
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), § 23 - 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97 poz. 970 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Gminy złożony do tut. organu podatkowego w dniu 25.05.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż ma prawo ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozdziałem 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu "Dzielimy się kulturą ponad granicami" - nr wniosku 15/SEK/2002 ze środków PHARE 2002/2003 postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
W dniu 25.05.2005 r. Gmina zwróciła się z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozdziałem 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu "Dzielimy się kulturą ponad granicami"- ze środków PHARE 2002/2003. Przedstawiając stan faktyczny Gmina podaje, iż: realizuje projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej "Dzielimy się kulturą ponad granicami" - ze środków PHARE 2002/2003. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym w tym projekcie. Wydatki dotyczące realizacji tego projektu nie są związane z działalnością Gminy opodatkowaną podatkiem VAT. Zaświadczenie wydane przez Biuro Stowarzyszenia "Euroregion Karpacki Polska" potwierdza, iż datą podpisania Memorandum Finansowego między Komisją Europejską a Rządem RP na realizację Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE) jest 23.12.2002 r. dot. to umowy grantowej 15/SEK/2002 z dnia 20.09.2004 r. Ponadto "Euroregion Karpacki Polska" informuje, że zgodnie z zasadami obowiązującymi we Wspólnym Funduszu Małych Projektów Polska - Słowacja PHARE 2002 koszt podatku od towarów i usług jest kosztem nie kwalifikującym się (art. 72 warunków szczegółowych umowy grantowej). Wobec powyższego Gmina uważa, iż ma prawo ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku VAT zapłaconego w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozdziałem 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 20.05.2005 r. a otrzymanym w dniu 25.05.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Gminę Miasta Sanoka stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA),
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy obcych państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy, na podstawie:
- Umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- Jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z § 23 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Zwrot podatku (§ 24) nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
- O które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
- Które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów,
Przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwrot podatku (§ 25) przysługuje podatnikom, którzy spełniają poniższe warunki:
- Złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
- Prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 cytowanej ustawy,
- W całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktur korygującej a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
- Posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
- Posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt. 2 a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków pomocy bezzwrotnej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.
Zgodnie z § 27 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. podmiotom, o których mowa w § 23 zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie również warunków wym. w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zaświadczenia wystawionego przez Biuro Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska wynika, iż Gmina jest ostatecznym beneficjentem środków finansowych pochodzących bezzwrotnej pomocy zagranicznej, pochodzących z Programu PHARE. Podstawą zawarcia umowy stanowi Memoranduym Finansowe podpisane przez Komisje Europejską z Rządem RP w dniu 23.12.2002 r. (czyli przed 01.05.2004 r.) na podstawie której Gmina realizuje projekt pt." Dzielimy się Kulturą ponad granicami" wobec czego wnioskodawca ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku na podstawie powołanych przepisów. Ponadto " Euroregion Karpacki Polska" poinformował, że zgodnie z zasadami obowiązującymi we Wspólnym Funduszu Małych Projektów Polska - Słowacja PHARE 2002, koszt podatku od towarów i usług jest kosztem nie kwalifikowanym. W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Gminy, iż ma ona prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozdziałem 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu "Dzielimy się kulturą ponad granicami" - ze środków PHARE 2002/2003.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących. Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cytowanej Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt.1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki; 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.
