POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP2/443-127/05/KH/29883

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. PP2/443-127/05/KH/29883, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Strony nr (...) z dnia 15.04.2005 r. (doręczonego w dniu 19.04.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza
że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny:
W dniu 1 kwietnia firma zmieniła nazwę i adres. Spółka zgłosiła powyższy fakt niezwłocznie do Krajowego Rejestru Sądowego. Organ ten powiadomił Podatnika o wprowadzeniu zmian do rejestru w dniu 12 kwietnia.Następnego dnia Podatnik powiadomił o powyższym właściwy organ podatkowy na stosownych formularzach. W okresie 1-12 kwietnia Spółka otrzymywała faktury VAT, na których podano dotychczasową nazwę i adres. Również Spółka w tym okresie wystawiała faktury podając dotychczasowe dane (sprzed 1 kwietnia). Przedmiotem zapytania jest rozstrzygnięcie, czy Spółka winna zarówno swoje, jak i otrzymywane od kontrahentów faktury, skorygować notami korygującymi w zakresie podania nowego adresu i nazwy (obowiązującej od 1 kwietnia, potwierdzonej informacją z KRS w dniu 12 kwietnia). Zdaniem Podatnika korygowanie tych dokumentów nie jest konieczne, gdyż występuje ciągłość funkcjonowania firmy.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik tutejszego Urzędu przedstawia następującą ocenę prawną przedmiotowego zagadnienia:

Na wstępie należy podkreślić, że prawo do wystawienia faktury zwanej notą korygującą zostało zastrzeżone wyłącznie dla nabywcy faktury, nie dla jej wystawcy. Zasada ta wynika z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W myśl powołanego przepisu w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek dotyczących pozycji określonych w § 12 ust. 1 pkt 5-12 w/w rozporządzenia, tj:
1) jednostki miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług,
2) ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),
3) wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
4) stawki podatku,
5) sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
6) kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
7) wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,
8) kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie,
może wystawić fakturę, zwaną notą korygującą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że powyższy przepis mógłby być wykorzystany przez Spółkę - nabywcę faktur, w celu sprostowania adresu i nazwy, obowiązującej od 1 kwietnia. Należy jednak wskazać, że trudno nazwać pomyłką dane zawarte w wystawionych fakturach dla Spółki w okresie 1-12 kwietnia, skoro w tym okresie Podatnik nie dysponował urzędowym potwierdzeniem dokonanych zmian (zawiadomienie KRS). Kontrahenci Podatnika wystawiając faktury nie popełnili pomyłki, stosując dotychczasowe dane Spółki.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, nie występuje w tym przypadku konieczność korygowania w tym zakresie otrzymanych faktur. Nie występuje również potrzeba korygowania własnych faktur (tu wyłącznie w formie wystawienia faktury korygującej - na podstawie regulacji § 20 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów), gdyż nie zawierają one pomyłki. Posługując się dotychczasowymi danymi w okresie pomiędzy datą dokonanej zmiany w nazwie i adresie, a datą potwierdzenia tego faktu powiadomieniem KRS, Wnioskodawca nie popełnił błędu. Należy wskazać, że w okresie 1-12 kwietnia zawiadomienie organu podatkowego o powyższych zmianach nie wywierałoby skutku, w związku z brakiem w tym okresie urzędowego potwierdzenia o zmianach w KRS.

W świetle powyższych ustaleń, Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika oceniające brak potrzeby korygowania w/w dokumentów w omówionym zakresie, orzekając jak w sentencji postanowienia.

Informuje się Podatnika, że wniosek zawarty w podaniu nie podlega załatwieniu w formie wyrażania zgody, gdyż nie przewidują tego przepisy podatkowe. Ponieważ podanie Strony spełnia wymogi określone w art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, zostało ono załatwione w trybie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy