Czy prawidłowe jest stanowisko, że OSP nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w ramach dział... - Interpretacja - IBPP4/4512-120/15/BP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2015, sygn. IBPP4/4512-120/15/BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko, że OSP nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu małych projektów pn. Y.?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Y. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2015 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Y..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna w J. w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie operacji z zakresu małych projektów pn. Y.. Przedmiotowy wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania. W ramach realizowanego projektu zakupione zostanie wyposażenie do świetlicy wiejskiej: stoły, krzesła oraz sprzęt audio, video, multimedialny (projektor, ekran, okablowanie, telewizor, komputer notebook). Podstawą wydatków poniesionych na zakup towarów i usług są faktury VAT, na których wyodrębniony został podatek VAT. W związku z powyższym, OSP złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Podatek uznany jest za kwalifikowalny jeżeli nie ma możliwości jego odzyskania. OSP chce aby podatek VAT był kosztem kwalifikowanym. Świetlica służyć będzie wszystkim mieszkańcom. Jej funkcjonowanie nie generuje dochodu, służy celom publicznym. Instytucja wdrażająca projekt wymaga przedstawienia interpretacji indywidualnej o kwalifikowalności VAT, dzięki któremu potwierdzona zostanie słuszność uznania podatku VAT, wyodrębnionego na fakturach zakupowych, za kwalifikowalny oraz, że OSP nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT oraz nie prowadzi działalność gospodarczej. Nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, że OSP nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu małych projektów pn. Y....

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Realizując Operację Y. nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. OSP realizując wskazaną operację, ponosi koszty brutto i nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT. W związku z powyższym podatek VAT od poniesionych wydatków stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. (art. 15 ust. 2 ustawy)

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w J. w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie operacji z zakresu małych projektów pn. Y.. Przedmiotowy wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania. W ramach realizowanego projektu zakupione zostanie wyposażenie do świetlicy wiejskiej: stoły, krzesła oraz sprzęt audio, video, multimedialny (projektor, ekran, okablowanie, telewizor, komputer notebook). Świetlica służyć będzie wszystkim mieszkańcom. Jej funkcjonowanie nie generuje dochodu, służy celom publicznym. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT oraz nie prowadzi działalność gospodarczej. Nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Y..

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach