stawka podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterow... - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.933.2016.2.WN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.02.2017, sygn. 2461-IBPP2.4512.933.2016.2.WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

stawka podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 20 stycznia 2017r. (data wpływu 20 stycznia 2017r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem.

Wniosek został uzupełniony pismem z 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.933.2016.1.WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi firmę budowlaną realizującą działalność w zakresie PKD 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Stowarzyszenie Hospicjum ogłosiło zapytanie ofertowe na adaptację i rozbudowę budynku szkoły na Centrum Wsparcia Opiekuńczo-Rehabilitacyjno-Psychologicznego. Zapytanie zostało przeprowadzone zgodnie z zasadami konkurencyjności obowiązującymi dla projektów unijnych.

Wnioskodawca złożył ofertę w ramach tego zapytania. W dniu 4 listopada 2016r. nastąpiło otwarcie ofert, a w dniu 7 listopada 2016 firma Wnioskodawcy została wybrana na generalnego wykonawcę.

Zakres prac będzie obejmował adaptację istniejącego budynku szkoły, wyodrębnionego mieszkania, dobudowę segmentu parterowego oraz zagospodarowanie terenu. Prace będą realizowane od 21 listopada 2016r. do września 2017r.

Z informacji uzyskanych od Inwestora wynika, iż w tworzonym Centrum Wsparcia Opiekuńczo-Rehabilitacyjno-Psychologicznego będą realizowane następujące funkcje:

1. w adaptowanej części:

  1. dzienny ośrodek pobytu dla osób chorych, starszych, niepełnosprawnych
  2. rehabilitacja dla osób starszych, chorych, niepełnosprawnych
  3. realizacja dotychczasowej działalności hospicjum domowego
  4. wyodrębnione mieszkanie będzie mieszkaniem wspomaganym

2. W nowo dobudowanym skrzydle będzie realizowana funkcja opieki całodobowej.

Będzie to opieka nad osobami nieuleczalnie chorymi po zakończonym leczeniu przyczynowym jak też nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Opieka ma mieć charakter wsparcia rodziny w sprawowanej opiece nad osobą zależną. Będzie to opieka z zakwaterowaniem krótko lub długoterminowym, podczas której cały interdyscyplinarny zespół (składający się z lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów, psychologów) będzie starał się poprawić stan chorego w zakresie leczenia objawowego, przeciwbólowego itp. Ze względu na swój zaawansowany i poważny stan choroby podopieczni raczej nie powrócą już do swoich domów. Ich pobyt będzie nakierowany na stworzenie im w miarę domowych warunków z opieką medyczną aby w końcowym etapie życia mieli godne warunki odejścia.

Inwestor przewiduje, iż jedynie tylko znikoma część podopiecznych może powrócić do swoich domów aby rodzina mogła kontynuować nad nimi opiekę.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego informując:

1. W ramach realizowanej umowy z Hospicjum na adaptację i rozbudowę budynku szkoły na Centrum Wsparcia Opiekuńczo - Rehabilitacyjno - Psychologicznego wykonujemy następujący zakres prac:

  1. adaptację istniejącego budynku szkoły i przystosowanie go do funkcji dziennego ośrodka pobytu, rehabilitacji, poradni lekarskich oraz administracyjnych,
  2. dobudowanie nowego budynku, przeznaczonego na całodobową, stacjonarną opiekę lekarsko - pielęgniarską z zakwaterowaniem,
  3. remont odrębnego mieszkania, które będzie pełnić funkcje mieszkania wspomaganego,
  4. prace związane z zagospodarowaniem terenu.

Przedmiotowy wniosek o interpretację dotyczy tej części robót, które związane są z budową nowego, oddylatowanego budynku. Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, roboty te można zaliczyć do budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

2. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. symbol PKOB dla budynku gdzie będą prowadzone opisane we wniosku czynności to Sekcja 1 Budynki" , Dział 12 Budynki niemieszkalne", Grupa 126 Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej" , Klasa 1264 Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej".

Dobudowywany budynek, przeznaczony na opiekę całodobową kwalifikuje się do klasy 1264 jako Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp."

3. Inwestor, tj. Hospicjum jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Urzędzie Wojewódzkim. Na dzień dzisiejszy, w ramach kontraktu z NFZ sprawuje opiekę zdrowotną w formie domowej opieki paliatywnej oraz poradni medycyny paliatywnej. Prowadzona inwestycja ma na celu rozszerzenie działalności o stacjonarną opiekę dla pacjentów wraz z zakwaterowaniem PKD 86.10. Z. Ta forma opieki wpisana jest w statucie Stowarzyszenia Hospicjum. Po zakończeniu inwestycji Hospicjum wystąpi o rozszerzenie kontraktu z NFZ o opiekę stacjonarną.

4. W dobudowanym budynku będzie świadczona opieka lekarska i pielęgniarska z zakwaterowaniem dla osób w terminalnym stanie choroby oraz dla osób starszych i niepełnosprawnych.

5. Dobudowany budynek będzie połączony dylatacją z obecnie istniejącym budynkiem. Pomiędzy budynkami będzie przejście ale dobudowany budynek będzie miał odrębne wejście przeznaczone do przyjmowania pacjentów do opieki stacjonarnej. Wszystkie czynności związane z przyjęciem pacjenta, jego zbadaniem i zakwalifikowaniem do opieki a następnie opieka nad nim będą świadczone w dobudowanym segmencie.

6. Dobudowany budynek będzie mieć symbol PKOB 1264 z rozszerzeniem opisowym Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp."

7. Budowa nowego budynku będzie częścią robót wykonywanych w ramach umowy z Hospicjum. Ta część robót budowlanych jest oddzielnie wykazana w kalkulacji kosztowej stanowiącej załącznik do oferty i umowy i oddzielnie będzie wyodrębniana również na fakturach. Roboty związane z budową nowego budynku będą obejmować:

  1. prace architektoniczno - budowlane (w tym m.in. roboty ziemne, postawienie fundamentów, konstrukcje żelbetonowe, prace murarskie i tynkarskie, dach, elewacja oraz prace wykończeniowe wewnątrz budynku),
  2. wentylacja i klimatyzacja,
  3. instalacje sanitarne wod-kan, instalacje p.poż,
  4. instalacje elektryczne silnoprądowe,
  5. instalacje elektryczne niskoprądowe,
  6. instalacje ogrzewania podłogowego.

Poza budynkiem będą wykonywane prace związane z zagospodarowaniem terenu i instalacjami zewnętrznymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dla dobudowywanego segmentu, w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem można zastosować stawkę VAT 8% dla robót budowlanych zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, do prac budowlanych segmentu dobudowanego, w której będzie mieścić się opieka całodobowa z zakwaterowaniem można zastosować preferencyjną stawkę VAT 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług preferencyjna stawkę VAT 8% można zastosować do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W art. 41 ust. 12a ustawy określono, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust, 12b.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. W przypadku budynków połączonych między sobą (np. domy bliźniacze lub szeregowe), budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach. Gdy nie ma ściany przeciwpożarowej, budynki połączone między sobą uważane są za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane.

Dobudowywany segment na opiekę stacjonarną będzie dobudowany do budynku istniejącego ale oba budynki będzie oddzielać dylatacja. Segment ten będzie również posiadał dwa wejścia odrębne od wejścia głównego. W segmencie tym będzie prowadzona jednorodna działalność polegająca na świadczeniu opieki całodobowej dla osób chorych i starszych.

W nowo dobudowanym skrzydle będzie realizowana funkcja opieki całodobowej. Będzie to opieka nad osobami nieuleczalnie chorymi po zakończonym leczeniu przyczynowym jak też nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Opieka ma mieć charakter wsparcia rodziny w sprawowanej opiece nad osobą zależną. Będzie to opieka z zakwaterowaniem krótko lub długoterminowym, podczas której cały interdyscyplinarny zespół (składający się z lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów, psychologów) będzie starał się poprawić stan chorego w zakresie leczenia objawowego, przeciwbólowego itp. Ze względu na swój zaawansowany i poważny stan choroby podopieczni raczej nie powrócą już do swoich domów. Ich pobyt będzie nakierowany na stworzenie im w miarę domowych warunków z opieką medyczną aby w końcowym etapie życia mieli godne warunki odejścia.

Inwestor zakłada, iż jedynie tylko znikoma część podopiecznych może powrócić do swoich domów aby rodzina mogła kontynuować nad nimi opiekę.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz prawny, w ocenie Wnioskodawcy, istnieje podstawa prawna do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 8% do budowy nowego skrzydła budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (). Natomiast budować to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Natomiast przebudowa zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Poprzez podanie klasyfikacji ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. nr 112, poz. 1316 ze zm.).

W myśl tego rozporządzenia budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej. W konsekwencji, do pozostałych usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do grupy 12 zaklasyfikowane zostały budynki niemieszkalne a w niej, do klasy 1264 zaliczono budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Klasa obejmuje:

  • Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi
  • Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka
  • Szpitale kliniczne
  • Szpitale więzienne i wojskowe
  • Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp.
  • Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130).

Treść powyższych przepisów wskazuje, że co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, której stosowanie ma charakter reguły ogólnej. Stawki zaś obniżone (preferencyjne) mają charakter wyjątkowy i mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych do ustawy.

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Analizując treść tych przepisów należy stwierdzić, że preferencyjna stawka opodatkowania została przewidziana dla usług m.in. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1264 w sytuacji, gdy w obiektach tych będzie świadczona przez instytucję ochrony zdrowia usługa zakwaterowania (cel mieszkaniowy) z opieką lekarską i pielęgniarską.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania budynku do właściwej klasy PKOB, w związku z koniecznością zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług budowlanych związanych z jego budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją czy przebudową ciąży na wykonawcy.

Powyższe stanowisko potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 stycznia 2011 r. sygn. akt I FSK 248/10, w którym stwierdził między innymi, że: Wojewódzki Sąd Administracyjny prawidłowo uznał, że pod pojęciem budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych należy rozumieć takie budynki, w których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, a opieka medyczna jest zagwarantowana dodatkowo, ubocznie. Słusznie też Sąd I instancji zwrócił uwagę, że inne obiekty służące działalności mającej na celu ochronę zdrowia, jak np. szpitale czy sanatoria nie zostały ujęte przez ustawodawcę wśród obiektów, w przypadku których ma zastosowanie art. 41 ust. 12a u.p.t.u. Przepis ten odwołuje się do klasy PKOB ex 1264, w której bez wątpienia Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.(tiret szóste) ujęte zostały obok, lecz odrębnie od takich budynków jak: Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi (tiret pierwsze), Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka (tiret drugie), Szpitale kliniczne (tiret trzecie), Szpitale więzienne i wojskowe (tiret czwarte), czy Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp. (tiret piąte). (...) w wyszczególnieniu klasy PKOB 1264 Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, (...) kategoria obiektów, do której ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT charakteryzuje się właśnie tym, że, nawet jeśli koniecznym elementem dodatkowym jest obsługa lekarska i pielęgniarska, podstawowym celem, któremu mają służyć wymienione w niej budynki jest świadczenie usług zakwaterowania, a więc zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Wyróżnika tego nie można pomijać przy ustalaniu stawki podatkowej, zwłaszcza że ustawodawca przyjął w art. 41 ust. 12a u.p.t.u., że budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych mieszczą się pod pojęciem budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, co w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego również wskazuje na to, że podstawowa spełniana przez te budynki funkcja ma być funkcją mieszkaniową.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi firmę budowlaną realizującą działalność w zakresie PKD 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Stowarzyszenie Hospicjum ogłosiło zapytanie ofertowe na adaptację i rozbudowę budynku szkoły na Centrum Wsparcia Opiekuńczo-Rehabilitacyjno-Psychologicznego. Zapytanie zostało przeprowadzone zgodnie z zasadami konkurencyjności obowiązującymi dla projektów unijnych.

Zakres prac będzie obejmował adaptację istniejącego budynku szkoły, wyodrębnionego mieszkania, dobudowę segmentu parterowego oraz zagospodarowanie terenu. Prace będą realizowane do 21 listopada 2016r. do września 2017r.

W nowo dobudowanym skrzydle będzie realizowana funkcja opieki całodobowej.

Będzie to opieka nad osobami nieuleczalnie chorymi po zakończonym leczeniu przyczynowym jak też nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Opieka ma mieć charakter wsparcia rodziny w sprawowanej opiece nad osobą zależną. Będzie to opieka z zakwaterowaniem krótko lub długoterminowym, podczas której cały interdyscyplinarny zespół (składający się z lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów, psychologów) będzie starał się poprawić stan chorego w zakresie leczenia objawowego, przeciwbólowego itp. Ze względu na swój zaawansowany i poważny stan choroby podopieczni raczej nie powrócą już do swoich domów. Ich pobyt będzie nakierowany na stworzenie im w miarę domowych warunków z opieką medyczną aby w końcowym etapie życia mieli godne warunki odejścia.

Dobudowywany budynek, przeznaczony na opiekę całodobową kwalifikuje się do klasy 1264 jako Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp."

Inwestor jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Urzędzie Wojewódzkim. Na dzień dzisiejszy, w ramach kontraktu z NFZ sprawuje opiekę zdrowotną w formie domowej opieki paliatywnej oraz poradni medycyny paliatywnej. Prowadzona inwestycja ma na celu rozszerzenie działalności o stacjonarną opiekę dla pacjentów wraz z zakwaterowaniem PKD 86.10. Z. Ta forma opieki wpisana jest w statucie Stowarzyszenia - Hospicjum. Po zakończeniu inwestycji Hospicjum wystąpi o rozszerzenie kontraktu z NFZ o opiekę stacjonarną.

W dobudowanym budynku będzie świadczona opieka lekarska i pielęgniarska z zakwaterowaniem dla osób w terminalnym stanie choroby oraz dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Dobudowany budynek będzie połączony dylatacją z obecnie istniejącym budynkiem. Pomiędzy budynkami będzie przejście ale dobudowany budynek będzie miał odrębne wejście przeznaczone do przyjmowania pacjentów do opieki stacjonarnej. Wszystkie czynności związane z przyjęciem pacjenta, jego zbadaniem i zakwalifikowaniem do opieki a następnie opieka nad nim będą świadczone w dobudowanym segmencie.

Dobudowany budynek będzie mieć symbol PKOB 1264 z rozszerzeniem opisowym Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp."

Budowa nowego budynku będzie częścią robót wykonywanych w ramach umowy z Hospicjum. Ta część robót budowlanych jest oddzielnie wykazana w kalkulacji kosztowej stanowiącej załącznik do oferty i umowy i oddzielnie będzie wyodrębniana również na fakturach. Roboty związane z budową nowego budynku będą obejmować:

  1. prace architektoniczno - budowlane (w tym m.in. roboty ziemne, postawienie fundamentów, konstrukcje żelbetonowe, prace murarskie i tynkarskie, dach, elewacja oraz prace wykończeniowe wewnątrz budynku),
  2. wentylacja i klimatyzacja,
  3. instalacje sanitarne wod-kan, instalacje p.poż,
  4. instalacje elektryczne silnoprądowe,
  5. instalacje elektryczne niskoprądowe,
  6. instalacje ogrzewania podłogowego.

Poza budynkiem będą wykonywane prace związane z zagospodarowaniem terenu i instalacjami zewnętrznymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki VAT 8% dla robót budowlanych zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług dla dobudowywanego segmentu, w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy zauważyć, że skoro roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem wykonywane będą w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy i w obiekcie sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, to czynność ta opodatkowana będzie preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Natomiast preferencyjna stawka podatku nie ma zastosowania do robót wykonywanych poza bryłą budynku. Roboty wykonywane poza obiektem podlegają opodatkowaniu według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane wykonane w dobudowanym segmencie (w bryle budynku), w którym będzie sprawowana opieka całodobowa z zakwaterowaniem jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Zatem wskazać należy, że interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku VAT na roboty wykonane poza obiektem (dobudowanym budynkiem).

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania danego budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację obiektu wskazaną przez Wnioskodawcę w treści złożonego wniosku i przy założeniu, że jest ona prawidłowa.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach