
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym.
Uzupełnił go Pan pismami z 14 lipca 2025 r. (wpływ 14 lipca 2025 r.) oraz z 5 sierpnia 2025 r. (wpływ 5 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozpoczął Pan działalność gospodarczą w dniu (…) 2025 r. Złożył Pan zgłoszenie jako podatnik VAT czynny z dniem rozpoczęcia działalności.
Przedmiotem działalności jest internetowa sprzedaż urządzeń (…).
Wysyłka towaru z magazynu producenta lub dystrybutora następuje po wcześniejszej, całkowitej przedpłacie na konto Pana firmy od wszystkich nabywców (…). Do wszystkich transakcji wystawia Pan faktury VAT, ponieważ klienci wykorzystują ten dokument w rozliczeniach dotacji na wymianę urządzeń (…).
W uzupełnieniu odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu przez Organ pytania:
1.Czy przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych? Jeśli nie, proszę opisać co jest objęte zakresem wniosku.
Odp. Przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
2.Czy w przypadku sprzedaży wysyłkowej, dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą lub przesyłkami kurierskimi?
Odp. Dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą i przesyłkami kurierskimi.
3.Czy wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej przekroczyła/przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?
Odp. Działalność gospodarczą rozpoczęto w dniu (…) 2025 r., sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 złotych.
4.Czy w przypadku dostawy towarów objętych wnioskiem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zapłata jest/będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)?
Odp. Zapłata jest i będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Istnieje też opcja wysyłki za pobraniem przez kuriera – umowa zawarta z firmą kurierską i wpływu środków na Pana konto.
Poza tym, wykorzystuje Pan też opcję wysyłki za pobraniem w swoim imieniu przez dystrybutora do Pana klienta (Pan wystawia fakturę dla klienta ). Wpłata zaliczkowa – wpływa od klienta na Pana konto bankowe. Pozostałą kwotę pobiera kurier, z którym umowę ma dystrybutor (Pana dostawca) i jest dokonywana na konto bankowe dystrybutora (Pana dostawcy). Ta pozostała kwota nie dociera na Pana konto, tylko następuje rozliczenie z dostawcą w formie kompensaty za fakturę, otrzymaną za wysłany towar (…) od dostawcy.
5.Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedaż towarów objętych wnioskiem jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
Odp. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT i dokumentuje całą sprzedaż fakturami, również imiennymi dla osób fizycznych i rolników ryczałtowych.
6.Czy sprzedaje Pan towary i/lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?
Odp. Nie sprzedaje Pan towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1, pkt. 1 i 2 Rozp. MF z dnia 17 grudnia 2024 r.
7.Czy dokonuje/będzie Pan dokonywał sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt.
Odp. Nie dokonuje Pan i nie będzie dokonywał sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 w systemie wysyłkowym.
8.Czy powstał już wcześniej wobec Pana obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów/usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy i z jakiego powodu?
Odp. Od dnia (…) 2025 r. (rozpoczęcie działalności) do chwili obecnej według Pana wiedzy nie powstał u Pana obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów/usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych.
9.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy: „Wysyłka towaru z magazynu producenta lub dystrybutora następuje po wcześniejszej całkowitej przedpłacie na konto mojej firmy od wszystkich nabywców (…)” – proszę o wskazanie:
a)Kto jest właścicielem sprzedawanych przez Pana towarów? Czy własność towarów należy do producenta, dystrybutora czy Pana?
Odp. Pan jest właścicielem sprzedawanych towarów. Wysyła Pan zamówienie do dystrybutora lub producenta, który przygotowuje jego realizację. Otrzymuje Pan fakturę, za którą często dokonuje szybkiej zapłaty. Towar zostaje spakowany przez dostawcę i wysłany do zleconego przeze mnie klienta. Skraca to drogę dystrybucji i czas dostawy.
b)Jaką usługę świadczy na Pana rzecz producent, dystrybutor?
Odp. Dystrybutor (producent) sprzedaje dla Pana towar i wysyła go do Pana firmy lub bezpośrednio do klienta według mojego zlecenia.
c)Czy magazyn producenta i dystrybutora, z którego wysyłane są towary, znajduje się na terytorium Polski? Jeżeli nie, to proszę wskazać w jakim kraju znajduje się ww. magazyn.
Odp. Magazyn dystrybutora (producenta) z którego wysyłane są towary znajduje się na terytorium Polski.
d)W jaki sposób będzie odbywał się transport sprzedanych towarów – proszę opisać okoliczności zdarzenia.
Odp. Transport sprzedanych towarów będzie odbywał się za pomocą firm kurierskich na adres klientów. Zlecenie wysyłki dokonuje moja firma lub dystrybutorzy na moją dyspozycję.
10.Czy sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i/lub rolników ryczałtowych jest/będzie realizowana na terytorium Polski czy na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska?
Odp. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest i będzie realizowana tylko na terytorium Polski.
11.Jeżeli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest/będzie realizowana również na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska, to proszę wskazać, czy sprzedaż ta również jest przedmiotem Pana wniosku czy przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż realizowana na terytorium Polski oraz – w przypadku gdy przedmiotem Pana wniosku jest również sprzedaż realizowana na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska – udzielić jednoznacznych odpowiedzi na poniższe pytania (…).
Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie nr II wskazał Pan:
1.Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedaż towarów objętych wnioskiem jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
Odp. Jest Pan w posiadaniu ewidencji i dokumentacji, na podstawie której jednoznacznie wynika i będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dana zapłata, za sprzedaż towarów objętych wnioskiem, dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, tj. dane nabywcy.
W skład tej dokumentacji wchodzą:
(…).
2.W związku z informacją zawartą w uzupełnieniu do wniosku:
Poza tym wykorzystuję też opcję wysyłki za pobraniem w moim imieniu przez dystrybutora do mojego klienta (ja wystawiam fakturę dla klienta ). Wpłata zaliczkowa wpływa od klienta na moje konto bankowe. Pozostałą kwotę pobiera kurier, z którym umowę ma dystrybutor (mój dostawca) i jest dokonywana na konto bankowe dystrybutora (mojego dostawcy).
Proszę o jednoznaczne wskazanie:
a)za jaką usługę/towar (w opisanym schemacie dostawy – wysyłki za pobraniem) wystawia Pan fakturę?
Odp. Fakturę wystawia Pan np. za sprzedany (…).
b)za jaką usługę/towar (w opisanym schemacie dostawy – wysyłki za pobraniem) otrzymuje Pan zaliczkę?
-czy ta zaliczka udokumentowana jest odrębną fakturą?
Odp. Niekiedy otrzymuje Pan zaliczkę za towary wymienione w punkcie a).
Jeżeli zaliczka wpływa na koniec miesiąca jest do niej wystawiona faktura zaliczkowa, a następnie w miesiącu dostawy następuje ostateczne udokumentowanie fakturą końcową.
Natomiast w związku z informacją zawartą w uzupełnieniu do wniosku:
Ta pozostała kwota nie dociera na moje konto, tylko następuje rozliczenie z dostawcą w formie kompensaty za fakturę, otrzymaną za wysłany towar (…) od dostawcy.
Proszę o jednoznaczne wskazanie:
a)za jaką fakturę od dostawcy (co jest jej przedmiotem) następuje opisana powyżej kompensata?
Odp. Kompensata dotyczy rozliczenia Pana zakupu np. (…), u Pana dostawcy. Towar ten jest wysyłany przez dostawcę bezpośrednio do Pana klienta kurierem za pobraniem. Kwota pobrania jest określona przez Pana (wynika z Pana faktury dla Pana klienta). Organizacją wysyłki do Pana klienta odpłatnie zajmuje się Pana dostawca (pomija się niepotrzebny transport do Pana firmy). Z faktury wystawionej dla Pana firmy przez dostawcę wynika kwota rozliczenia w formie kompensaty. Rozliczenie Pana z dostawcą oraz Pana z klientem dokonuje się po wpływie środków na konto dostawcy z firmy kurierskiej.
Pytanie
Czy w związku z przedstawioną sytuacją, stosowana przez Pana dostawa towarów dla konsumentów w systemie wysyłkowym, po zapłacie bezgotówkowej kwalifikuje się do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Pana stanowisko w sprawie
Według Pana wiedzy, zgodnie z Rozporządzeniem MF z dnia 17 grudnia 2024 r., które w załączniku zawiera czynności zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji, w poz. 41 tego załącznika przewiduje się zwolnienie z ewidencji – dostawę towarów w systemie wysyłkowym, jeżeli dostawca towaru otrzyma zapłatę w formie bezgotówkowej i przyporządkowania jej w ewidencji do odpowiedniego klienta.
Poz. 42 zawiera świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność bezgotówkowo i z ewidencji wynika, jakiej czynności wpłata ta dotyczy.
W związku z tym uważa Pan, że nie musi ewidencjonować transakcji na kasie fiskalnej. To również zwalnia Pana z jej zakupu do czasu obowiązywania zwolnienia tj. do 31 grudnia 2027 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia wymieniono:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego należy zaznaczyć, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia (w powiązaniu z poz. 41 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:
·dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym,
·zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
·przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
-ciągników,
-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
-pojazdów silnikowych do transportu towarów,
-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
-z wyłączeniem motocykli,
h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Kasa rejestrująca jest szczególnym urządzeniem, którego podstawowym zadaniem jest nie tylko rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników obrotów i podatku należnego, ale również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, czyli na rzecz podmiotów niezainteresowanych uzyskaniem potwierdzenia dokonanej transakcji. Tym samym, zadaniem regulacji dotyczących realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest także zapobieganie ewentualnym nadużyciom.
Z opisu sprawy wynika że, rozpoczął Pan działalność gospodarczą w dniu (…) 2025 r. Złożył Pan zgłoszenie jako podatnik VAT czynny z dniem rozpoczęcia działalności. Przedmiotem Pana działalności jest internetowa sprzedaż urządzeń (…). Wysyłka towaru następuje z magazynu producenta lub dystrybutora po wcześniejszej, całkowitej przedpłacie na konto Pana firmy od wszystkich nabywców (…). Do wszystkich transakcji wystawia Pan faktury VAT, ponieważ klienci wykorzystują ten dokument w rozliczeniach dotacji na wymianę urządzeń (…). Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest i będzie realizowana tylko na terytorium Polski. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w Pana działalności gospodarczej w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 złotych. Przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą i przesyłkami kurierskimi. Zapłata jest i będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Istnieje też opcja wysyłki za pobraniem przez kuriera – umowa zawarta z firmą kurierską i wpływu środków na Pana konto. Ponadto, wskazał Pan, iż nie sprzedaje Pan towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1, pkt. 1 i 2 rozporządzenia. Nie dokonuje Pan i nie będzie dokonywał sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia w systemie wysyłkowym. Ponadto wskazał Pan, iż jest właścicielem sprzedawanych towarów. Wysyła Pan zamówienie do dystrybutora lub producenta, który przygotowuje jego realizację. Towar zostaje spakowany przez dostawcę i wysłany do zleconego przez Pana klienta. Skraca to drogę dystrybucji i czas dostawy. Dystrybutor (producent) sprzedaje dla Pana towar i wysyła go do Pana firmy lub bezpośrednio do klienta według Pana zlecenia. Magazyn dystrybutora (producenta), z którego wysyłane są towary znajduje się na terytorium Polski. Transport sprzedanych towarów będzie odbywał się za pomocą firm kurierskich na adres klientów. Zlecenie wysyłki dokonuje Pana firma lub dystrybutorzy na Pana dyspozycję.
We wniosku przedstawił Pan różne modele sprzedaży i różne sposoby zapłaty za towar.
Po pierwsze wskazał Pan, że dokonuje Pan sprzedaży internetowej towarów – urządzeń (…). Sprzedaż ta jest realizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wysyłka towaru następuje z magazynu producenta lub dystrybutora po wcześniejszej, całkowitej przedpłacie na konto Pana firmy od wszystkich nabywców (…). Zapłata jest i będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Istnieje też opcja wysyłki za pobraniem przez kuriera – umowa zawarta przez Pana, z firmą kurierską i wpływ środków na Pana konto. Dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą i przesyłkami kurierskimi.
W drugim modelu sprzedaży wskazał Pan na sprzedaż w analogiczny sposób jak wyżej opisany (sprzedaż internetowa, dostawa dokonywana pocztą i przesyłkami kurierskimi) ale zapłata jest dokonana w formie zaliczki za sprzedany towar, tj. wpłata zaliczkowa – wpływa od klienta na Pana konto bankowe. Pozostałą kwotę pobiera kurier, z którym umowę ma dystrybutor (Pana dostawca) i jest dokonywana na konto bankowe dystrybutora (Pana dostawcy). Ta pozostała kwota nie dociera na Pana konto, tylko następuje rozliczenie z dostawcą w formie kompensaty za fakturę, otrzymaną za wysłany towar (…) od dostawcy. Kompensata dotyczy rozliczenia Pana zakupu np. (…), u Pana dostawcy. Towar ten jest wysyłany przez dostawcę bezpośrednio do Pana klienta kurierem za pobraniem. Organizacją wysyłki do Pana klienta odpłatnie zajmuje się Pana dostawca (pomija się niepotrzebny transport do Pana firmy). Z faktury wystawionej dla Pana firmy przez dostawcę wynika kwota rozliczenia w formie kompensaty. Rozliczenie Pana z dostawcą oraz Pana z klientem dokonuje się po wpływie środków na konto dostawcy z firmy kurierskiej.
Dodatkowo, jak Pan wskazał, we wszystkich przypadkach jest Pan w posiadaniu ewidencji i dokumentacji, z której jednoznacznie wynika i będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dana zapłata, za sprzedaż towarów objętych wnioskiem, dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, tj. dane nabywcy.
W skład tej dokumentacji wchodzą:
(…).
Wszystkie te dane – jak Pan wskazał – pozwalają przyporządkować zapłatę do transakcji sprzedaży.
Ponadto, jak Pan wskazał, nie dokonuje Pan i nie będzie dokonywał sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia w systemie wysyłkowym.
W tym miejscu należy jeszcze raz wskazać, iż prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia (w powiązaniu z poz. 41 załącznika), jest możliwe tylko po łącznym spełnieniu następujących warunków:
·dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym,
·zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
·przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Odnosząc się do przesłanki dotyczącej zapłaty za wykonaną czynność, wskazania wymaga, że wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika.
Warunkiem omawianego zwolnienia jest bowiem nie tylko to, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy, ale również to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty.
Zatem, odnosząc się do Pana wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 41 załącznika do niego zostały przez Pana spełnione tylko w jednym z opisanych modeli – tj. wówczas gdy wysyłka towaru następuje z magazynu producenta lub dystrybutora po wcześniejszej, całkowitej przedpłacie na konto Pana firmy (przelew, blik, za pobraniem przez kuriera, płatność allegro i inne formy bezgotówkowe). Zapłata jest i będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej oraz w sytuacji gdy istnieje też opcja wysyłki za pobraniem przez kuriera (umowa zawarta przez Pana z firmą kurierską) i wpływu środków następuje na Pana konto, a dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą i przesyłkami kurierskimi.
Natomiast w modelu sprzedaży opisanym przez Pana we wniosku, w który to – jak Pan wskazał – zapłata jest dokonana w formie zaliczki za sprzedany towar, tj. wpłata zaliczkowa – wpływa od klienta na Pana konto bankowe, pozostałą kwotę pobiera kurier, z którym umowę ma podpisaną dystrybutor (Pana dostawca) i jest dokonywana na konto bankowe dystrybutora (Pana dostawcy), ta pozostała kwota nie dociera na Pana konto, tylko następuje rozliczenie z dostawcą w formie kompensaty za fakturę, otrzymaną za wysłany towar (…) od dostawcy. Zatem, przesłanka dotycząca zapłaty za wykonaną czynność w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej nie zostanie spełniona.
Należy wskazać w tym miejscu, co wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 11 czerwca 2014 r. (sygn. akt I SA/Łd 339/14):
„(...) potrącenie (wzajemna kompensata) jest jedną z form wygaśnięcia zobowiązania zrównaną pod względem skutków prawnych z zapłatą, to jednak mimo tego jest ono inną formą (sposobem) wygaśnięcia zobowiązania niż zapłata, a z regulacji prawnej rozporządzenia wynika, że warunkiem zwolnienia nie jest każda forma (sposób) wygaśnięcia zobowiązania, lecz tylko zapłata za pośrednictwem poczty lub rachunku bankowego, której dokonuje świadczeniobiorca na rzecz podatnika.” W ocenie Sądu nie ma powodów, dla których należałoby odstąpić od wykładni językowej powołanych przepisów rozporządzenia (i załącznika). Zdaniem Sądu od wykładni językowej można odejść tylko wówczas, gdy zastosowanie normy prawnej w oparciu o wykładnię językową będzie prowadziło do niezadowalających efektów (niemożność zastosowania, sprzeczność systemowa). Przepisy art. 111 ust. 1 VATU wprowadzają ogólną regułę związaną z obowiązkiem ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, z kolei uregulowania zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas i w załączniku do niego są od tej zasady wyjątkami, których w ocenie Sądu cyt. „nie należy interpretować rozszerzająco”.
Cytowany przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia w sposób jednoznaczny i bardzo czytelny wskazuje, w jakiej formie zapłata za towar ma zostać dokonana. Natomiast, uregulowanie należności w formie zaliczki oraz poprzez potrącenia wynikające z odrębnych od danej transakcji umów (kompensata), nie spełniają wymogu zapłaty w całości należności za pośrednictwem m.in. banku na Pana rachunek bankowy, jak również nie jest wymienione jako jedna z form dokonania zapłaty wskazanej przepisami rozporządzenia (poz. 41 załącznika do rozporządzenia).
Reasumując, opisany model transakcji dokonywanych przez Pana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w których występuje wpłata zaliczkowa oraz kompensata, nie spełnia jednego z warunków wskazanego w poz. 41 załącznika do rozporządzenia, a mianowicie za dostawę towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie otrzyma Pan w całości zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).
Zatem podsumowując, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dostawy towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa w całości na Pana rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, tj. dane nabywcy, w tym jego adres.
Natomiast, nie ma Pan prawa korzystać ze zwolnienia z obowiązku, wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy, na podstawie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, do dostawy towarów w systemie wysyłkowym, za które wpłata na Pana konto następuje w formie zaliczki, a pozostałą kwotę pobiera kurier, z którym umowę ma podpisaną dystrybutor (Pana dostawca) i jest dokonywana na konto bankowe dystrybutora (Pana dostawcy). Ta pozostała kwota nie dociera na Pana konto, tylko następuje rozliczenie z dostawcą w formie kompensaty.
Tym samym, stanowisko w którym wskazuje Pan, że nie musi Pan ewidencjonować transakcji na kasie fiskalnej i że to zwalnia Pana z jej zakupu do czasu obowiązywania zwolnienia tj. do 31 grudnia 2027 r. – uznaję w całości za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
