Czy do sprzedaży budynków/domków letniskowych opisanych powyżej można zastosować stawkę obniżoną VAT, aktualnie 8%? - Interpretacja - ITPP1/4512-608/16-2/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.11.2016, sygn. ITPP1/4512-608/16-2/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy do sprzedaży budynków/domków letniskowych opisanych powyżej można zastosować stawkę obniżoną VAT, aktualnie 8%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy domków letniskowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy domków letniskowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi deweloperskie budowa domów na sprzedaż. Aktualnie rozpoczyna budowę domów w zabudowie szeregowej na podstawie decyzji nr xx z dnia x lutego 20xxr. wydanej przez Starostwo Powiatowe w xx wydział urbanistyki, architektury i budownictwa. W decyzji nr xx z dnia xlutego 20xxr. zapisano: zatwierdzam projekt budowalny i udzielam pozwolenia na budowę dla xxx, xx, xx, xxi sp. j. z/s xxx xx xxx (uwaga własna: aktualny adres spółki to ul. xxx, xxx) obejmującego czternaście budynków letniskowych w zabudowie bliźniaczej wraz z wewnętrznymi instalacjami sanitarnymi i elektrycznymi, w miejscowości xxx gm. xx, na działkach o numerach geodezyjnych xx i xxx w obrębie xxx; autor projektu: mgr inż. arch. xxx uprawnienia nr xx do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń (xx). W projekcie architektoniczno-budowalnym, stanowiącym załącznik do decyzji nr xx z dnia x lutego 201x r. autorstwa mgr inż. arch. xx w części 4A. Opis techniczny - branża architektura; rozwiązania budowlane punkt 6.1. określono: Przeznaczenie i program użytkowy obiektu budowlanego. Projektuje się domek letniskowy w zabudowie bliźniaczej (segment A, segment B każdy segment/mieszkanie posiada własne wejście z poziomu gruntu). Budynek dwukondygnacyjny (parter + poddasze użytkowe), niepodpiwniczony wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zapewniającą parametry techniczne oraz użytkowe umożliwiające użytkowanie budynku o każdej porze roku (wiosna, lato, jesień, zima). Projektowany obiekt sklasyfikowany został według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako dom letniskowy oraz dom bliźniaczy (symbol PKOB sekcja: 1, dział: 11, grupa: 111, klasa: 1110). Pojedynczy segment przeznaczony jest dla 5-osobowej rodziny, nie projektuje się odrębnych pokoi na wynajem, segment traktuje się jako pojedynczą, samodzielną jednostkę mieszkalną. Na parterze zaprojektowano pokój dzienny z aneksem kuchennym oraz toaletą z kotłownią. Na poddaszu zaprojektowano trzy pokoje, korytarz oraz łazienkę. Powierzchnia 1 domku w zabudowie bliźniaczej wynosi 105,02 m2, powierzchnia zabudowy segmentu A i segmentu B po 52,51 m2. Budynki letniskowe sprzedawane będą na cele mieszkaniowe z możliwością całorocznego zamieszkania.

Z uzupełnienia wniosku wynika, ze przedmiotem sprzedaży jest sprzedaż domków letniskowych w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Każdy dom posiada własne wejście z poziomu gruntu i stanowi pojedynczą samodzielną jednostkę mieszkalną. Domy letniskowe sprzedawane będą na cele mieszkaniowe z możliwością całorocznego zamieszania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży budynków/domków letniskowych opisanych powyżej można zastosować stawkę obniżoną VAT, aktualnie 8%?

Zdaniem Spółki, sprzedaż budynków mieszkalnych domków letniskowych sklasyfikowanych w PKOB 1110, będzie podlegała stawce VAT 8%. Stanowisko takie wynika z przepisów art. 41 ust. 12, 12a, 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przy uwzględnieniu Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowalnych. Przepisy art. 41 ust. 12 cyt. ustawy określają stawkę VAT obniżoną aktualnie do 8% dla dostawy oraz budowy obiektów budowalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z ust. 12a tego artykułu, za budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych. Budowane przez Spółkę domy w zabudowie bliźniaczej/domy letniskowe zakwalifikowane są do budynków mieszkalnych, sekcja: 1, dział: 11, grupa: 111, klasa: 1110 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowanych, wszystkie budowane lokale są lokalami mieszkalnymi. Drugim warunkiem koniecznym do zaklasyfikowania obiektu budowlanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest powierzchnia lokalu mieszkalnego, która nie może przekroczyć 150 m2. Ten parametr jest zachowany w budowanych przez Spółkę budynkach letniskowych w zabudowie bliźniaczej: powierzchnia budowanych lokali mieszkalnych będzie wynosiła 52,51 m2. Budowane domy będą służyły zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych kupujących je osób. Wobec spełnienia warunków do zaliczenia budowanych lokali do obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, określonych w art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy ich sprzedaży Spółka będzie mogła zastosować obniżoną stawkę VAT, aktualnie 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 przywołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym według art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług przy klasyfikowaniu obiektów, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków:

Budynki mieszkalne jednorodzinne 111 czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,

Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112,

Budynki zbiorowego zamieszkania 113 czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, jak również powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dostawa wybudowanych przez Spółkę domków letniskowych, które - jak wskazano mieszczą się w grupie 111 PKOB - jako spełniających opisane kryteria, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2, podlega opodatkowaniu według preferencji stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w treści złożonego wniosku z którego wynika, że przedmiotowy budynek letniskowy jest sklasyfikowany w PKOB 111.

Końcowo należy wskazać, ze niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, wobec czego w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny od przedstawionego stan faktyczny, interpretacja nie wywrze w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Toruniu

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy