Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Pr... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.77.2018.1.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2018, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.77.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto (dalej: Gmina, Miasto, Wnioskodawca) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, składa miesięczne deklaracje podatku. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku.

Gmina i Miasto przystąpi do realizacji projektu Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla poddziałania: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych RIT.

Umowa o dofinansowanie projektu zostanie podpisana pomiędzy Gminą i Miastem a Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącego rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Celem głównym projektu jest aktywizacja społecznogospodarcza ludności zamieszkującej rewitalizowany obszar poprzez przebudowę budynku komunalnego (pustostanu) na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wraz z dostawą i zakupem wyposażenia oraz zagospodarowaniem terenu. Projekt umożliwi stworzenie warunków mających na celu niwelację zidentyfikowanych problemów na rewitalizowanym obszarze oraz umożliwi objęcie wsparciem grupy docelowej w zakresie działań społecznych, w tym w ramach proj. komplementarnego EFS.

Projekt dotyczy przebudowy zdewastowanego budynku (pustostanu) na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, zlokalizowanego na obszarze rewitalizacji określonym w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy i Miasta do 2020 r.

Przebudowa polegać będzie na dostosowaniu budynku dla potrzeb Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz do istniejących przepisów i warunków technicznych. Zakres inwestycji obejmuje również dostawę i montaż wyposażenia, zagospodarowanie przyległego terenu, nadzór inwestorski i autorski nad robotami budowlanymi niekwalifikowanymi oraz dokumentacja techniczna związana z częścią administracyjną obiektu objętego inwestycją. Wykonana zostanie przebudowa poddasza nieużytkowego wraz z przebudową dachu w celu uzyskania kondygnacji użytkowej. Wysokość budynku zostanie wyrównana z kalenicą sąsiedniego budynku. Konieczne jest wykonanie klatki schodowej w celu zapewnienia komunikacji między kondygnacjami. W celu polepszenia dostępu do budynku osobom niepełnosprawnym poziom posadzki parteru zostanie obniżony do poziomu terenu przed wejściami. Zostanie wykonany nowy strop oraz nowa elewacja. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana na cele aktywizacji społeczno-gospodarczej osób zamieszkujących rewitalizowany obszar na terenie Gminy, w tym zagrożonych wykluczeniem społecznych.

W ramach projektu zaplanowane zostały również koszty niekwalifikowane, tj. roboty budowlane związane z częścią administracyjną obiektu objętego inwestycją, w tym: pomieszczenie obsługi (w części), pom. administracji i dyrektora, sekretariat, archiwum przeznaczone na potrzeby pracowników Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Okres realizacji projektu 09.05.2017 - 30.09.2019. Dotychczas poniesiono wydatek na studium wykonalności dla ww. projektu w wysokości 17.220,00 zł brutto.

Projekt będzie finansowany przez Gminę i Miasto ze środków własnych, ze środków budżetu państwa - 10% i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 83,62% kosztów kwalifikowalnych. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym zgodnie z Wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności lata 2014-2020. Podatek VAT nie może zostać odzyskany na podstawie przepisów krajowych, tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579) w świetle art. 15 ust. 2 i 6 oraz aktów wykonawczych do niniejszej ustawy.

Za utrzymanie celów, trwałości projektu odpowiedzialna będzie Gmina i Miasto. Koszty związane z funkcjonowaniem infrastruktury zostaną pokryte przez Gminę i Miasto lub jednostkę budżetową gminy: Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Wytworzone w ramach realizacji projektu mienie będzie stanowiło środek trwały Gminy. Zostanie przekazane w trwały zarząd lub użyczenie jednostce budżetowej gminy, tj. Gminno-Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Gmina i Miasto będzie figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Zadanie inwestycyjne związane z realizacją operacji będzie realizowane zgodnie ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in. kwestie związane z pomocą społeczną.

Powstały w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina i Miasto ma prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, składa miesięczne deklaracje podatku. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku.

Gmina przystąpi do realizacji projekt pn.: Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem.

Celem głównym projektu jest aktywizacja społeczno gospodarcza ludności zamieszkującej rewitalizowany obszar w mieście poprzez przebudowę budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wraz z dostawą i zakupem wyposażenia oraz zagospodarowaniem terenu. Projekt umożliwi stworzenie warunków mających na celu niwelację zidentyfikowanych problemów na rewitalizowanym obszarze oraz umożliwi objęcie wsparciem grupy docelowej w zakresie działań społecznych, w tym w ramach proj. komplementarnego EFS.

Przebudowa polegać będzie na dostosowaniu budynku dla potrzeb Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz do istniejących przepisów i warunków technicznych. Zakres inwestycji obejmuje również dostawę i montaż wyposażenia, zagospodarowanie przyległego terenu, nadzór inwestorski i autorski nad robotami budowlanymi niekwalifikowanymi oraz dokumentacja techniczna związana z częścią administracyjną obiektu objętego inwestycją.

Okres realizacji projektu 09.05.2017 - 30.09.2019.

Za utrzymanie celów, trwałości projektu odpowiedzialna będzie Gmina. Koszty związane z funkcjonowaniem infrastruktury zostaną pokryte przez Wnioskodawcę lub jednostkę budżetową gminy: Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Wytworzone w ramach realizacji projektu mienie będzie stanowiło środek trwały Gminy. Zostanie przekazane w trwały zarząd lub użyczenie jednostce budżetowej gminy, tj. Gminno-Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Zadanie inwestycyjne związane z realizacją operacji będzie realizowane zgodnie ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in. kwestie związane z pomocą społeczną.

Powstały w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina ma prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ opisany we wniosku projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że powstały w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Tym samym, Wnioskodawca nabywając towary i usługi nie będzie dokonywał ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gmina, realizując projekt pn.: Przebudowa budynku komunalnego na potrzeby Gminno-Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej () wraz z wyposażeniem, nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane

w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany realizując ww. projekt nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej