
Temat interpretacji
Zgodnie z przedstawionym we wniosku z dnia 31.03.2005r. uzupełnionym w dniu 23.05.2005r. oraz w dniu 01.06.2005r. stanem faktycznym Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W miesiącu marcu bieżącego roku Podatnik złożył we Wspólnym Sekretariacie Technicznym w Warszawie projekt dotyczący rozbudowy strażnicy w Czeremsze Osadzie, którego wykonanie ma być sfinansowane z funduszy pomocowych w ramach Programu Interreg III A. Projekt Interreg III ma na celu zmniejszenie dysproporcji w rozwoju pomiędzy regionami Unii Europejskiej i jest skoncentrowany na wspieranie współpracy przygranicznej, ponadnarodowej i międzyregionalnej służącej wzmocnieniu harmonijnego, zrównoważonego i trwałego rozwoju całego obszaru Wspólnoty. W ramach projektu Interreg III działa Program sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina Interreg III A. W myśl rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. podatek VAT naliczony przy zakupach towarów i usług, sfinansowanych z funduszy pomocowych, nie jest wydatkiem kwalifikowanym i nie można ująć go w sumie ogólnej planowanych wydatków w ramach Programu Interreg III A. Jednocześnie w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku przysługuje podatnikom ponoszącym koszty nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zdaniem podatnika, z uwagi na to, iż Program Interreg III A jest finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz zostały zawarte stosowne umowy pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Unią Europejską, to istnieje możliwość zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z rozbudową strażnicy w Czeremsze Osadzie, sfinansowanych w ramach Programu Interreg III A od Urzędu Skarbowego.
W związku z tym Podatnik prosi o wyjaśnienie, czy istnieje możliwość zwrotu przez Urząd Skarbowy podatku VAT od zakupu towarów i usług sfinansowanych z funduszy pomocowych w ramach Programu Interreg III A
Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hajnówce stwierdza co nstępuje :
W świetle regulacji prawnej wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn.zm.) podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro zakupy materiałów przeznaczonych na rozbudowę strażnicy w Czeremsze Osadzie, finansowanych w ramach Programu Interreg III A są związane z działalnością statutową Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, tj. z działalnością w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej, to w świetle w/w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych z funduszy pomocowych w ramach Programu Interreg III A na zasadach ogólnych.
Jednak podatnicy korzystający ze środków "pomocowych" na mocy przepisów zawartych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mogą żądać zwrotu całości lub części zapłaconego podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; 2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że istotnym elementem jest zakwalifikowanie otrzymanej pomocy do którejś z w/w grup środków. W przypadkach określonych w § 6 ust. 3 rozporządzenia decydujące znaczenie przy ustalaniu prawa do zwrotu podatku ma data zawarcia umowy. Jedynie w przypadku PHARE zwrot podatku, po spełnieniu określonych w w/w rozporządzeniu warunków, przysługuje bez względu na datę zawarcia umowy. W pozostałych przypadkach zwrot przysługuje jedynie w sytuacji, gdy umowa została zawarta przed dniem 1 maja 2004r.
Z pisma Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w xxxxx nr PF.311-3/16/2005 z dnia 01.06.2005r. wynika, iż projekt INTERREG III funkcjonuje od 28.04.2000r., natomiast Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich zatwierdzająca Program sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina Interreg III A datowana jest na 05.11.2004r.
Program INTERREG III A zatwierdzony został przez Komisję Wspólnot Europejskich, jest zatem pomocą, o której mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ze zgromadzonych materiałów wynika, że nie jest to pomoc w ramach PHARE, zatem warunkiem koniecznym do uzyskania zwrotu z Urzędu Skarbowego jest zawarcie umowy przed dniem 1 maja 2004r.
Z przedstawionego przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w xxxxx stanu faktycznego wynika, że środki przeznaczone na rozbudowę strażnicy w Czeremsze Osadzie są środkami, które zostaną w przyszłości przekazane Podatnikowi z funduszy pomocowych w ramach Programu sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina Interreg III A po rozpatrzeniu wniosku złożonego w miesiącu marcu 2005r. we Wspólnym Sekretariacie Technicznym w Warszawie i po podpisaniu umowy na sfinansowanie w/w inwestycji.
W związku z tym w Państwa przypadku zastosowania nie będą miały uregulowania zawarte w w rozdziale 12 wyżej cytowanego Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na to, iż umowa dotycząca sfinansowania rozbudowy strażnicy w Czeremsze Osadzie nie została zawarta przed dniem 1 maja 2004r.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hajnówce nie podziela zaprezentowanego w zapytaniu stanowiska, zgodnie z którym Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w xxxxxx ma możliwość odzyskania z urzędu skarbowego podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z funduszy pomocowych w ramach Programu Interreg III A na warunkach przewidzianych w przepisów zawartych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja powyższa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia będącego przedmiotem wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, a jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, bądź zmiany przepisów prawa.
