POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-3/443/46/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. D-3/443/46/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005 r.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2005 r. wpłynął wniosek Spółki (uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik jest dealerem samochodowym dokonującym sprzedaży samochodów na terenie kraju. Podatnik nabywa samochody w celu dalszej odsprzedaży klientom. Przy nabyciu samochodów podatnik korzysta z art. 86 ust. 1, dokonując odliczenia w całości podatku naliczonego. Z partii nabywanych samochodów osobowych niektóre z nich podatnik przeznacza na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i zalicza do środków trwałych. Zaliczenie wydzielonych samochodów do środków trwałych jest powiązane z korektą pełnej kwoty podatku naliczonego, nie więcej niż 5.000 zł. Samochody te są wykorzystywane przez podatnika jako samochody demonstracyjne i testowe dla klientów jak też na cele związane z funkcjonowaniem firmy. Po upływie założonego okresu eksploatacji odpowiadającego wymogom oferty sprzedaży oraz po upływie co najmniej 6 miesięcznego okresu używania, samochody te są sprzedawane jako składniki majątku podatnika z zastosowaniem zwolnienia o którym mowa w § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970).

Zapytanie dotyczy: czy zastosowanie zwolnienia przy sprzedaży tych samochodów powoduje konieczność dokonania korekty (zwrotu) podatku naliczonego, odliczonego w kwocie 5.000 zł nie więcej niż 50 % przy ich zakupie?

Zajęto następujące stanowisko:

Zdaniem podatnika przy sprzedaży tych samochodów na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jako zwolnionych, nie występuje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego przy ich zakupie. Samochody nie są przez podatnika nabywane po to aby je sprzedać jako zwolnione, ale dla wykorzystywania w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym podatnik dokonując sprzedaży tych samochodów po zakończeniu eksploatacji nie ma obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego, jeżeli nie występuje u niego obowiązek stosowania przepisów art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005r.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), jeżeli przedmiotowe samochody były towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90 poz. 756 z 2005 r.) sprzedaż tych samochodów będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług stanowi - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwot podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica pomiędzy proporcją określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim przekracza 2 punktów procentowych.

Poza tym, zgodnie z art. 91 ust. 2, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 91 ust. 5, jeśli podatnik w okresie korekty sprzeda środek trwały podlegający amortyzacji, korekta za cały pozostały okres powinna być dokonana jednorazowo w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż. Przy czym, jeśli sprzedaż tych środków była zwolniona z podatku od towarów i usług, do obliczenia korekty przyjmuje się że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi (art. 90 ust. 6 pkt 2).

Ponadto art. 91 ust. 7 cyt. ustawy stanowi, iż powyższej korekty dokonuje się także w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem samochody od momentu zakupu służyły czynnościom opodatkowanym, natomiast z chwilą ich sprzedaży - czynnościom zwolnionym.

Zatem dany stan faktyczny wskazuje na konieczność skorygowania kwoty podatku naliczonego odliczonej z tytułu nabycia tych samochodów demonstracyjnych, w miesiącu dokonania sprzedaży przy przyjęciu, że dalsze ich użytkowanie służyłoby wyłącznie sprzedaży zwolnionej.

Z powyższego wynika, że podatnik zachowuje prawo dokonania odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środka trwałego, ale w części dotyczącej okresu wykorzystywania ich do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast od momentu dokonania sprzedaży samochodów bez opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podatnik stracił prawo odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego z 5 letniego okresu korekty.

Biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego w opisanym stanie faktycznym zachodzą przesłanki do dokonania przedmiotowej korekty.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie