Zwolnienie z obowiazku ewidencjonowania obrotu za pomoca kas rejestrujacych ? stolowki szkolne. - Interpretacja - ILPP2/4512-1-381/15-2/MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2015, sygn. ILPP2/4512-1-381/15-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiazku ewidencjonowania obrotu za pomoca kas rejestrujacych ? stolowki szkolne.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 6 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko Zespolu Szkol z 14 maja 2015 r. (data wplywu 18 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie zwolnienia z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujacej ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie zwolnienia z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujacej.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

Zespol Szkol (dalej: Wnioskodawca, Zespol Szkol) - samorzadowa jednostka budzetowa nie prowadzi stolowki szkolnej. Obiady dla uczniow Zespolu Szkol przygotowywane sa w Gimnazjum (czynny podatnik VAT), w ktorej dziala stolowka szkolna. Odplatnosc za obiady wplywaja na rachunek dochodow Wnioskodawcy utworzony na podstawie art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Gimnazjum obciaza za obiady Zespol Szkol fakturami. W poprzednim roku obrotowym Wnioskodawca nie osiagnal obrotu zrealizowanego na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej w wysokosci 20.000,00 zl. W Zespole Szkol nie jest prowadzona ewidencja odplatnosci za obiady przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy obowiazkiem Wnioskodawcy jest rejestrowanie wplat gotowkowych uczniow za obiady przy zastosowaniu kasy rejestrujacej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespol Szkol nie prowadzi ewidencji wplat uczniow za obiady przy zastosowaniu kasy rejestrujacej. Zadaniem szkoly jest prowadzenie dzialan edukacyjno -opiekunczych, stad poz. 31 zalacznika do rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. pozwala na zastosowanie zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa ? opodatkowaniu ww. podatkiem podlegaja odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.

Przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

W mysl art. 8 ust. 1 ustawy ? przez swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie kazde swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, dzialajac we wlasnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udzial w swiadczeniu uslug, przyjmuje sie, ze ten podatnik sam otrzymal i wyswiadczyl te uslugi.

Przez sprzedaz rozumie sie odplatna dostawe towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju, eksport towarow oraz wewnatrzwspolnotowa dostawe towarow (art. 2 pkt 22 ustawy).

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, ze podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.

Dzialalnosc gospodarcza ? na mocy art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.

Obowiazek prowadzenia ewidencji sprzedazy przy zastosowaniu kas rejestrujacych wynika z tresci art. 111 ust. 1 ustawy ? ktory stanowi, ze podatnicy dokonujacy sprzedazy na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych sa obowiazani prowadzic ewidencje obrotu i kwot podatku naleznego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

W mysl art. 111 ust. 1a ustawy ? do obrotu wykazywanego w ewidencji, o ktorej mowa w ust. 1, nie wlicza sie kwoty podatku naleznego.

Powyzszy przepis okresla generalna zasade, z ktorej wynika, ze obowiazek prowadzenia ewidencji sprzedazy przy zastosowaniu kasy rejestrujacej dotyczy wszystkich podatnikow, ktorzy dokonuja sprzedazy na rzecz okreslonych w nim odbiorcow, tj. osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych. Zatem podstawowym kryterium decydujacym o obowiazku stosowania ewidencji za pomoca kas rejestrujacych jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika swiadczen.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister wlasciwy do spraw finansow publicznych moze zwolnic, w drodze rozporzadzenia, na czas okreslony, niektore grupy podatnikow oraz niektore czynnosci z obowiazku, o ktorym mowa w ust. 1, oraz okreslic warunki korzystania ze zwolnienia, majac na uwadze interes publiczny, w szczegolnosci sytuacje budzetu panstwa (?).

Zatem stosownie do powyzszego, kwestie dotyczace miedzy innymi zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych oraz terminow rozpoczecia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporzadzen w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiazuja przepisy rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544), zwanego dalej rozporzadzeniem.

Zwolnienie z obowiazku instalowania kas rejestrujacych zostalo okreslone w ? 2 i ? 3 rozporzadzenia.

Powyzsze zwolnienia wskazuja na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiazku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujacych, mianowicie: zwolnienie dla okreslonych grup podatnikow (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynnosci (zwolnienie przedmiotowe).

I tak, stosownie do zapisu ? 3 ust. 1 pkt 1 rozporzadzenia ? zwalnia sie z obowiazku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie pozniej jednak niz do dnia 31 grudnia 2016 r. podatnikow, u ktorych obrot realizowany na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych nie przekroczyl w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zl, a w przypadku podatnikow rozpoczynajacych w poprzednim roku podatkowym dostawe towarow lub swiadczenie uslug na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych, jezeli obrot z tego tytulu nie przekroczyl, w proporcji do okresu wykonywania tych czynnosci w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zl.

Z kolei ? 3 ust. 2 rozporzadzenia stanowi, ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, o ktorym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje sie do podatnikow, ktorzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiazani do ewidencjonowania lub przestali spelniac warunki do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania.

W przypadku podatnikow korzystajacych ze zwolnienia, o ktorym mowa w ? 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po uplywie dwoch miesiecy nastepujacych po miesiacu, w ktorym podatnik przekroczyl obrot realizowany na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych w kwocie 20.000 zl (? 5 ust. 1 rozporzadzenia).

Powyzsze zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczacym podmiotu.

Wskazac nalezy, ze kazda sprzedaz na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych ma wplyw na wielkosc obrotu wyznaczajacego obowiazek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku naleznego przy zastosowaniu kas rejestrujacych. Kwote obrotu uprawniajaca do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania za pomoca kas rejestrujacych okresla sie sumujac cala sprzedaz (w danym roku) na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych.

Na mocy ? 2 ust. 1 rozporzadzenia ? zwalnia sie z obowiazku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dluzej jednak niz do dnia 31 grudnia 2016 r., czynnosci wymienione w zalaczniku do rozporzadzenia.

Powyzsze zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczacym niektorych czynnosci wykonywanych przez podatnika.

I tak, w czesci I zalacznika do rozporzadzenia w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych ? w poz. 31 wskazano jako czynnosci zwolnione z obowiazku ewidencjonowania uslugi o symbolu ex 85, tj. uslugi w zakresie edukacji ? z wylaczeniem:

  • uslug w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajec sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
  • uslug swiadczonych przez szkoly tanca i instruktorow tanca (PKWiU 85.52.11.0),
  • uslug swiadczonych przez szkoly nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

W objasnieniu do tego zalacznika zaznaczono, ze symbol ?ex? dotyczy tylko danej uslugi z danego grupowania.

W mysl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex ? rozumie sie zakres wyrobow lub uslug wezszy niz okreslony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobow i Uslug.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawezenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarow/uslug nalezacych do wymienionego grupowania statystycznego, spelniajacych okreslone warunki sprecyzowane przez ustawodawce w rubryce ?nazwa towaru lub uslugi (grupy towarow lub uslug)?.

Natomiast w poz. 45 ww. zalacznika do rozporzadzenia wymieniono uslugi stolowek w placowkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placowki, udostepnianych wylacznie dla uczniow, studentow i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarow i uslug, przez placowki oswiatowe, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie sie szkoly i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoly wyzsze i placowki opiekunczo-wychowawcze.

Jednoczesnie wskazac nalezy, ze w ? 4 rozporzadzenia wymienione zostaly niektore czynnosci wylaczajace mozliwosc korzystania ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, o ktorym mowa w ? 2 i ? 3.

I tak, zgodnie z ? 4 pkt 2 rozporzadzenia ? zwolnien z obowiazku ewidencjonowania, o ktorych mowa w ? 2 i ? 3, nie stosuje sie w przypadku swiadczenia uslug:

  1. przewozow pasazerskich w samochodowej komunikacji, z wyjatkiem przewozow wymienionych w poz. 15 i 16 zalacznika do rozporzadzenia,
  2. przewozu osob oraz ich bagazu podrecznego taksowkami,
  3. naprawy pojazdow silnikowych oraz motorowerow (w tym naprawy opon, ich zakladania, bieznikowania i regenerowania),
  4. w zakresie wymiany opon lub kol dla pojazdow silnikowych oraz motorowerow,
  5. w zakresie badan i przegladow technicznych pojazdow,
  6. w zakresie opieki medycznej swiadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystow,
  7. prawniczych, z wylaczeniem uslug okreslonych w poz. 28 zalacznika do rozporzadzenia,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. zwiazanych z wyzywieniem (PKWiU 56), wylacznie:
    • swiadczonych przez stacjonarne placowki gastronomiczne, w tym rowniez sezonowo, oraz
    • uslug przygotowywania zywnosci dla odbiorcow zewnetrznych (katering),
  10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

? z wyjatkiem swiadczenia uslug na warunkach okreslonych w poz. 35 zalacznika do rozporzadzenia przez podatnika, o ktorym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz swiadczenia uslug, o ktorych mowa w lit. i, swiadczonych na pokladach samolotow lub w sposob okreslony w poz. 45 zalacznika do rozporzadzenia.

Z opisu sprawy wynika, ze Zespol Szkol - samorzadowa jednostka budzetowa nie prowadzi stolowki szkolnej. Obiady dla uczniow Zespolu Szkol przygotowywane sa w Gimnazjum (czynny podatnik VAT), w ktorej dziala stolowka szkolna. Odplatnosc za obiady wplywaja na rachunek dochodow Wnioskodawcy utworzony na podstawie ustawy o finansach publicznych. Gimnazjum obciaza za obiady Zespol Szkol fakturami. W poprzednim roku obrotowym Wnioskodawca nie osiagnal obrotu zrealizowanego na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej w wysokosci 20.000,00 zl. W Zespole Szkol nie jest prowadzona ewidencja odplatnosci za obiady przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

Majac powyzsze na uwadze wskazac nalezy, ze ustawodawca w poz. 45 zalacznika do rozporzadzenia przewidzial zwolnienie z obowiazku ewidencjonowania dla konkretnych czynnosci, jakimi sa uslugi stolowek. Wnioskodawca jest jednostka wymieniona w art. 43 ust. 9 ustawy, zatem dla wskazanej we wniosku czynnosci, jaka jest sprzedaz uczniom obiadow, zakupionych wczesniej od Gimnazjum, wlasciwym bedzie zastosowanie zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania na kasie rejestrujacej w oparciu o ? 2 ust. 1 pkt 1 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych w zw. poz. 45 zalacznika do tego rozporzadzenia do dnia 31 grudnia 2016 r. Tym samym, w przedmiotowej sprawie, nie bedzie mialo zastosowanie zwolnienie z obowiazku ewidencjonowania na kasie rejestrujacej w oparciu o ? 2 ust. 1 pkt 1 rozporzadzenia w zw. poz. 31 zalacznika do tego rozporzadzenia, na ktora powolal sie Wnioskodawca.

Zastosowania nie znajdzie rowniez przepis ? 4 pkt 2 lit. i rozporzadzenia.

Reasumujac, Wnioskodawca nie jest zobowiazany do rejestrowania wplat gotowkowych uczniow za obiady przy zastosowaniu kasy rejestrujacej, co wynika z ? 2 ust. 1 pkt 1 rozporzadzenia w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych w zw. z poz. 45 zalacznika do tego rozporzadzenia do dnia 31 grudnia 2016 r.

Wobec powyzszego uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidlowe, jednakze ze wzgledu na inny przepis.

Interpretacja dotyczy zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 384 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu