POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-8/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. PP/443-8/05, Urząd Skarbowy w Lubartowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) informuję, że stanowisko Gminy zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2005 r. Urząd Gminy zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 08.07.2005 r. a następnie w dniu 08.08.2005 r.

Urząd Gminy zwrócił się z zapytaniem czy Gmina realizując inwestycję polegającą na przebudowie i adaptacji budynku szkoły podstawowej na wiejski ośrodek kultury w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004 - 2006 " będzie miała prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT. Przedstawiono następujący stan faktyczny:

  1. Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT.
  2. Inwestycja nie będzie miała charakteru komercyjnego. Mieszkańcy Gminy korzystać będą nieodpłatnie z sali komputerowej, biblioteki, sali widowiskowej, świetlicy i innych pomieszczeń oraz z wszelkich dóbr znajdujących się w obiekcie.
  3. Użytkownikiem i zarządcą zrealizowanej inwestycji będzie Gmina.
  4. Beneficjent nie będzie mógł dokonać zmiany przeznaczenia inwestycji, przeniesienia na rzecz innych osób prawa własności, nie będzie mógł zawierać umów przenoszących posiadanie budynków, budowli, wyposażenia odpowiednio nabytych, wybudowanych zmodernizowanych z wykorzystaniem środków z pomocy przeznaczonej na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z zarządem województwa, przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ostatniej płatności.
  5. Faktury wystawiane będą na Gminę zarówno przez wykonawcę jak i inspektora nadzoru.
  6. Umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie została jeszcze zawarta.

Urząd Gminy prezentuje stanowisko, że przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, gdyż nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina nie będzie mogła odliczyć sobie podatku VAT.

Stanowisko takie jest słuszne, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu a przyniesione wydatki nie będą miały związku z przychodami Gminy.

Gmina nie będzie więc miała prawa do obniżenia podatku należnego bądź zwrotu różnicy podatku, nie może również zaliczyć podatku VAT, który nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na budowę.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 wyżej cytowanej ustawy interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w L. w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Lubartowie