Podatek dochodowy od osob fizycznych w zakresie dzialow specjalnych produkcji rolnej. - Interpretacja - ILPB1/4511-1-901/15-3/IM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.09.2015, sygn. ILPB1/4511-1-901/15-3/IM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osob fizycznych w zakresie dzialow specjalnych produkcji rolnej.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 6 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2015 r. (data wplywu 22 czerwca 2015 r.), uzupelnionym w dniu 24 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie dzialow specjalnych produkcji rolnej ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie dzialow specjalnych produkcji rolnej.

We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

Wnioskodawca (polski rezydent podatkowy) zamierza osiagac przychody z udzialu w Spolce komandytowej z siedziba na terytorium Polski (dalej: Sp.k.), w ktorej bedzie komandytariuszem. Komplementariuszem w Sp.k. bedzie polska spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia.

Sp.k. bedzie prowadzila dzialalnosc m.in. w zakresie wylegarni drobiu obejmujacej zakup jaj wylegowych, produkcje pisklat jednodniowych kury miesnej brojler oraz sprzedaz pisklat jednodniowych kury miesnej brojler (dalej Wylegarnia).

Poza Wylegarnia Sp.k. moze rowniez prowadzic inna dzialalnosc (w tym dzialalnosc nie nalezaca do dzialow specjalnych produkcji rolnej).

Wnioskodawca nie dokonal zgloszenia zamiaru prowadzenia ksiag, o ktorym mowa w art. 15 ustawy o PIT i nie dokona tego rowniez bedac wspolnikiem w Sp.k.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy dochod uzyskiwany przez Wnioskodawce z Wylegarni prowadzonej przez Sp.k. (przypadajacy na Wnioskodawce zgodnie z udzialem w zysku Sp.k.) moze byc ustalany przy zastosowaniu normy szacunkowej wlasciwej dla wylegarni drobiu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochod uzyskiwany przez niego w ramach dzialalnosci prowadzonej przez Sp.k. w zakresie Wylegarni bedzie przychodem ze zrodla przychodow wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, czyli z dzialow specjalnych produkcji rolnej dochod z tego tytulu moze zostac ustalony przy zastosowaniu normy szacunkowej wlasciwej dla wylegarni drobiu (kurczat).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT, dzialalnoscia rolnicza, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest dzialalnosc polegajaca na wytwarzaniu produktow roslinnych lub zwierzecych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z wlasnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym rowniez produkcja materialu siewnego, szkolkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folia, produkcja roslin ozdobnych, grzybow uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materialu zarodowego zwierzat, ptactwa i owadow uzytkowych, produkcja zwierzeca typu przemyslowo-fermowego oraz hodowla ryb, a takze dzialalnosc, w ktorej minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierzat i roslin, w trakcie ktorych nastepuje ich biologiczny wzrost, wynosza co najmniej:

  1. miesiac - w przypadku roslin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gesi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostalego drobiu rzeznego,
  4. 2 miesiace - w przypadku pozostalych zwierzat

− liczac od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o PIT dzial specjalny produkcji rolnej stanowi m.in. wylegarnia drobiu.

W mysl art. 2 ust. 3a ww. ustawy nie stanowia dzialow specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chow zwierzat w rozmiarach nieprzekraczajacych wielkosci okreslonych w zalaczniku nr 2 do ustawy, zwanym ?zalacznikiem nr 2?.

Uprawa okreslonych roslin, hodowla lub chow zwierzat stanowi dzial specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczaja wielkosci okreslone w zalaczniku nr 2 do ustawy. Informacje zawarte w wyzej wymienionym zalaczniku maja znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju dzialalnosc ma charakter dzialow specjalnych produkcji rolnej.

Jednak aktualnie obowiazuje system okreslania minimalnych wielkosci dzialow specjalnych. Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 7 ustawy o PIT, minister wlasciwy do spraw finansow publicznych w porozumieniu z ministrem wlasciwym do spraw rolnictwa oglasza w drodze rozporzadzenia normy szacunkowe, o ktorych mowa w art. 24 ust. 4, zmieniajac je corocznie w stopniu odpowiadajacym wskaznikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej. W rozporzadzeniu tym - chociaz ma ono dotyczyc tylko norm szacunkowych - jednoczesnie okresla sie, od jakiej wielkosci (liczby sztuk w stadzie, powierzchni upraw itp.) dana dzialalnosc stanowi dzial specjalny produkcji rolnej. Rozmiary norm szacunkowych obowiazujace w 2015 r. okreslone zostaly w Zalaczniku do rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 31 pazdziernika 2014 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. 2014, poz. 1558), stanowiacym Tabele rodzajow i rozmiarow dzialow specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego.

W zalaczniku nr 2 do ustawy o PIT oraz w ww. rozporzadzeniu zostaly pod poz. 7 ujete wylegarnie jednak minimalne wielkosci dzialow specjalnych w stosunku do nich nie zostaly okreslone. Norma szacunkowa dochodu rocznego zgodnie z ww. rozporzadzeniem wynosi 1 gr na kazde z kurczat.

Uzyskane przez spolke osobowa przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodow podlegaja rozliczeniu u jej wspolnikow proporcjonalnie do ich udzialow w spolce. Natomiast dochod osiagniety z tytulu udzialu w spolce osobowej, prowadzacej dzial specjalny produkcji rolnej, stanowic bedzie dla jej wspolnika, tj. osoby fizycznej, dochod z dzialow specjalnych produkcji rolnej, podlegajacy opodatkowaniu wedlug zasad przewidzianych dla tego zrodla. Dzialy specjalne produkcji rolnej stanowia jedno (jednorodne) zrodlo przychodow, niezaleznie od tego, ile rodzajow i w jakiej formie organizacyjnej (dzialalnosc jednoosobowa, spolka osobowa) osoba fizyczna je prowadzi. Spolka osobowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob fizycznych, bowiem zgodnie z art. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegaja dochody osob fizycznych. Na gruncie przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych spolka komandytowa stanowi natomiast jedna z form organizacyjnych, za posrednictwem ktorej osoba fizyczna prowadzi dzialalnosc, w tym dzial specjalny produkcji rolnej.

Ze wzgledu na fakt, ze Wnioskodawca nie dokonal i nie dokona zgloszenia zamiaru prowadzenia ksiag dla potrzeb podatku dochodowego od osob fizycznych dochod powinien ustalic zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, tj. wg. norm szacunkowych i opodatkowac na zasadach ogolnych. Wedlug art. 15 ww. ustawy o PIT przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie wedlug zasad okreslonych w art. 14, jezeli podatnik prowadzi ksiegi wykazujace te przychody. O zamiarze zalozenia ksiag podatnik jest obowiazany zawiadomic wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego przed rozpoczeciem roku podatkowego albo przed rozpoczeciem prowadzenia dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli nastapilo ono w ciagu roku.

Przepis art. 24 ust. 4 ustawy o PIT powyzszej ustawy stanowi, ze dochodem (strata) z dzialow specjalnych produkcji rolnej jest roznica pomiedzy przychodem z tytulu prowadzenia tych dzialow a poniesionymi kosztami uzyskania, powiekszona o wartosc przyrostu stada zwierzat na koniec roku podatkowego w porownaniu ze stanem na poczatek roku i pomniejszona o wartosc ubytkow w tym stadzie w ciagu roku podatkowego. Dochod z dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli podatnik nie prowadzi ksiag, o ktorych mowa w art. 15, ustala sie przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z okreslonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzecej, okreslonych w zalaczniku nr 2.

W mysl art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych - osoby fizyczne, spolki cywilne osob fizycznych, spolki jawne osob fizycznych oraz spolki partnerskie wykonujace dzialalnosc gospodarcza, sa obowiazane prowadzic podatkowa ksiege przychodow i rozchodow, zwana dalej ?ksiega?, z zastrzezeniem ust. 3 i 5, albo ksiegi rachunkowe, zgodnie z odrebnymi przepisami, w sposob zapewniajacy ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokosci naleznego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a takze uwzgledniac w ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych informacje niezbedne do obliczenia wysokosci odpisow amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zgodnie z art. 24a ust. 2 pkt 2 tej ustawy o PIT obowiazek prowadzenia ksiegi dotyczy rowniez osob prowadzacych dzialy specjalne produkcji rolnej, jezeli osoby te zglosily zamiar prowadzenia tych ksiag.

Zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych dotyczy osob fizycznych, spolek cywilnych osob fizycznych, spolek jawnych osob fizycznych oraz spolek partnerskich, jezeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosly w walucie polskiej co najmniej rownowartosc kwoty okreslonej w euro w przepisach o rachunkowosci.

Okreslony w tym przepisie obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych po przekroczeniu okreslonego limitu przychodow dotyczy - co do zasady - podatnikow osiagajacych przychody z pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej.

W mysl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowosci przepisy tej ustawy stosuje sie, z zastrzezeniem ust. 3, do majacych siedzibe lub miejsce sprawowania zarzadu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osob fizycznych, spolek cywilnych osob fizycznych, spolek jawnych osob fizycznych oraz spolek partnerskich, jezeli ich przychody netto ze sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosly co najmniej rownowartosc w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Z powolanych przepisow wynika, ze dochod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustalany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych tylko wowczas, gdy podatnik nie zglosi zamiaru prowadzenia ksiag (art. 24a ust. 2 pkt 2 art. 15 zdanie drugie ustawy o PIT). Jezeli podatnik uzyskujacy przychody z dzialow specjalnych produkcji rolnej zglosi zamiar prowadzenia ksiag, to na mocy art. 24a ust. 2 ustawy o PIT, przyjmuje na siebie obowiazek ich prowadzenia, z wszelkimi konsekwencjami tak co do rodzaju ksiag, ktore prowadzic powinien, jak i skutkow w wypadku uchybienia temu obowiazkowi. Podatnik taki moze prowadzic zarowno podatkowa ksiege przychodow i rozchodow, jak i ksiegi rachunkowe, ale w przypadku osiagniecia przychodow przekraczajacych limit okreslony w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowosci - ma obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych. Dochod takiego podatnika okreslany jest wtedy na zasadach wskazanych w art. 24 ust. 4 zdanie pierwsze ustawy o PIT.

W zwiazku z powyzszym jezeli Wnioskodawca nie zglosi zamiaru prowadzenia ksiag podatkowych, to bedzie korzystac z metody okreslenia dochodu z prowadzonych dzialow specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, poniewaz to Sp.k. jest zobowiazana do prowadzenia ksiag rachunkowych. W takim przypadku prawidlowym bedzie okreslenie dochodu z Wylegarni na podstawie norm szacunkowych, zgodnie z ktorymi norma szacunkowa dochodu rocznego wynosi 1 gr na kazde z kurczat.

Reasumujac dochod Wnioskodawcy uzyskiwany przez niego w ramach dzialalnosci prowadzonej przez Sp.k. w zakresie Wylegarni, bedzie przychodem z dzialow specjalnych produkcji rolnej. Jezeli Wnioskodawca nie dokona zgloszenia prowadzenia ksiag dla potrzeb podatku dochodowego od osob fizycznych, dochod z tego tytulu bedzie ustalany przy zastosowaniu normy szacunkowej wlasciwej dla wylegarni drobiu (kurczat).

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Tutejszy Organ wskazuje, ze powolany przez Wnioskodawce we wlasnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszlego przepis art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osob fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z pozn. zm.) jest nastepujacej tresci: Minister wlasciwy do spraw finansow publicznych w porozumieniu z ministrem wlasciwym do spraw rolnictwa, poczynajac od roku podatkowego 2002, oglasza w drodze rozporzadzenia normy szacunkowe, o ktorych mowa w ust. 4, zmieniajac je corocznie w stopniu odpowiadajacym wskaznikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, oglaszanego przez Prezesa Glownego Urzedu Statystycznego w Dzienniku Urzedowym Rzeczypospolitej Polskiej ?Monitor Polski?.

Powyzsza roznica w powolanym przez Wnioskodawce przepisie, a trescia obowiazujaca nie ma jednak wplywu na merytoryczne rozstrzygniecie przedmiotowego wniosku.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 436 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu