Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) oraz przepisów ustaw... - Interpretacja - US.PP/443-2/1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.02.2005, sygn. US.PP/443-2/1/05, Urząd Skarbowy w Ropczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) oraz przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wraz z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) ? po rozpatrzeniu wniosku Gminy S. z dnia 19.01.2005 r. ? znak RF 3119/1/2005, który wpłynął do tut. organu w dniu 20.01.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie VAT lub poza nim od zadania związanego z renowacją parku ? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za prawidłowe.

W dniu 20.01.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek Gminy S. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z pisma wynika, że Gmina realizuje zadanie pod nazwą ?Renowacja Parku w G.? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006 ? Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę wynika, że zadanie to polega m. in. na zagospodarowaniu parku, odwodnieniu doliny parkowej i renowacji Kaplicy Parkowej. Dodatkowo treść pisma wskazuje, że po zakończeniu inwestycji park będzie służył mieszkańcom gminy jako miejsce rekreacji i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty; inwestycja ta nie jest więc związana z transakcjami opodatkowanymi ani nie będzie w przyszłości stanowiła podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Rozstrzygając zagadnienie pod kątem możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu ponoszonych nakładów inwestycyjnych stwierdzić należy, iż warunki skorzystania z tych uprawnień wynikają tak z samej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jak i z wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Na podstawie art. 86 ust. 1 tejże ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z powyższym przepisem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest wykazanie podatku należnego. Tym samym odliczeniu nie podlega podatek od poniesionych wydatków, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się zatem do sytuacji Gminy, należy stwierdzić brak podstaw do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z cytowanym artykułem 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zaznaczyć jednak należy, że Gmina w przedmiotowym piśmie stwierdziła, że inwestycja ta nie jest i nie będzie związana z transakcjami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego ? prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi nie będzie przysługiwało w całości, o ile poniesione nakłady w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności nie opodatkowanych.

Gmina nie ma również możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w przypadku nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na podstawie przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przepis ten wskazuje, że ?zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.? Z treści przedmiotowego pisma wynika, że Gmina nie spełnia powyższego warunku, a zatem w oparciu o tą regulację zwrot podatku od towarów i usług nie przysługuje.

Rozpatrując powyższe zagadnienia należy jednocześnie uwzględnić zapis art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że ?nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?.

Uwzględniając przedstawiony w piśmie stan faktyczny uznać należy, że Gmina prowadząc inwestycję w zakresie opisanym na wstępie pisma (tj. nie związaną z wystąpieniem czynności opodatkowanych), realizując ją w ramach zadań własnych - nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie VAT i poza nim. Stąd też stanowisko podatnika zajęte w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Ropczycach