
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dokonując zatem analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy przyjąć, że gminy mogą być, podatnikami podatku od towarów i usług. Jednostki samorządu terytorialnego - gmina, powiat, województwo - wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług . Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Gmina X jest zarejestrowana dla podatku od towarów i usług VAT od dnia 14 czerwca 2004r.. Zatem podatek od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją jednej inwestycji "Przebudowa oczyszczalni ścieków w Konstantynowie" na realizację której została zawarta została umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w dniu 29 kwietnia 2004r., może być w określonych ściśle okolicznościach i po spełnieniu określonych warunków odzyskany w trybie rozliczenia podatkowego dla podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a, art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jeżeli inwestycja "Przebudowa oczyszczalni ścieków w Y" związana jest ze sprzedażą opodatkowaną
Gminy.
W przypadku braku związku wymienionej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT Gmina może ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w przypadku jednej inwestycji o nazwie "Przebudowa oczyszczalni ścieków w Y" (na realizację której umowa została podpisana przed dniem 01 maja 2004r., w trybie § 27a ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 27a zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 podatek wykazany na
fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym, że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.
Zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1, spełniającym następujące warunki:
1) w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów i dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
2) posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1;
3) posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
a) o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed dniem 1 maja
2004 r.,
b) zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
c) potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,d) zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.
Zwrotu podatku dokonuje się na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1, złożony do naczelnika urzędu skarbowego, a w przypadku podmiotów niebędących podatnikami podatku, do naczelnika urzędu skarbowego
właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Wniosek w sprawie zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 4 powinien zawierać:
1) nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz jego zamieszkania;
2) wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku;
3) kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.
Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt. 3;
2) oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.
W razie powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących kwoty zwrotu podatku naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 4, przed dokonaniem zwrotu może zażądać przedstawienia do wglądu faktur lub dokumentów celnych.
Do zwrotów, o których mowa w ust. 1 i 7 stosuje się odpowiednio przepisy § 26 ust. 4 oraz § 27 ust. 1.
Pozostałe umowy z Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację dwóch inwestycji z udziałem Programu SAPARD, (budowa drogi w miejscowości V i budowa drogi w miejscowości Witoldów), zostały zawarte po dniu 1 maja 2004r.
Z uwagi na fakt, iż umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizuję dwóch inwestycji z udziałem Programu SAPARD, zostały zawarte po dniu 01 maja 2004r. Gmina nie może ubiegać się w tych przypadkach o zwrot podatku od towarów i usług w trybie powołanego przepisu § 27a ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 27a ust. 1 zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze
środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jako jednostka budżetowa jest zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt.3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr. 54 poz.654 ze zmian.).
Reasumpcja: Tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przypadku dwóch inwestycji realizowanych przez Gminę w ramach programu pomocowego SAPARD budowa drogi w miejscowości V i budowa drogi w miejscowości W, podatek o towarów i usług nie może być w jakikolwiek sposób odzyskany, za pośrednictwem Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej.
Natomiast w przypadku inwestycji "Przebudowa oczyszczalni ścieków w
..." na realizację której została zawarta została umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w dniu 29 kwietnia 2004r., może być odzyskany w trybie rozliczenia podatkowego dla podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a, art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jeżeli inwestycja "Przebudowa oczyszczalni ścieków w Y" związana jest ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.
W przypadku braku związku wymienionej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną Gmina może ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w przypadku jednej inwestycji "Przebudowa oczyszczalni ścieków w Y" (na realizację której umowa została podpisana przed dniem 01 maja 2004r.), w trybie § 27a ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Nadmieniam, że niniejsze wyjaśnienie nie jest przyrzeczeniem, obietnicą ani inną formą promesy pozytywnego załatwienia
sprawy (spraw) przez naczelnika Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej. Oświadczeń ani zaświadczeń tego rodzaju, organy podatkowe w wymienionych sprawach nie wydają.
Sprawy podatkowe załatwiane są w trybie odpowiednich postępowań, których wyniki (rezultaty końcowe) nie mogą być przedmiotem przewidywań urzędowych - zwłaszcza w przypadkach, kiedy postępowania takie jeszcze się nie rozpoczęły.
