
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1, ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Pana Dariusza Marć z dnia 14.02.2005 r. - bez znaku, który wpłynął do tut. organu w dniu 15.02.2005 r., w sprawie wydania pisemnej interpretacji w kwestii "czy firma jako podatnik VAT może stosować stawkę 0 % w fakturach wystawionych spedytorowi za wykonanie usługi przewozu na terenie kraju w oparciu o krajowy list przewozowy i traktować je jako część składową usługi transportu międzynarodowego na podstawie kopii morskiego listu przewozowego tzn. konosament?"
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) za prawidłowe.
W dniu 15.02.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Pana D M, w sprawie wydania pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy jako podatnik VAT może stosować stawkę 0 % w fakturach wystawionych spedytorowi za wykonanie usługi przewozu na terenie kraju w oparciu o krajowy list przewozowy i traktować ją jako część składową usługi transportu międzynarodowego na podstawie kopii morskiego listu przewozowego tzn. konosament (spedytor będzie przekazywał przewoźnikowi kopię wystawionych konosamentów)?
Z przedmiotowego pisma wynika, że podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje przewozy krajowe stosownie do posiadanych uprawnień (licencja na wykonywanie krajowego transportu rzeczy). Zlecenie przewozowe otrzymuje od firmy spedycyjnej wykonującej usługi spedycji międzynarodowej, na załadunek towarów w kraju i dostarczenie ich do polskich portów morskich na podstawie krajowego listu przewozowego, skąd dalej są transportowane drogą morską za morskim listem przewozowym (konosament) do krajów trzecich (poza Unią Europejską). Zdaniem Podatnika wykonywane usługi transportu powinny być opodatkowane stawką 0 % jako usługi stanowiące część transportu międzynarodowego.Zgodnie z art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), w przypadku usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 %. Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl ust. 3 pkt 1 tegoż artykułu, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Ponadto zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 .04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.), stawka 0 % stosowana jest również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Jednocześnie zgodnie z § 7 ust 2 w/w rozporządzenia - przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Dokumentami tymi zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy są:
- w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
- w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
- w przypadku transportu towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
Uwzględniając przytoczone przepisy należy stwierdzić, że dla stosowania powyższej preferencji, konieczne jest posiadanie przez świadczącego usługę transportu międzynarodowego (zatem także przez przewoźnika) dokumentów wymienionych w art. 83 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, z którego jednoznacznie będzie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora).
Stąd też stanowisko podatnika zajęte w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe. Jednocześnie informuje się, że niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia. Ponadto organ podatkowy informuje ze zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art.14b § 2 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
