Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, ... - Interpretacja - PP/443/99/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.07.2004, sygn. PP/443/99/04, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 26 maja 2004 r. (wpływ 31.05.br.) w sprawie opodatkowania dotacji oraz możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów towarów i usług dokonanych ze środków pochodzących z dotacji - uprzejmie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 5357) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być również organ publiczny) jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja, subwencja) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia (np. dopłaty do świadczonych usług przewozu osób, czy do ceny leków). Aby jednak tak było, dofinansowanie to musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług, mieć bezpośredni związek z ceną świadczenia.

Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w piśmie, dotacja otrzymywana przez Krytą Pływalnię w X jest dotacją podmiotową służącą dofinansowaniu działalności bieżącej i zrównoważeniu planu finansowego Pływalni. Zdaniem podatnika, dotacja ta nie jest związana ze sprzedażą biletów wstępu i świadczeniem usług, nie jest też ustalana i kalkulowana w relacji do pojedynczej ceny biletu jako dopłata. Zgodnie zatem z przytoczonym stanem prawnym, otrzymywana przez Krytą Pływalnię w X dotacja nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. powyżej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt. 1 ww. przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa do obniżenia podatku należnego od źródeł pochodzenia środków finansowych (w tym z dotacji), z których pokrywane są zobowiązania wynikające z dokonywanych zakupów, o ile zakupy te będą faktycznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zostaną udokumentowane zgodnie z ww. przepisami oraz nie zachodzą sytuacje wymienione w art. 88 ustawy.Należy ponadto zwrócić uwagę na fakt, iż w przypadku, gdy u podatnika wy­stępują okoliczności określone w art. 90 ust. 2 (częściowe obniżenie podatku należnego), przy ustalaniu proporcji według zasad ustalonych w ust. 3 - 7 art. 90, do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) podmiotowych.

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu