
Temat interpretacji
Zbycie opisanej nieruchomosci niezbudowanej bedzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 6 pkt 1 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2015 r. (data wplywu 2 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci przez komornika w trybie egzekucji sadowej ? jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 grudnia 2015 r. zostal zlozony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci przez komornika w trybie egzekucji sadowej.
We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.
Komornik sadowy przy sadzie rejonowym prowadzi egzekucje z nieruchomosci zabudowanej stanowiacej wlasnosc podatnika (dluznik jest podatnikiem VAT, dzialalnosc gospodarcza w zawieszeniu). Dla nieruchomosci sad rejonowy prowadzi ksiege wieczysta o numerze ?. Nieruchomosc zabudowana jest budynkiem produkcyjno-magazynowym o powierzchni uzytkowej 1.140,5 m&², ktory stanowi przedmiot dzierzawy od dnia 1 kwietnia 2014 r. na okres 10 lat. W toku postepowania egzekucyjnego ustalono nastepujace okolicznosci, dluznik:
- nabyl nieruchomosc w trakcie prowadzenia dzialalnosci gospodarczej;
- w dniu nabycia nieruchomosci byl czynnym podatnikiem VAT;
- dokonal odliczenia VAT z tytulu jej zakupu.
- dokonal nakladow na ulepszenie
nieruchomosci, w stosunku do ktorych skorzystal z obnizenia podatku
VAT, nie stanowily one jednak wartosci przekraczajacej 30% wartosci
poczatkowej zakupu nieruchomosci.
Pismem z dnia 26 listopada 2015 r. pelnomocnik dluznika poinformowal iz: ?Dluznik w swoim oswiadczeniu z dnia 27 sierpnia 2015 r. dotyczacym poniesionych nakladow na ulepszenie nieruchomosci, mial na mysli naklady poczynione na grunt, tj. w szczegolnosci koszty zwiazane z wybudowaniem na gruncie hali magazynowo-produkcyjnej. Wskazac w tym miejscu rowniez nalezy, iz poza nakladami poczynionymi na wybudowanie hali dluznik nie dokonal innych nakladow, tj. w szczegolnosci nie wykonywal remontow czy tez rozbudowy budynku produkcyjno-magazynowej?. - pierwsze zasiedlenie mialo miejsce 15 stycznia 2007 r.
Na podstawie operatu szacunkowego sporzadzonego przez bieglego sadowego ustalono sume oszacowania. W przedmiotowym postepowaniu egzekucyjnym zostal ustalony termin licytacji ww. nieruchomosci.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.
Jaka Komornik powinien zastosowac stawke VAT przy wystawianiu faktury sprzedazy ww. nieruchomosci i dotyczacego jej gruntu...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, przy wystawieniu faktury Komornik powinien zastosowac stawke podatku VAT w wysokosci 23%.
W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest nieprawidlowe.
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa, organy egzekucyjne okreslone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pozn. zm.) oraz komornicy sadowi wykonujacy czynnosci egzekucyjne w rozumieniu przepisow Kodeksu postepowania cywilnego sa platnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarow bedacych wlasnoscia dluznika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiazujacych przepisow.
Definicja platnika zostala zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z ktorym, platnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemajaca osobowosci prawnej, obowiazana na podstawie przepisow prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wplacenia go we wlasciwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z dyspozycja art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegaja odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.
Jak wynika z tresci art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (?).
Przez towary rozumie sie rzeczy oraz ich czesci, a takze wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, ze stawka podatku wynosi 22%, z zastrzezeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzezeniem art. 146f, stawka podatku, o ktorej mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarow i uslug oraz rozporzadzen wykonawczych do tej ustawy, przewiduja dla niektorych towarow i uslug stawki obnizone lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia sie od podatku dostawe budynkow, budowli lub ich czesci, z wyjatkiem gdy:
- dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiedzy pierwszym zasiedleniem a dostawa budynku, budowli lub ich czesci uplynal okres krotszy niz dwa lata.
Przez pierwsze zasiedlenie ? zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie sie oddanie do uzytkowania, w wykonaniu czynnosci podlegajacych opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub uzytkownikowi budynkow, budowli lub ich czesci, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jezeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisow o podatku dochodowym, stanowily co najmniej 30% wartosci poczatkowej.
Zeby mozna bylo mowic o pierwszym zasiedleniu, musi dojsc do oddania budynkow (budowli) lub ich czesci do uzytkowania w wykonaniu czynnosci podlegajacych opodatkowaniu. Jezeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym naklady na ulepszenie przekrocza 30% jego wartosci poczatkowej, a nastepnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do uzytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji srodkow trwalych), nie oznacza to, ze zostal on zasiedlony. Oddanie do uzytkowania nie nastapilo bowiem w wykonaniu czynnosci podlegajacych opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie bedzie mialo natomiast miejsce wowczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt (jego czesc) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierzawe, najem. Zarowno sprzedaz, jak i dzierzawa, czy najem sa bowiem czynnosciami podlegajacymi opodatkowaniu.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia sie od podatku dostawe budynkow, budowli lub ich czesci nieobjeta zwolnieniem, o ktorym mowa w pkt 10, pod warunkiem ze:
- w stosunku do tych obiektow nie przyslugiwalo dokonujacemu ich dostawy prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego,
- dokonujacy ich dostawy nie ponosil wydatkow na ich ulepszenie, w stosunku do ktorych mial prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego, a jezeli ponosil takie wydatki, to byly one nizsze niz 30% wartosci poczatkowej tych obiektow.
Warunku, o ktorym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje sie, jezeli budynki, budowle lub ich czesci w stanie ulepszonym byly wykorzystywane przez podatnika do czynnosci opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynkow lub budowli trwale z gruntem zwiazanych albo czesci takich budynkow lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrebnia sie wartosci gruntu.
Powyzsze oznacza, ze co do zasady grunt bedacy przedmiotem sprzedazy podlega opodatkowaniu wedlug takiej stawki podatku od towarow i uslug, jaka opodatkowane sa budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynkow albo budowli lub ich czesci korzysta ze zwolnienia od podatku, rowniez sprzedaz gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia sie od podatku dostawe towarow wykorzystywanych wylacznie na cele dzialalnosci zwolnionej od podatku, jezeli z tytulu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarow nie przyslugiwalo dokonujacemu ich dostawy prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszlego oraz tresci powolanych przepisow prowadzi do stwierdzenia, ze planowana dostawa opisanej nieruchomosci nie bedzie podlegala opodatkowaniu stawka podatku w wysokosci 23%, lecz bedzie korzystala ze zwolnienia, o ktorym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Powyzsze wynika z faktu, ze planowana dostawa opisanej nieruchomosci nie bedzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, o ktorym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Natomiast pomiedzy pierwszym zasiedleniem wskazanym w opisie wniosku (1 stycznia 2014 r.), a dostawa nieruchomosci uplynal okres 2 lat.
Przy uwzglednieniu regulacji art. art. 29a ust. 8 ustawy, powyzsze zwolnienie lub opcja opodatkowania znajdzie zastosowanie rowniez do dostawy gruntu, na ktorym ww. budynki sa posadowione.
Nalezy zaznaczyc, ze:
- niniejsze rozstrzygniecie zapadlo przy zalozeniu, ze obiekty, o ktorych mowa we wniosku, sa budynkami lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ? Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z pozn. zm.);
- niniejsza interpretacja indywidualna zostala wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszlego. Oznacza to, ze w przypadku gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, badz skarbowej zostanie okreslony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywola w tym zakresie skutkow prawnych.
Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszlego i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy). Jednoczesnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemna interpretacje przepisow prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie moze byc oparta wylacznie na zarzucie naruszenia przepisow postepowania, dopuszczeniu sie bledu wykladni lub niewlasciwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sad administracyjny jest zwiazany zarzutami skargi oraz powolana podstawa prawna.
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 878 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
