Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia informuję iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ... - Interpretacja - P-1-443/84/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.08.2005, sygn. P-1-443/84/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia informuję iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535 z późń.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie zaś z treścią art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obliguje podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących określa rozporządzenie Ministerstwa Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr. 108 poz. 948 z późń. zm.). Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2 tego przepisu obowiązani są do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i dokonania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego oraz do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Dokładna analiza przepisów prawa w odniesieniu do obowiązku rejestrowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących nakazuje stwierdzić iż ustawodawca nie przewidział możliwości dokonania korekty obrotu i kwot podatku należnego zaewidencjowanego przy użyciu kas rejestrujących. Przepisy prawa nie regulują w jaki sposób należy dokonać korekty sprzedaży potwierdzonej paragonem fiskalnym tak jak to czynią w przypadku sprzedaży której potwierdzeniem jest faktura VAT. Kasa rejestrująca w szczególności pamięć fiskalna kasy została skonstruowana w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję podatnika, co oznacza, że dane raz wprowadzone do kasy (transakcja zakończona wydrukowaniem paragonu), nie podlegają już modyfikacji. Brak regulacji prawnych w tym zakresie nie może jednak pozostawać w sprzeczności z jednym z podstawowych obowiązków podatnika jakim jest rzetelne prowadzenie ewidencji. Zakaz ingerencji w pamięć fiskalną kasy poprzez korektę sprzedaży nie oznacza zakazu korekty samej transakcji, należy zatem przyjąć, że nie transakcja, lecz dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie.

Powyższe nie przekreśla zasady wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, iż podstawą opodatkowania jest obrót czyli całość świadczenia należnego od nabywcy pomniejszonego o kwotę należnego podatku.W sprawie objętej przedmiotem zapytania uwzględniając stan faktyczny przedstawiony przez podatnika, tj fakt podwójnego zaewidencjonowania tej samej usługi przy użyciu dwóch kas rejestrujących należy przyjąć, w ślad za stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 20 kwietnia 1999r. sygn. akt III SA 5200/98 iż ustawodawca w odniesieniu do sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej przyjął zasadę prawdy obiektywnej. Zdaniem sądu, które znajduje odzwierciedlenie w stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika "Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego, prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących, stanowi oczywiście dowód główny. Obalenie go innym dowodem - wprawdzie dopuszczalne - nastąpić może w sytuacjach zupełnie wyjątkowych. W przeciwnym razie cel, który chciał osiągnąć ustawodawca ustanawiając obowiązek prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących, nie zostałby zrealizowany. Celem tym było takie zorganizowanie procesu sprzedaży, aby maszyna ewidencjonowała każdą transakcję, uniemożliwiając człowiekowi ukrycie wysokości obrotu. (...) Oznacza to, że obalenie danych wynikających z ewidencji, (...) możliwe jest jedynie wówczas, gdy ich niezgodność z rzeczywistym stanem faktycznym nie tylko wynika z dowodów przeciwnych, przedstawionych przez podatnika, ale - obiektywnie rzecz biorąc - jest prawdopodobna w stopniu graniczącym z pewnością".

W ocenie tut. Organu stan faktyczny przedstawiony przez podatnika o ile znajduje on odzwierciedlenie w rzeczywistości (w posiadanych przez podatnika dokumentach) zasługuje na uwzględnienie. Podatnik posiada oryginał paragonu z kasy fiskalnej będącej na wyposażeniu kuchni, pracownik podatnika złożył stosowne wyjaśnienia. Należy jednak podkreślić iż ciężar dowodu znajduje się w tym przypadku po stronie podatnika, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty. Tylko bowiem zgromadzenie przez podatnika dowodów stanowiących dowód przeciwny do dowodu jakim jest zapis z kasy rejestrującej, przy uwzględnieniu wyjątkowego charakteru całej sytuacji stanowić może podstawę do skorygowania obrotu i kwot podatku należnego. Mając na uwadze powyższe uwzględniam stanowisko podatnika wyrażone w zapytaniu, iż podstawą opodatkowania w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących jest rzeczywisty obrót podatnika.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie