
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 5 lipca 2004 r. (wpływ 06.07.2004 r.) w sprawie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży biletów okresowych MZK przez agencje PKO i biura turystyczne, uprzejmie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
zwanym dalej " podatkiem " podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), zaś przez świadczenie usług, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów o jakim mowa w art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
Sprzedaż biletów komunikacji MZK nie jest traktowana jak dostawa towarów, lecz jak odsprzedaż usług komunikacji miejskiej.
Jeżeli Podatnik wykonuje czynności związane ze ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej, wynikające z umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa, czy komisu, to opodatkowaniu podlega kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie tych czynności, zmniejszona o kwotę podatku VAT naliczonego wg stawki podstawowej, tj. 22%. Jeżeli natomiast Podatnik nabywa we własnym imieniu i
na własny rachunek bilety komunikacji miejskiej, po niższej od nominalnej cenie (np. z opustem zastosowanym przez MPK), a następnie je odsprzedaje po cenie detalicznej ustalonej przez MPK, wówczas nie realizuje prowizji z tytułu pośrednictwa (umowy agencji, komisu itp.), lecz marżę handlową, która podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla usług komunikacji miejskiej, tj. 7% (poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).
