej odsprzedaży lub windykacji stanowi świadczenie usługi. Natomiast usługi obrotu wierzytelnościami nie należy identyfikować z usługami windykacji wierzytelności (ściągania długów). Windykacja jest dochodzeniem własnych lub na przyjęte zlecenie obcych praw do majątku, rzeczy lub pieniędzy, którymi włada nie uprawniona do tego osoba trzecia. Ściąganie długów to, wykonywanie na podstawie umów zleceń czynności zmierzających do wyegzekwowania od dłużnika zleceniodawcy należnych mu wierzytelności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle nowej ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem usług ściągania długów należy rozumieć świadczenie usług windykacji wierzytelności na zlecenie. Nie należy pojęciem ściągania długów określać innych czynności niż omówione powyżej. Usługa obrotu wierzytelnościami nie zawiera się w katalogu działań, które można określić mianem ściągania długów. Samo nabywanie wierzytelności nie musi być w ogóle połączone z późniejszym prowadzeniem windykacji nabytych wierzytelności, lecz może nastąpić z zamiarem jej dalszej odsprzedaży. Należy zatem rozgraniczyć czynności nabywania wierzytelności, obrotu nimi od czynności ściągania długów. Choć są to usługi najczęściej powiązane ze sobą nie są to jednak czynności tożsame.


Reasumując, skoro podatnik nie podejmuje działań polegających na rzeczywistej windykacji należności to zdaniem tutejszego organu podatkowego usługi sklasyfikowane przez podatnika według PKWiU 65.23.10 jako usługi pośrednictwa finansowego, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W świetle powyższego stanowisko podatnika jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej)

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim