
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe – w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego za najem maszyn za miesiące wrzesień-grudzień 2022 r.,
-nieprawidłowe – w zakresie dokonania korekty faktury.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Pismem z 24 sierpnia 2025 r. uzupełnili Państwo wniosek - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Wnioskodawca brał udział w realizacji inwestycji drogowej – (…). W ramach tego projektu Spółka, między innymi, dostarczała (...), którzy realizowali swoje zadania podczas wykonywania inwestycji.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła umowy najmu maszyn, które były wykorzystywane przez A. Sp. z o.o. (dalej jako „Kontrahent”) do wykonywania własnych zadań związanych z realizacją inwestycji. Spółka zawarła z Kontrahentem następujące umowy:
1)„Umowa o wynajmie rzeczy ruchomych”, której przedmiotem był najem (…);
2)„Umowa o wynajmie rzeczy ruchomych”, której przedmiotem był najem (…);
3)„Umowa o wynajmie rzeczy ruchomych”, której przedmiotem był najem (…);
4)„Umowa o wynajmie rzeczy ruchomych”, której przedmiotem był najem (…).
Spółka wskazuje następujące ogólne informacje o maszynach, które udostępniała w ramach umowy najmu:
(…)
Maszyny, o których mowa w ww. umowach, służyły do (…).
Spółka nie była i nie jest właścicielem ww. maszyn, lecz weszła w ich posiadanie na podstawie najmu od B.
Jak wynika z załączonych umów, sprzęty służące do budowy (…) miały być udostępniane Kontrahentowi od dnia 30 sierpnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. z możliwością przedłużenia.
Udostępnienie sprzętów Kontrahentowi w umówionym terminie nie było jednak możliwe z uwagi na wykryte wady fizyczne maszyn:
(…)
Z umów wynika, że strony uzgodniły miesięczny czynsz w walucie euro (…).
Zgodnie z (…) umowy czynsz najmu będzie przez wynajmującego naliczany (dalej fakturowany) w formie zbiorczego dokumentu podatkowego (dalej jako „faktura”) za każdy miesiąc kalendarzowy, zawsze w pierwszy dzień następnego miesiąca, w którym najem obowiązywał. Strony umowy uzgodniły, że datą transakcji podlegającej opodatkowaniu jest ostatni dzień danego miesiąca kalendarzowego. Do kwoty czynszu najmu doliczony zostanie podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Stosownie do (…) umowy najemca uiszcza czynsz najmu przelewem na rachunek bankowy wynajmującego wskazany w niniejszej umowie nie później niż terminie płatności wskazanym na fakturze. Faktury są płatne w ciągu 45 dni od daty ich doręczenia do najemcy.
Spółka nie oddała ww. maszyn Kontrahentowi w umówionym terminie, ponieważ musiała dokonać stosownych napraw. Oddanie Kontrahentowi niedziałających maszyn nie tylko byłoby uznane za nierzetelne i nieprofesjonalne wykonanie umowy, lecz także mogłoby doprowadzić do powstania odpowiedzialności Spółki za wyrządzenie szkody poprzez niesprawne działanie maszyn.
Spółka wystawiła jedną fakturę dokumentującą najem maszyn – faktura nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r. (dalej także jako „Faktura”) na kwotę …. zł.
Z uwag do dokumentu, które zostały umieszczone na fakturze, wynika, że faktura dotyczy należności za wrzesień (część), październik, listopad, grudzień 2022 r.
Spółka uregulowała podatek należny wynikający z wystawienia wspomnianej faktury. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie otrzymał płatności za fakturę (…), w związku z czym zasadne jest zastosowanie tzw. ulgi na złe długi.
Wnioskodawca jest w stanie udowodnić rzeczywiste wykonywanie usług najmu poprzez okazanie zdjęć oraz zeznania ok. (...) świadków – pracowników budowy.
Spółka powzięła jednak wątpliwości co do prawidłowości wystawienia ww. faktury w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego.
Dodatkowo należy wskazać że Kontrahent znajduje się w stanie upadłości i jest reprezentowany przez Syndyka.
Pismem z 24 sierpnia 2025 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
Ad 1.
Sprzęt służący do budowy, o którym mowa we wniosku (…) zostały udostępnione kontrahentowi.
Ad 2.
Maszyny zostały dostarczone kontrahentowi we wrześniu, lecz wymagały one naprawy (zostały udostępnione Wnioskodawcy przez właściciela z wadami). Pełne wykonanie umowy wynajmu maszyn miało miejsce dopiero ok. 20 października 2022 r., ponieważ w tej okolicy Wnioskodawca ukończył naprawianie maszyn i dopiero w okolicy 20 października 2022 r. maszyny uzyskały pełną sprawność, dzięki czemu dopiero od tej daty uprawnione jest przyjęcie twierdzenia, że umowa jest w pełni realizowana, a maszyny są zdatne do użytku.
Ad 3.
Usługa, o której mowa we wniosku, została wykonana. Usługa była świadczona od ok. 20 października 2022 r. do grudnia 2022 r.
Pytania (oznaczenie pytań jak we wniosku)
1)Czy Spółka prawidłowo ustaliła moment powstania obowiązku podatkowego poprzez wystawienie faktury w dniu 11 listopada 2022 r. za najem maszyn za miesiące wrzesień-grudzień 2022 r.?
2)Jeżeli Spółka błędnie wystawiła fakturę nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r., to czy powinna dokonać korekty faktury?
Państwa stanowisko
Ad 1)
Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa VAT”, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze - z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.
W myśl art. 19a ust. 7 ustawy VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.
Zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy VAT fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.
Biorąc pod uwagę postanowienia umowne oraz przywołane przepisy prawa należy przyjąć, że Spółka wystawiła błędne fakturę (…).
Spółka powinna wystawić osobno fakturę dla każdego z miesięcy, kiedy była świadczona usługa najmu. Datą sprzedaży, która powinna widnieć na fakturze, jest ostatni dzień miesiąca, w którym była wykonywana usługa najmu.
Ad 2)
Jak stwierdzono powyżej, Spółka stoi na stanowisku, że Faktura została wystawiona błędnie.
Intencją Spółki jest naprawienie wcześniej popełnionego błędu i doprowadzenie do prawidłowego udokumentowania usługi najmu maszyn oraz do prawidłowego opodatkowania usługi najmu na gruncie podatku VAT.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy VAT w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony),
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,
-podatnik wystawia fakturę korygującą.
Spółka dostrzegła, że usługa najmu maszyn budowlanych została błędnie udokumentowana w Fakturze, co implikuje konieczność dokonania jej korekty.
W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że konieczne jest wystawienie faktury korygującej, która obniży podstawę opodatkowania na fakturze nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r. do 0 zł, a w jej miejsce zostaną wystawione faktury dla każdego miesiąca z osobna. Tak wystawione faktury należy uwzględnić w deklaracjach VAT dla odpowiednich miesięcy.
Alternatywnie, Wnioskodawca może obniżyć podstawę opodatkowania na Fakturze do kwoty czynszu przypadającej na listopad 2022 r., a co do pozostałych miesięcy zostaną wystawione nowe faktury, które należy uwzględnić w deklaracjach VAT we właściwych miesiącach.
Z uwagi na fakt, że Kontrahent jest aktualnie w stanie upadłości, Spółka powinna doręczyć fakturę korygującą oraz nowe faktury syndykowi, który aktualnie reprezentuje Kontrahenta.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją, podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady zostanie rozliczony za ten okres rozliczeniowy.
Stosownie do art. 19a ust. 2 ustawy:
W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
W myśl art. 19a ust. 3 ustawy:
Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Według art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu:
a) dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
b) świadczenia usług:
- telekomunikacyjnych,
- wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,
- najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
- ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
- stałej obsługi prawnej i biurowej,
- dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego
- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.
Stosownie do art. 19a ust. 7 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.
Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Na podstawie przepisu art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jak stanowi art. 106i ust. 3 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż:
1) 30. dnia od dnia wykonania usług - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a;
2) 60. dnia od dnia wydania towarów - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) 90. dnia od dnia wykonania czynności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. c;
4) z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.
Na mocy art. 106i ust. 7 ustawy:
Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:
1) dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
2) otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Zgodnie z art. 106i ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo umowy najmu maszyn, które były wykorzystywane przez Kontrahenta do wykonywania własnych zadań związanych z realizacją inwestycji:
(…)
Sprzęty służące do budowy (...) miały być udostępniane Kontrahentowi od dnia 30 sierpnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. z możliwością przedłużenia. Udostępnienie sprzętów Kontrahentowi w umówionym terminie nie było jednak możliwe z uwagi na wykryte wady fizyczne maszyn(…)
Z umów wynika, że strony uzgodniły miesięczny czynsz w walucie euro (…).
Zgodnie z (…) umowy czynsz najmu będzie przez wynajmującego naliczany w formie zbiorczego dokumentu podatkowego (dalej jako „faktura”) za każdy miesiąc kalendarzowy, zawsze w pierwszy dzień następnego miesiąca, w którym najem obowiązywał. Strony umowy uzgodniły, że datą transakcji podlegającej opodatkowaniu jest ostatni dzień danego miesiąca kalendarzowego. Do kwoty czynszu najmu doliczony zostanie podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Stosownie do (…) umowy najemca uiszcza czynsz najmu przelewem na rachunek bankowy wynajmującego wskazany w niniejszej umowie nie później niż terminie płatności wskazanym na fakturze. Faktury są płatne w ciągu 45 dni od daty ich doręczenia do najemcy.
Spółka nie oddała ww. maszyn Kontrahentowi w umówionym terminie, ponieważ musiała dokonać stosownych napraw.
Spółka wystawiła jedną fakturę dokumentującą najem maszyn – faktura nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r. na kwotę (…) zł.
Sprzęt służący do budowy, o którym mowa we wniosku (…) zostały udostępnione kontrahentowi.
Maszyny zostały dostarczone kontrahentowi we wrześniu, lecz wymagały one naprawy (zostały udostępnione Wnioskodawcy przez właściciela z wadami). Pełne wykonanie umowy wynajmu maszyn miało miejsce dopiero ok. 20 października 2022 r., ponieważ w tej okolicy Wnioskodawca ukończył naprawianie maszyn i dopiero w okolicy 20 października 2022 r. maszyny uzyskały pełną sprawność, dzięki czemu dopiero od tej daty uprawnione jest przyjęcie twierdzenia, że umowa jest w pełni realizowana, a maszyny są zdatne do użytku.
Usługa, o której mowa we wniosku, została wykonana. Usługa była świadczona od ok. 20 października 2022 r. do grudnia 2022 r.
Wątpliwości Państwa w pierwszej kolejności dotyczą kwestii czy Państwo prawidłowo ustalili moment powstania obowiązku podatkowego poprzez wystawienie faktury w dniu 11 listopada 2022 r. za najem maszyn za miesiące wrzesień-grudzień 2022 r.
Jak wynika z przywołanych wcześniej przepisów, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, przy czym w przypadku gdy w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, usługę uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Natomiast w przypadku usług najmu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, przy czym fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności.
Z okoliczności wskazanych przez Państwa wynika, że świadczyli Państwo usługę najmu na podstawie zawartej umowy, w której strony ustaliły miesięczne okresy rozliczeniowe, miesięczny czynsz a także określiły termin płatności czynszu.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że powinni Państwo wystawić osobno fakturę dla każdego z miesięcy, kiedy była świadczona usługa najmu, na podstawie art. 19a ust. 1 w zw. z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.
Zatem nie powinni Państwo dokumentować usługi najmu poprzez wystawienie jednej faktury na najem maszyn (tj. faktury nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r. na kwotę (…) zł).
W związku z powyższym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Kolejne wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy, jeżeli błędnie wystawili Państwo fakturę nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r., to czy powinni Państwo dokonać korekty faktury.
Faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Co do zasady, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt dostawy określonych towarów i świadczonych usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Fakturę korygującą „do zera” wystawia się w przypadku, gdy nie doszło do dokonania dostawy lub wykonania usługi. Jednak sytuacja taka u Państwa nie występuje.
Zatem powinni Państwo wystawić fakturę korygującą, w której skorygowaliby Państwo wysokość kwoty czynszu najmu. Tak, więc faktura korygująca powinna dokumentować prawidłową wysokość czynszu za miesiąc, którego dotyczy.
W świetle powyższego stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2, że konieczne jest wystawienie faktury korygującej, która obniży podstawę opodatkowania na fakturze nr (…) z dnia 11 listopada 2022 r. do 0 zł, a w jej miejsce zostaną wystawione faktury dla każdego miesiąca z osobna, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie wyznaczonym treścią pytań. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego bądź we własnym stanowisku (w tym kwestia komu należy doręczyć fakturę), które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
