P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/406-75/ME/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. PP/406-75/ME/05, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.09.2005 r. (złożonego w tut. urzędzie 26.09.2005r.) w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych i nagród których otrzymywanie wynikało z zawartych umów zlecenia

postanawia

uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż otrzymanie premii i nagród podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

U Z A S A D N I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że w/w sprzedaż nie będzie objęta podatkiem od towarów i usług postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podatnik jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług prawniczych. Ze złożonego w dniu 26.09.2005 r. pisma wynika, iż na podstawie dwóch umów zleceń (z dnia 24.05.1999 r. oraz 31.01.2004 r.) wykonywał usługi w zakresie obsługi prawnej na rzecz "X" w A. Obie umowy przewidywały zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne z tytułu wykonywania tych usług, które zgodnie z umową dokumentowane były fakturami VAT z zastosowaniem stawki podatkowej w wysokości 22%. Ponadto z umowy zawartej w dniu 24.05.1999 r. wynikało, iż "zleceniodawca może tytułem dodatkowego wynagrodzenia przyznać zleceniobiorcy premię uznaniową w wysokości przez siebie ustalonej", natomiast z umowy z dnia 31.01.2004 r. iż, "w uzasadnionych przypadkach zleceniodawca może przyznać zleceniobiorcy nagrodę w wysokości przez siebie ustalonej".

Z pisma z dnia 15.09.2005 r. (pismo wyjaśniające do korekt deklaracji VAT-7 złożonych w związku z opodatkowaniem podatkiem VAT premii i nagród o których mowa wyżej) wynika, iż dodatkowe premie i nagrody wypłacone zostały w miesiącach: październik, listopad i grudzień 2000 r., maj, wrzesień 2001 r., sierpień 2003 r. oraz w czerwcu 2004 r.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego można stwierdzić, iż premie i nagrody otrzymywał za spełnienie określonych warunków wynikających z całokształtu stosunków gospodarczych łączących go ze zleceniodawcą. Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w art. 5 określa, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zakwalifikowanie czynności udzielenia premii jako dostawy towaru nie znajduje uzasadnienia w świetle art. 7 ustawy o VAT.

Wobec tego zakwalifikowanie w/w czynności jako podlegających bądź nie opodatkowaniu VAT, wymaga odwołania się do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy przypadków, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek między dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy lub świadczenia usługi oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy,że jeżeli pomiędzy świadczącym usługę i zleceniodawcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne, wówczas otrzymana premia lub nagroda pieniężna stanowi zapłatę za usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W tym przypadku otrzymujący premię pieniężną lub nagrodę obowiązany będzie wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ponadto tutejszy organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przypadku otrzymanej przez podatnika premii bądź nagrody cała kwota należna otrzymana od nabywcy stanowi kwotę brutto.

Zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), która obowiązywała do 30.04.2004 r. opodatkowaniu, zgodnie z art. 2 ust. 1, podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast jak wynika z art. 4 ust. 2 ustawy przez usługi rozumie się usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej - świadczone przez Pana usługi prawnicze znajdują się takiej klasyfikacji.

Należy podkreślić, iż podstawą opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, o których mowa w art. 6 ust. 8, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Jeżeli należność określona jest w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, zmniejszonych o podatek. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż premie pieniężne i nagrody otrzymywane były za całość świadczenia należnego od nabywcy.

W ocenie tut. organu podatkowego otrzymane premie pieniężne i nagrody wynikające z zawartych umów należy uznać jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług o których mowa w ustawie z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 30.04.2004r., w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Biorąc pod uwagę zapis art. 18 ust. 1 w/w ustawy stawka podatku w podatku od towarów i usług na świadczone przez Pana usługi prawnicze wynosiła 22%. Tak więc w przypadku świadczenia tego typu usług obowiązany był Pan do wystawienia faktury, wykazania jej w prowadzonej ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku od towarów i usług i rozliczenia w deklaracji VAT.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jej otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu