Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.70.2018.1.OA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.70.2018.1.OA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizuje projekt pn. ,,Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych.

Projekt składa się z dwóch etapów:

Etap I obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, zgłoszeniem robót oraz wszelkich innych decyzji administracyjnych, uzgodnień i opinii niezbędnych dla zrealizowania zadania inwestycyjnego w zakresie umożliwiającym uzyskanie, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, pozwolenia na ich użytkowanie;

Etap II - Wykonanie robót budowlanych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w oparciu o dokumentację projektową wykonaną przez Wykonawcę wraz ze świadczeniami nie będącymi robotami budowlanymi oraz zapewnieniem nadzoru autorskiego nad opracowaną dokumentacją projektową.

Zakres robót w projekcie obejmuje m.in.:

Budowę drogi rowerowej (częściowo ciągu pieszo-rowerowego) wzdłuż drogi krajowej w granicach Gminy, na odcinku drogi krajowej o długości ok. 13060 mb. Zakres obejmuje budowę oraz dostosowanie i przebudowę istniejących chodników. Nawierzchnia z betonu asfaltowego.

Budowę drogi rowerowej (częściowo ciągu pieszo-rowerowego i ciągu pieszego) wzdłuż drogi powiatowej, na odcinku drogi powiatowej o długości ok. 3550 mb. Nawierzchnia z betonu asfaltowego.

Budowę drogi rowerowej wzdłuż drogi powiatowej, na odcinku od planowanego punktu przesiadkowego do skrzyżowania, na odcinku o długości ok. 550 mb. Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi powiatowej, na odcinku o długości ok. 780 mb. Nawierzchnia z betonu asfaltowego.

Przebudowa o nawierzchni z kostki kamiennej wraz z budową wzdłuż drogi ścieżki rowerowej, na odcinku o długości ok. 190 mb.

Budowę punktu przesiadkowego w miejscowości obejmującą:

  • budowę parkingu dla 20 samochodów osobowych (z uwzględnieniem 2 miejsc dla pojazdów osób niepełnosprawnych) o nawierzchni z betonowej kostki brukowej, budowę zadaszonych miejsc postojowych na 20 rowerów, konstrukcja stalowa kryta blachą stalową powlekaną, zagospodarowanie terenu wokół punktu przesiadkowego w elementy małej architektury i zieleń wraz z oświetleniem LED.

Zgodnie z wytycznymi Gminy w rejonie skrzyżowania, projektowane ciągi pieszo-rowerowe zostały odsunięte od istniejącego skrzyżowania z uwagi na planowane wykonanie w tym miejscu ronda. Przy realizacji zamówienia Zamawiający będzie promować zastosowanie kompletnych opraw oświetleniowych ze źródłami światła wykonanymi w technice LED wyposażonymi w moduły fotowoltaiczne.

Ponadto, przewiduje się na całym obszarze objętym inwestycją:

  • budowę i przebudowę zjazdów indywidualnych i zjazdów publicznych;
  • przebudowę skrzyżowań;
  • budowę i przebudowę zatok autobusowych;
  • budowę i przebudowę przejazdów kolejowych;
  • budowę przepustów;
  • budowę i przebudowę kładek nad ciekami wodnymi;
  • wyburzenie kolidujących obiektów kubaturowych;
  • przeniesienie istniejących elementów małej architektury;
  • montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • wykonanie i zmiana oznakowania poziomego i pionowego (w tym też oznakowania aktywnego); przebudowa elementów sygnalizacji świetlnej;
  • przebudowę ogrodzeń posesji przydrożnych w miejscach kolizji;
  • oraz wszelkie roboty towarzyszące niezbędne do prawidłowej realizacji niniejszego przedsięwzięcia.

Projekt ten dzięki swojemu zakresowi wpłynie pozytywnie na mieszkańców w obszarze transportu poprzez poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie dostępu za pomocą dobrej jakości dróg rowerowych do infrastruktury przesiadkowej o wysokim standardzie. Działania te wpłyną na zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego i eliminację emisji powodowanej przez transport indywidualny. Przeniesienie części komunikacji lokalnej na drogi rowerowe oraz transport zbiorowy poprzez Centrum Przesiadkowe zmniejszy ruch na drogach gminnych i powiatowych, które stanowią drogi włączające do drogi krajowej. Zasadnicze cele, które Wnioskodawca zamierza osiągnąć w wyniku realizacji projektu to zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców dojeżdżających do obranego celu na rowerach, zwiększenie komfortu podróży poprzez łatwą i wygodną formę wyboru środka lokomocji, zwiększenie wykorzystania środków transportu zbiorowego do odbywania podróży, powiększenie ilości tras rowerowych w Gminie.

Projekt ten jest realizowany w okresie od 28 lipca 2016 r. do 30 maja 2019 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że w przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może zostać odliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Faktury potwierdzające nabycie towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od wykonawców w związku z budową zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu lublinieckiego w Gminie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Gmina nie jest uprawniona do odliczania podatku naliczonego, gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom jedynie w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może zostać odliczony zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu o w Gminie mieści się w katalogu zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach tych zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z póżn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizuje projekt pn. ,,Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych.

Projekt składa się z dwóch etapów:

Etap I obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, zgłoszeniem robót oraz wszelkich innych decyzji administracyjnych, uzgodnień i opinii niezbędnych dla zrealizowania zadania inwestycyjnego w zakresie umożliwiającym uzyskanie, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, pozwolenia na ich użytkowanie;

Etap II - Wykonanie robót budowlanych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w oparciu o dokumentację projektową wykonaną przez Wykonawcę wraz ze świadczeniami nie będącymi robotami budowlanymi oraz zapewnieniem nadzoru autorskiego nad opracowaną dokumentacją projektową.

Projekt ten dzięki swojemu zakresowi wpłynie pozytywnie na mieszkańców w obszarze transportu poprzez poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie dostępu za pomocą dobrej jakości dróg rowerowych do infrastruktury przesiadkowej o wysokim standardzie. Działania te wpłyną na zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego i eliminację emisji powodowanej przez transport indywidualny. Przeniesienie części komunikacji lokalnej na drogi rowerowe oraz transport zbiorowy poprzez Centrum Przesiadkowe zmniejszy ruch na drogach gminnych i powiatowych, które stanowią drogi włączające do drogi krajowej. Zasadnicze cele, które Wnioskodawca zamierza osiągnąć w wyniku realizacji projektu to zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców dojeżdżających do obranego celu na rowerach, zwiększenie komfortu podróży poprzez łatwą i wygodną formę wyboru środka lokomocji, zwiększenie wykorzystania środków transportu zbiorowego do odbywania podróży, powiększenie ilości tras rowerowych w Gminie.

W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może zostać odliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury potwierdzające nabycie towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Gminę.

Ponadto z treści wniosku wynika, że budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych mieści się w katalogu zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Projekt realizowany przez Wnioskodawcę odbywa się w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminny, a wybudowana infrastruktura w ramach projektu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W takim ujęciu Gmina nie będzie uznana za podatnika, ponieważ realizuje zadania własne w ramach władztwa publicznego służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Z całokształtu działań Wnioskodawcy wynika, że wydatki na realizację projektu nie maja związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od wykonawców w związku z budową zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu lublinieckiego w Gminie. Powyższe wynika z faktu, że w przedmiotowej sprawie nie będą spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej