Prawo do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury - Interpretacja - IBPP2/443-502/12/AB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2012, sygn. IBPP2/443-502/12/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 sierpnia 2012 r. znak: IBPP2/443-502/12/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest podmiotem zarządzającym Y, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka świadczy usługi związane z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze.

Poza tymi usługami lotniskowymi Spółka czerpie jeszcze przychody z usług pozalotniskowych tj. parkingów, czynszu z powierzchni terminalowych i itp. Usługi opodatkowane są podatkiem od towarów i usług. Jednym z projektów wieloletniego planu inwestycyjnego na lata 2010 - 2015 realizowanego przez Spółkę jest projekt ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 pod nazwą: ...". W ramach przygotowania procesu inwestycyjnego, zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 ustawy z dn. 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Spółka wystąpiła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wśród warunków wykonania inwestycji określonych w decyzji nr ... z 18 kwietnia 2011 r. znalazły się między innymi działania polegające na (p.2.1.22 decyzji):

A1) przeniesieniu wytypowanych siedlisk przyrodniczych w porozumieniu ze Ogrodem Botanicznym w postaci płatów roślinności wraz z podłożem na teren Ogrodu Botanicznego (),

B1) przeniesieniu w porozumieniu ze Ogrodem Botanicznym reprezentatywnej liczby osobników z przewidzianych do likwidacji stanowisk określonych gatunków chronionych na teren Ogrodu Botanicznego w ().

Wykonanie decyzji w tym zakresie obejmuje zatem:

  1. przeprowadzenie badań fitosocjologicznych w celu wyznaczenia na terenie Y facji siedlisk oraz gatunków chronionych wskazanych do przeniesienia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (siedlisk wyjściowych) oraz wyznaczeniu siedlisk docelowych na terenie zarządzanym przez Ogród Botaniczny lub poza nim, spełniających kryteria zapewniające możliwość ich utrzymania i monitoringu w okresie trwałości Projektu,
  2. pobranie wytypowanych przez Ogród Botaniczny płatów roślinności do przeniesienia,
  3. transport pobranego materiału biologicznego na teren Ogrodu Botanicznego w (),
  4. przygotowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego w () pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Y wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową,
  5. utrzymanie siedlisk przez okres trwałości projektu nr ..., tj. do dnia 31 grudnia 2019 r.

Działania określone w lit. a) zostały zrealizowane przez Ogród Botaniczny (umowa między Spółką a Ogrodem Botanicznym).

Działania określone w lit. b) i c) zostaną zrealizowane w latach 2012-2013 przez przyszłego wykonawcę robót budowlanych budowy nowej drogi startowej, wybranego w ramach postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego przez Wnioskodawcę (umowa między Spółką a wybranym wykonawcą). Szacunkowy koszt działań określonych w pkt b) i c) na podstawie raportu opracowanego przez OB wynosi 1.946.730,43 zł +VAT.

Działania określone w lit. d) zostaną zrealizowane przez Gminę () na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Gminą (). Zgodnie z tą umową, Wnioskodawca zleca a Gmina () przyjmuje do realizacji zadanie (zwane dalej: Zadaniem") pod nazwą: ..." realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach projektu nr ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 o nazwie ...".

Gmina jest właścicielem terenów, na których zostanie zrealizowane Zadanie o którym mowa powyżej; nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na realizację tego Zadania będą stanowiły własność Gminy.

W ramach realizacji niniejszej umowy Gmina:

  1. wykona usługę polegającą na przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania przetargowego w jednym z podstawowych trybów zgodnych z ustawą Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2010 roku, Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) w celu wyłonienia wykonawcy Zamówienia pod nazwą: ...",
  2. uzyska wszelkie niezbędne opinie, uzgodnienia oraz prawomocne postanowienia decyzje administracyjne wynikające z przepisów prawa, które są niezbędne w celu realizacji Zadania,
  3. zobowiązuje się do prowadzenia dokumentacji w sposób umożliwiający ocenę wykonania Zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
  4. dokona zapłaty wynagrodzenia wykonawcy zamówienia wynikającego z tytułu wykonywania Zadania,
  5. zapewni użytkowanie wykonanej infrastruktury w miejscu jej zabudowania w stanie niepogorszonym wynikającym z normalnego użytkowania co najmniej do dnia 31 grudnia 2019 r. Przy czym zapewnienie to oznacza w praktyce umożliwienie Wnioskodawcy zawarcia umowy ze Ogrodem Botanicznym.

Czynności związane z utrzymaniem w/w infrastruktury w stanie niepogorszonym Gmina przekaże Ogrodowi Botanicznemu - Związkowi Stowarzyszeń na podstawie odrębnej umowy między Gminą a Ogrodem Botanicznym - Związek Stowarzyszeń. Wnioskodawca zleci bowiem Ogrodowi Botanicznemu utrzymanie przeniesionej roślinności w terminie do 31 grudnia 2019 r. na podstawie odrębnej umowy.

W związku ze zleceniem Gminie wykonania powyższego Zadania Wnioskodawca:

  1. w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury przez Gminę () przekaże środki stanowiące szacunkową wartość zamówienia, w celu pokrycia kosztów wynagrodzenia wykonawcy zamówienia z tytułu wykonania zadania (dopuszcza się możliwość wystawiania faktur częściowych; do faktury Gmina dołączy protokół odbioru częściowego lub końcowego robót),
  2. przekaże Gminie () Program funkcjonalno-użytkowy dla Zadania, w formie papierowej jako załącznik do niniejszej umowy oraz w formie elektronicznej bądź na nośniku CD, który stanowić będzie opis przedmiotu zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na wyłonienie wykonawcy przedmiotowego Zadania,
  3. oddeleguje swojego przedstawiciela do prac w komisji przetargowej i w tym celu Wnioskodawca zobowiązany jest poinformować o tym Gminę podając dane osoby wyznaczonej do prac komisji przetargowej najpóźniej na 3 dni kalendarzowe przez planowanym ogłoszeniem postępowania przetargowego,
  4. oddeleguje swojego przedstawiciela do prac w komisji odbiorowej,
  5. zleci Ogrodowi Botanicznemu utrzymanie przeniesionej roślinności w terminie do 31 grudnia 2019 r. Szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wynosi 2 138 929,02 zł netto (powiększona o 23% VAT, co daje wartość brutto 2 630 882,69 zł) i określona została na podstawie Programu funkcjonalno-użytkowego opracowanego przez Ogród Botaniczny - Związek Stowarzyszeń.

Zgodnie z par. 6 ust. 2 umowy z Gminą, strony określają termin wykonania zakresu umowy między Gminą a Wnioskodawcą na dzień 30 listopada 2012 r.

Działania określone w lit. e) zostaną zrealizowane w latach 2012-2019 przez Ogród Botaniczny (Spółka zawrze stosowną umowę ze Ogrodem Botanicznym). Szacunkowy koszt działań określonych w pkt e) na podstawie raportu opracowanego przez Ogród Botaniczny wynosi 914.000 zł + VAT za okres do dnia 31 grudnia 2019 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca użytkuje grunty na terenie Y, w tym te na których zostanie zbudowany - na zasadach wskazanych we wniosku - nowy pas startowy, na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Województwem (stanowią one własność województwa). Na terenie tym znajdują się w chwili obecnej siedliska roślin oraz gatunków chronionych wskazane do przeniesienia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w () (siedliska wyjściowe).

Jak wskazano we wniosku, rozpoczęcie budowy pasa startowego warunkowane jest m. in. przeniesieniem ww. siedlisk roślin oraz gatunków chronionych wskazanych do przeniesienia (siedlisk wyjściowych) do siedlisk docelowych na teren Ogrodu Botanicznego w (). W tym celu potrzebne jest przygotowanie tam infrastruktury wskazanej w pkt d) wniosku. Grunt na którym znajduje się Ogród Botaniczny stanowi własność Gminy (). Gmina () jest właścicielem tego gruntu, przy czym umową użyczenia z dnia 18 grudnia 2009 r. oddała go przy tym w bezpłatne używanie Związkowi Stowarzyszeń pod nazwą () Ogród Botaniczny".

Wnioskodawca użytkować będzie ten grunt (w znaczeniu potoczonym tj. nie będzie to użytkowanie w rozumieniu art. 252 Kodeksu Cywilnego) celem przeniesienia siedlisk, na podstawie opisanej we wniosku umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Gminą (); w ramach tej umowy Wnioskodawca zleca a Gmina przyjmuje do realizacji, zadanie pod nazwą: ..." realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach projektu nr ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 o nazwie ...".

Wybudowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego () na podstawie zawartej umowy nastąpi w interesie Spółki. Zakupione w tym zakresie towary i usługi związane będą ze sprzedażą Spółki dającą prawo do odliczenia, tj. obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz usług o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze. Inwestycja na terenie Ogrodu Botanicznego w () warunkuje bowiem (jest częścią) inwestycji: ..." a więc - tak jak cała ta inwestycja - związana jest z podstawową opodatkowaną działalnością Spółki, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub nie podlegającą opodatkowaniu ze względu na miejsce świadczenia (usługi na rzecz przewoźników zagranicznych), ale dającą prawo do odliczenia na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług, zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z umową z Gminą () w zakresie określonym w lit. d) na zasadach ogólnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Gminę (czynnego podatnika podatku od towarów i usług), dokumentujących usługę w zakresie wybudowania infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego w () pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Y wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową. Wybudowanie infrastruktury nastąpi w interesie Spółki - przez wybranego przez Gminę wykonawcę na gruncie Gminy. Podatek naliczony w tym zakresie ewidentnie związany będzie z inwestycją: ..." a więc jednocześnie - tak jak cała inwestycja - z podstawową działalnością Spółki, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub niepodlegjącą opodatkowaniu ze względu na miejsce świadczenia (usługi na rzecz przewoźników zagranicznych), ale dającą prawo do odliczenia na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Działania określone w lit. d) zostaną zrealizowane przez Gminę () na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę. Zgodnie z tą umową, Wnioskodawca zleca zadanie (zwane dalej: Zadaniem") pod nazwą: ..." realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach projektu nr ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 o nazwie ...".

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W omawianym stanie faktycznym Gmina działa jako podatnik podatku od towarów i usług. Wprawdzie zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Jednak powyższa zasada znajduje istotny wyjątek w zakresie uznania za podatnika takich podmiotów jak Gmina w przypadku czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a z taka sytuacją mamy do czynienia w omawianym stanie faktycznym, w którym Gminę i Wnioskodawcę łączy zawarta cywilnoprawna umowa.

Gmina jest właścicielem terenów, na których zostanie zrealizowane Zadanie, o którym mowa powyżej; nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na realizację tego Zadania, poniesione na podstawie faktur Gminy, będą stanowiły własność Gminy. Realizacja Zadania jest warunkiem bezwzględnie koniecznym do realizacji szerszego projektu: ...".

Zgodnie z regulacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 86 ust. 1), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W opinii Wnioskodawcy brzmienie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nakazuje stwierdzić, iż podatek naliczony na fakturach zakupowych od Gminy dokumentujących wykonanie usługi w ramach realizacji przedsięwzięcia opisanego w stanie faktycznym w lit. d), podlega w omawianym stanie faktycznym odliczeniu.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem. Odliczeniu podlega taki podatek naliczony, który jest związany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Już na tle poprzednio obowiązujących przepisów podatku od towarów i usług, tj. ustawy z 8 stycznia 1993 r. (do końca kwietnia 2004 r.) doktryna oraz orzecznictwo przyjmowały, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje także w przypadku, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym (zakupami) a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi ma charakter pośredni (np. wyrok NSA z dnia 22 lutego 2002 r., III SA 7776/98, cyt za Lex, nr 40400), "Co do zasady, ustawa o podatku VAT nie wymaga - dla odliczenia podatku naliczonego - istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru".

Teza ta znajduje zastosowanie także na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w tym w przedmiotowym stanie faktycznym, co znajduje dodatkowo potwierdzenie także w większości orzecznictwa ETS. W sprawie C-408/98 (orzeczenie z dnia 22 lutego 2001 r., Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise) ETS wskazał, że przepisy dyrektyw, dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, powinny być interpretowane w ten sposób, aby warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku było, co do zasady, istnienie bezpośredniego i niezwłocznego związku pomiędzy daną transakcją "wejściową" (z którą związany jest podatek naliczony) a daną "wyjściową" transakcją opodatkowaną. Istnienie takiego związku jest konieczne, aby podatnik był uprawniony do odliczenia VAT, a także dla ustalenia zakresu tego odliczenia. Następnie jednak ETS sprecyzował, że dla powstania prawa do odliczenia nie jest nawet konieczne wystąpienie jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej (podatnik; co do zasady, jest bowiem uprawniony do odliczenia VAT od pierwszych wydatków inwestycyjnych, choćby następnie nie doszło nawet w ogóle do wykonywania transakcji opodatkowanych). W związku z powyższym należy uznać, że dla powstania prawa do odliczenia wystarczające jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym a tą częścią działalności podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania VAT. Z wyroku tego wywieść więc można, iż podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług bezpośrednio związanych z działalnością podatnika, która jest opodatkowana, może w całości podlegać odliczeniu. Podatek naliczony podlega odliczeniu nie tylko wtedy, gdy związany jest bezpośrednio z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu, ale także w sytuacji gdy jest związany tylko ogólnie, bezpośrednio z działalnością opodatkowaną danego podatnika. Jak podnosi się w doktrynie, Wydaje się, że do problematyki związku pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi należy podchodzić racjonalnie, a przez analogię odnieść tutaj część dorobku doktryny podatkowej w zakresie potrącalności kosztów uzyskania przychodu w podatkach dochodowych, w części dotyczącej "celowości" poniesienia kosztów. Co do zasady więc odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych." - Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, komentarz, LEX 2009, Komentarz do art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2009, wyd. III.

Tezy te znajdują zastosowanie w omawianym stanie faktycznym. Istnieje bezpośredni związek pomiędzy podatkiem naliczonym a działalnością podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. w szczególności usług wykonywanych przez Spółkę jako podmiotu zarządzającego Międzynarodowym Portem Lotniczym. Spółka świadczy głównie usługi związane z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze - opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub nie podlegające opodatkowaniu ze względu na normatywne miejsce świadczenia, ale dające prawo do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Ponadto wskazać należy, iż dla prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Spółkę nie ma także znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług, w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku. Sfinansowanie określonych wydatków dotacją nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z czynnościami, na które otrzymana została dotacja. Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku. Nie ma tutaj znaczenia źródło finansowania wydatków, w których zawarty był podatek obciążający podatnika. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej (zob. także wyrok ETS w sprawie C-204/03 (Komisja v. Kingdom of Spain).

Reasumując - zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z umową z Gminą w zakresie określonym w lit. d) stanu faktycznego, wynikający z faktur wystawionych przez Gminę, na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynik, iż Wnioskodawca (Spółka) jest podmiotem zarządzającym Y, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka świadczy usługi związane z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze.

Jednym z projektów wieloletniego planu inwestycyjnego na lata 2010-2015 realizowanego przez Spółkę jest projekt nr ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 pod nazwą: ...".

Działania polegające na przygotowaniu infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Y wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową, zostaną zrealizowane przez Gminę na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Gminą. Zgodnie z tą umową, Wnioskodawca zleca a Gmina przyjmuje do realizacji zadanie (zwane dalej: Zadaniem") pod nazwą: ..." realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach projektu nr ... z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 o nazwie ...".

Wybudowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego na podstawie zawartej umowy nastąpi w interesie Spółki. Zakupione w tym zakresie towary i usługi związane będą ze sprzedażą Spółki dającą prawo do odliczenia, tj. obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz usług o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze. Inwestycja na terenie Ogrodu Botanicznego w () warunkuje bowiem (jest częścią) inwestycji: ..." a więc - tak jak cała ta inwestycja - związana jest z podstawową opodatkowaną działalnością Spółki, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub nie podlegającą opodatkowaniu ze względu na miejsce świadczenia (usługi na rzecz przewoźników zagranicznych), ale dającą prawo do odliczenia na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Należy w tym miejscu zauważyć, że rozstrzygnięcie kwestii, czy w okolicznościach sprawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahenta którym jest Gmina, uprzedniego rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania czynności wykonywanych przez Gminę w przypadku gdy czynności te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych między Gminą a Wnioskodawcą.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania usługi za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia.

Tak więc przenosząc powyższe przepisy na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż czynności wykonywane przez Gminę w ramach zawartych umów cywilnoprawnych między Gminą a Wnioskodawcą będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji inwestycji: ..., bowiem zakupione w tym zakresie towary i usługi związane będą ze sprzedażą Spółki dającą prawo do odliczenia tj. obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz usług o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1 i nr 2) są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach