P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - UCP.III./443-0034/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.03.2005, sygn. UCP.III./443-0034/05, Urząd Skarbowy w Człuchowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a par.1 i par.4 ustawy z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60/, po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie handlu wewnątrzwspólnotowego /czy reklamacyjny zwrot towarów jest nabyciem wewnątrzwspólnotowym?/,

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny, stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka sprzedaje część produkowanych przez siebie mebli kontrahentowi niemieckiemu. Oba podmioty zarejestrowane są dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego. Nabywca rozliczając się ze Spółką reguluje zobowiązania poprzez rachunek bankowy. Zgodnie ze stosowaną praktyką kontrahent niemiecki, jeśli stwierdzi wady bądź usterki towarów, sprzedaje je Spółce, wystawiając przy tym rachunek dokumentujący sprzedaż, a powstałą nadwyżkę finansową potrąca z bieżących należności płatniczych wobec Spółki. Spółka stwierdza ponadto, że zwróconymi meblami dysponuje bez ograniczeń, naprawione bądź uszkodzone, sprzedaje na rynek krajowy lub poza.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka prosi o zajęcie stanowiska czy opisane zwroty towarów są nabyciami wewnątrzwspólnotowymi? Ze swej strony, powołując się na art.5 ust.1 i art.9 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm./, dalej ustawa o VAT, stwierdza, że przedmiotowe zwroty są wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zajmując stanowisko w sprawie stwierdzam:

mimo, że przepisy nie regulują tego wprost, w zaprezentowanym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zwrotami reklamacyjnymi, analogicznymi do powszechnie występujących w obrocie krajowym. W związku z powyższym w opisanym stanie należy sporządzić korekty faktur "unijnych". Tryb i zasady wystawiania faktur korygujących, dla opisanego stanu faktycznego, reguluje paragraf 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz.971/. W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Faktura korygująca powinna zawierać, co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  3. a/ określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3,
    b/ nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
  4. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  5. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcytowarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, a także w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, co nie dotyczy eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Przepisy § 12 ust. 5-7 i § 14 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.

Należy mieć przy tym na względzie, że zgodnie z art.29 ust.4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów /bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont/ i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zwracam ponadto uwagę, że w przypadku, gdy zwrot towarów następuje po zakończeniu kwartału, za który składana jest informacja podsumowująca VAT-UE, należy dokonać jej korekty na druku VAT-UEK.

Urząd Skarbowy w Człuchowie