
Temat interpretacji
Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2014 r. (data wpływu 22 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 10 lutego 2015 r. (data wpływu 12 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 lutego 2015 r. (data wpływu 12 lutego 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 6 lutego 2015 r. znak: IBPP3/443-1479/14/UH.
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 10 lutego 2015 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Fundacja (Wnioskodawca) świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 9499 Z. jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), które zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Ww. usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatne czyli bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności odpłatnej. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.
Aktualnie Wnioskodawca realizuje umowę przyznania pomocy na operacje z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 20072013. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu do Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.
W uzupełnieniu wniosku wskazano: tytuł projektu: . Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom LGD bezpłatnych zajęć skałkowych organizowanych na kompleksie skalnym. Projekt zostanie zrealizowany do 30 marca 2015 r. Zajęcia odbywać się będą w weekendy przez okres jednego miesiąca. W związku z realizacją projektu zostaną zakupione usługi: obsługa zajęć skałkowych i towary dla uczestników: woda, kiełbasa, kapusta, pieczywo, ketchup, musztarda, drewno, batoniki, bryloki pamiątkowe, sztućce oraz tacki plastikowe. Efektem realizowanego projektu będzie podniesienie jakości życia społeczności lokalnej przez organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, propagowanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu. Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Zakupione towary i usługi na realizację ww. projektu udokumentowane będą fakturami VAT. Z efektów realizowanego projektu skorzystają nieodpłatnie mieszkańcy terenu LGD, będą oni mieli możliwość bezpłatnego zapoznania się z lokalnymi walorami przyrody umożliwiającymi aktywne spędzanie wolnego czasu.
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił rozbieżności w opisie zdarzenia przyszłego (poz. 68 wniosku ORD-IN): Fundacja nie świadczy usług odpłatnie. Fundacja świadczy tylko usługi nieodpłatnie. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, tj. nie dokonuje odpłatnego świadczenia usług i odpłatnej dostawy towarów. Fundacja nie dokonuje odpłatnej sprzedaży, a co za tym idzie nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. l13 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług gdyż łącznie w poprzednim roku podatkowym ani obecnym nie przekroczyła kwoty 150.000 zł.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu.
Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o płatność do Samorządu Województwa w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 20072013.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Projekt zostanie zrealizowany do 30 marca 2015 r. Zajęcia odbywać się będą w weekendy przez okres jednego miesiąca. W związku z realizacją projektu zostaną zakupione usługi: obsługa zajęć skałkowych i towary dla uczestników: woda, kiełbasa, kapusta, pieczywo, ketchup, musztarda, drewno, batoniki, bryloki pamiątkowe, sztućce oraz tacki plastikowe. Z efektów realizowanego projektu skorzystają mieszkańcy terenu LGD, którzy będą mieli możliwość bezpłatnego zapoznania się z lokalnymi walorami przyrody umożliwiającymi aktywne spędzanie wolnego czasu. Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w omawianej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny.
Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
