
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8 z 2005r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 14.01.2005r. (data wpływu 23.02.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie refundacji należności z tytułu podatku od nieruchomości,
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 14.01.2005r. Spółka zwróciła się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie sposobu refakturowania podatku od nieruchomości, a mianowicie, czy właściciel nieruchomości przy refakturowaniu kosztów związanych z podatkiem od nieruchomości rozliczanych odrębnie od wartości czynszu, powinien wystawić fakturę VAT czy udokumentować to zdarzenie za pomocą noty księgowej.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, podatnik jest właścicielem nieruchomości, której wydzielona część została wynajęta firmie z siedzibą w Warszawie. Na podstawie zawartej umowy za użytkowaną nieruchomość firma płaci czynsz i refunduje kwotę podatku od nieruchomości. Za miesiąc styczeń 2005r. podatnik wystawił fakturę VAT ze stawką 22% za poniesiony czynsz oraz notę księgową dokumentującą zwrot kosztów podatku od nieruchomości (koszt został poniesiony na podstawie decyzji Urzędu Miasta Gdyni).
Zdaniem podatnika, podatek od nieruchomości ma charakter fiskalny i nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi ani dostawę towaru. Stanowi on odrębny element umowy najmu i nie jest wliczany do wartości czynszu. W związku z powyższym zwrot kosztów podatku od nieruchomości nie może odbywać się na podstawie faktury VAT a jedynie na podstawie noty księgowej.
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U .Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust.1 w/cyt. ustawy przez świadczenie usług , o których mowa w art.5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Najem lokalu użytkowego jako usługa wymieniona w klasyfikacjach statystycznych (PKWiU 70.20.12) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do przepisów art.5 ust.1 w związku z art.8 ust.1 w/wym. ustawy.
Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak to wynika z przepisu art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. A zatem należy stwierdzić, że umówiony między stronami czynsz jest więc wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za samo używanie lokalu użytkowego przez jego najemcę.
Podatek od nieruchomości nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ustawy PTU, nie jest też towarem ani usługą, o których mowa w cytowanym przepisie ustawy. Zatem stwierdzić należy, iż podatek od nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednakże podatek od nieruchomości może stanowić element kalkulacyjny ceny czynszu należnego z tytułu najemcy lokalu pod warunkiem, że strony umowy ustaliły, że jego równowartość obciąża najemcę.
Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości ciąży na wynajmującym jako właścicielu i nie może być w drodze umowy przeniesione na osobę najemcy ze skutkiem zwalniającym wynajmującego z obowiązku podatkowego. Jednakże strony stosunku najmu mogą zawrzeć w umowie postanowienia co do zwrotu (refundacji) należności z tytułu podatku od nieruchomości przez najemcę. Niezależnie jednak od tego, czy zwracana wynajmującemu przez najemcę kwota podatku od nieruchomości zostaje wyłączona z czynszu, czy też stanowi jego element kalkulacyjny, zawsze jest ona należnością obciążającą wynajmującego, wynika ona bowiem z obowiązku podatkowego. Natomiast obowiązek najemcy w stosunku do wynajmującego stanowi zobowiązanie cywilnoprawne, szczegółowo ukształtowane w zawartej umowie, a więc należy ją traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia usługi najmu.
A zatem refundacja wydatków ściśle związanych z przedmiotem najmu, w tym kwoty wyszczególnionej jako podatek od nieruchomości stanowiącej element kalkulacji czynszu najmu, podlega zakwalifikowaniu jako czynsz za usługę i opodatkować ją należy jako usługę w całości. Zgodnie z przepisem art.29 ust.1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest m.in. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z przywołanego przepisu wynika zatem, że podstawę opodatkowania stanowi cały czynsz, wraz z równowartością podatku od nieruchomości, w przypadku gdy strony ustaliły, że jego równowartość obciąża najemcę.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że Spółka jako właściciel nieruchomości zobowiązana jest do wystawienia na najemcę faktury VAT dokumentującej zarówno zwrot poniesionych kosztów dotyczących podatku od nieruchomości jak i czynszu. Całość świadczenia należnego od najemcy będzie podlegała opodatkowaniu stawką 22% VAT stosownie do art.41 ust.1 ustawy o VAT.
