POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-34/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. PP/443-34/05, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 01 marca 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 11 marca 2005 roku i z dnia 05 maja 2005 r . w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wasza Spółdzielnia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi badania mleka surowego dostarczanego przez rolników do punktów skupu mleka przy zastosowaniu nowych, kosztowniejszych metod i w związku z tym Rada Nadzorcza Spółdzielni podjęła uchwałę, że dostawcy mleka będą świadczyć pewne kwoty na zmniejszenie kosztów badania mleka. Kwoty te (dopłaty) traktowane są przez Spółdzielnię jako dotacja rolników na zmniejszenie kosztów działalności i są potrącane z należności wynikających z faktur VATRR wystawianych dla rolników. Spółdzielnia na łączną kwotę dotacji wystawia jedną fakturę wewnętrzną do wyliczenia podatku należnego.
Zdaniem Spółdzielni tego rodzaju zbiorcze rozliczenie VAT należnego od kwot dotacji uznać należy za prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach informuje, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dotacja o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W świetle powyższego dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, tj. dotacja celowa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zatem uznać, że dotacje otrzymywane od dostawców mleka nie stanowią obrotu w rozumieniu powołanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie są bezpośrednio związane z dostawą lub świadczeniem usług.

Tak więc, w opisanym wyżej przypadku nie mają zastosowania przepisy regulujące zagadnienie związane z wystawianiem faktur wewnętrznych. Zgodnie bowiem z przepisami art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, dostawę towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca, importu usług oraz dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z uwagi na fakt, iż żaden z ww. przypadków nie występuje w przedstawionej sytuacji - dla udokumentowania otrzymanych od rolników kwot na zmniejszenie kosztów badania mleka nie powinny być wystawiane faktury wewnętrzne.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie podatkowe, nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani też nie toczyło się postępowanie przed sądem administracyjnym.

Urząd Skarbowy w Wadowicach