Czy Gmina może odliczyć podatek VAT naliczony w opłaconych fakturach za wybudowaną w latach 2009- 2012 sieć kanalizacji sanitarnej? - Interpretacja - IPPP3/443-278/13-4/KB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2013, sygn. IPPP3/443-278/13-4/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT naliczony w opłaconych fakturach za wybudowaną w latach 2009- 2012 sieć kanalizacji sanitarnej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2013 r. (data wpływu 04.04.2013 r.) uzupełnionym w dniu 05.07.2013 r. (data wpływu 08.07.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 01.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią kanalizacji sanitarnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią kanalizacji sanitarnej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 05.07.2013 r., złożonym w dniu 05.07.2013 r. (data wpływu 08.07.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26.06.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, zarejestrowany czynny podatnik VAT, w latach 2009-2012 realizowała budowę kanalizacji sanitarnej. Inwestycja realizowana była środkami własnymi oraz zaciągniętymi kredytami i pożyczką. Inwestycja została zakończona i przyjęta na stan środków trwałych gminy (w grupie 2 budowle) w miesiącu grudniu 2012 roku. W trakcie realizacji inwestycji Gmina nie odliczała zawartego w fakturach za wykonywane roboty podatku VAT. W miesiącu marcu 2013 Gmina wybudowaną sieć kanalizacyjną przekazała w dzierżawę na czas nieokreślony własnemu zakładowi budżetowemu. Z tytułu zawartej umowy dzierżawy zakład budżetowy będzie płacił Gminie każdego miesiąca czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem od towarów i usług VAT. Zawarty w fakturach należny podatek VAT gmina odprowadzać będzie do urzędu skarbowego. Zakład budżetowy, dzierżawiący sieć kanalizacyjną będzie uzyskiwał przychody od mieszkańców z tytułu opłat za odprowadzane ścieki.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 05.07.2013 r. Gmina wskazała, że od początku budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach S. i N. zamiarem Gminy było jej wykorzystywanie do czynności opodatkowanych odbiór ścieków od mieszkańców dostarczanych poprzez wybudowaną sieć kanalizacyjną będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Powodem nie odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabywane w trakcie budowy sieci kanalizacyjnej, towary i usługi była obawa Gminy przed odliczaniem podatku VAT z uwagi na różne wykładnie prawne, dotyczące możliwości odliczania przez Gminy podatku VAT. Okres budowy inwestycji przypadał na lata 2009-2012 r., kiedy do końca nie było wiadomo czy podatnikiem VAT jest Gmina czy obsługujący ją urząd.

Wartość wybudowanej przez Gminę sieci kanalizacji sanitarnej przekroczyła 15 000 zł.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Gmina sprostowała informacje dotyczące przekazania w dzierżawę wybudowanej sieci. Otóż, z uwagi na zawirowania w Gminie (referendum i ogłoszenie przedterminowych wyborów) w miesiącu marcu bieżącego roku nie doszło do przekazania wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej w dzierżawę gminnemu zakładowi budżetowemu. Taka umowa zostanie zawarta z zakładem budżetowym prawdopodobnie dopiero w miesiącu lipcu lub sierpniu bieżącego roku, po przeprowadzonych wyborach Burmistrza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT naliczony w opłaconych fakturach za wybudowaną w latach 2009- 2012 sieć kanalizacji sanitarnej...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Z uwagi na fakt, że wybudowana inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych (opodatkowana podatkiem VAT umowa dzierżawy z zakładem budżetowym) to mimo tego, że w miesiącach otrzymywania faktur dotyczących tej inwestycji ani w żadnym z dwóch następnych miesięcy rozliczeniowych, gmina nie odliczała podatku naliczonego VAT od zakupów inwestycyjnych, ma nadal takie prawo i może je realizować w późniejszym okresie, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Odliczenie to można dokonać poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za okresy, w których gmina otrzymywała faktury dotyczące realizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Zatem w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż jego realizacja została obostrzona ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane także w trybie art. 86 ust. 13 ww. ustawy. W myśl tego przepisu jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Stosownie do art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Na mocy art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina , zarejestrowany czynny podatnik VAT, w latach 2009-2012 realizowała budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowościach S.i N. Od początku budowy sieci kanalizacji sanitarnej zamiarem Gminy było jej wykorzystywanie do czynności opodatkowanych. Inwestycja realizowana była środkami własnymi oraz zaciągniętymi kredytami i pożyczką. Inwestycja została zakończona i przyjęta na stan środków trwałych gminy (w grupie 2 budowle) w miesiącu grudniu 2012 roku. W trakcie realizacji inwestycji Gmina nie odliczała zawartego w fakturach za wykonywane roboty podatku VAT ze względu na różne wykładnie prawne, dotyczące możliwości odliczania przez Gminy podatku VAT. W lipcu lub sierpniu 2013 r. Gmina wybudowaną sieć kanalizacyjną przekazała w dzierżawę na czas nieokreślony własnemu zakładowi budżetowemu. Z tytułu zawartej umowy dzierżawy zakład budżetowy będzie płacił Gminie każdego miesiąca czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem od towarów i usług VAT. Zawarty w fakturach należny podatek VAT gmina odprowadzać będzie do urzędu skarbowego. Zakład budżetowy, dzierżawiący sieć kanalizacyjną będzie uzyskiwał przychody od mieszkańców z tytułu opłat za odprowadzane ścieki. Wartość wybudowanej przez Gminę sieci kanalizacji sanitarnej przekroczyła 15 000 zł.

Jak zaznaczono powyżej, zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jest otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Analiza przedstawionych okoliczności w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala na uznanie, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z wybudowaną siecią kanalizacji sanitarnej będą, po oddaniu własnemu zakładowi budżetowemu w opodatkowaną podatkiem VAT dzierżawę, służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. Wnioskodawca z tego tytułu będzie wystawiał faktury i uzyskiwał określoną w umowie należność opodatkowaną podatkiem VAT i będzie z tego tytułu rozliczał podatek należny. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że wydatki, udokumentowane fakturami, ponoszone i opłacone przez Wnioskodawcę dotyczące zakupu towarów i usług z powodu realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej od początku miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługiwało w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Realizacja prawa do odliczenia podatku powinna nastąpić na zasadach zawartych w art. 86 ust. 10, ust. 11 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro nie skorzystano z prawa do odliczenia w okresie, w którym otrzymano fakturę lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, a faktura dokumentowała nabycie towarów lub usług wykorzystywanych w związku z realizacją ww. inwestycji Wnioskodawca będzie mógł to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Podkreślić należy, iż Gmina dokonując powyższej korekty ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w miesiącu otrzymania faktury, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma możliwości wyboru złożenia korekty deklaracji za inny okres rozliczeniowy.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy prawa w świetle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w związku z przeznaczeniem wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania tylko czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją budowy tej sieci, poprzez korektę deklaracji podatkowych, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 86 ust. 1 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 317 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie