Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejscem świadczenia usługi jes... - Interpretacja - IIUSPP/443/25/01/851/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. IIUSPP/443/25/01/851/05, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniami wskazanymi w tym przepisie prawnym.

Właśnie z jednym z takich zastrzeżeń mamy do czynienia w przypadku świadczenia usług reklamy, o których mowa w przepisie art. 27 ust. 4 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy wspomniane usługi reklamowe świadczone są na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę (w tym przypadku na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Republice Czeskiej ) - miejscem świadczenia (opodatkowania ) tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania - w oparciu o przepis art. 27 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy o VAT.

Zatem w przestawionej przez Podatnika sytuacji - miejscem świadczenia (opodatkowania) świadczonych usług reklamy jest terytorium Republiki Czeskiej. Tutejszy organ podatkowy uznaje zatem stanowisko Podatnika w przytoczonym zakresie za prawidowe.

Należy zaznaczyć, iż Europejski Trybunał Sprawiedliwości - w orzeczeniach C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską - stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. Wynika z tego, że pojęcie "usług reklamowych" obejmuje wszelką działalność promocyjną, a także nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych, a także wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej towarów lub świadczenie usług, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

W omawianej sytuacji Podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT - w oparciu o przepisy art. 106 ust. 1 i 2 cyt. ustawy o VAT. W przypadku bowiem świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (w tym wypadku terytorium Republiki Czeskiej ) - podatnicy ci są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Szczegółowe warunki formalne, które winny zawierać faktury, dokumentujące świadczenie usług, o których mowa wyżej - regulowane są przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Przepis § 30 ust. 1 tego aktu prawnego stanowi, iż do faktur stwierdzających świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (w tym przypadku terytorium Republiki Czeskiej), jeżeli dla tych czynności podatnik wystawiający fakturę nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej w tym obcym państwie, a zatem gdy podatnik nie jest zidentyfikowanym podatnikiem VAT w Republice Czeskiej - przepisy ogólne na temat wystawiania faktur VAT, zawarte w § 12 i 14-26 oraz § 29 cyt.rozporzadzenia - stosuje się odpowiednio.

Oznacza to, że świadcząc usługi reklamy wystawia Pan fakturę VAT na rzecz kontrahenta czeskiego, zawierającą elementy wymienione w przepisie § 12 cytowanego rozporządzenia.

Faktury te jednak nie zawierają wzmianki dotyczącej stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, co z kolei wynika z przepisu § 30 ust. 2 tego rozporządzenia.

Faktury te winny zawierać natomiast numer identyfikacji podatkowej kontrahenta czeskiego, pod którym nabywca tej usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Republiki Czeskiej, co z kolei wynika z przepisu § 30 ust. 4 cytowanego rozporządzenia.

Brak również prawnych przeciwwskazań, by w ten sposób wystwiona faktura nie mogła zawierać adnotacji, iż podatek od wartości dodanej rozliczony zostanie przez nabywcę.

W zakresie zatem wystawienia faktury, dokumentującej sprzedaż usług reklamy na rzecz kontrahenta z Republiki Czeskiej, o czym mowa powyżej - tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika uznając je za prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach