Stan faktyczny - Interpretacja - PI/005-1456/04/CIP

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.09.2004, sygn. PI/005-1456/04/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Podatnik jest zakładem budżetowym, który zarządza i administruje terenami zieleni miejskiej z wyjątkiem zieleni w pasach drogowych oraz zarządza i administruje cmentarzami komunalnymi.

Działalność finansowana jest z opłat za korzystanie z miejsc na cmentarzach komunalnych i innych przychodów własnych oraz dotacji celowej i przedmiotowej określonej w uchwale budżetowej. Dotacje otrzymuje z budżetu gminy.

Dotacja przedmiotowa służy na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej, konserwacją urządzeń zabawowych oraz zakupem energii elektrycznej, wody i usług remontowych.

Dotacja celowa zgodnie z planem finansowym pokryje wydatki związane z nabyciem zakupów inwestycyjnych:

  • przebudowa alei parkowych w Parku Kultury i Wypoczynku,
  • przebudowa nawierzchni ciągów spacerowych na skwerach,
  • zakup urządzeń zabawowych do Parku Kultury i Wypoczynku,
  • zakup i montaż ławek i koszy na wyposażenie parków i skwerów miejskich.

Dotacje, które otrzymuje Podatnik podlegają szczegółowemu rozliczeniu i nie mogą być przeznaczone na inne cele niż związane z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej. Dotacje przedmiotowa i celowa wydatkowane są na zakupy związane z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej i żadna z nich nie jest dopłatą do świadczonych usług.

Podatnik głównie świadczy usługi cmentarne, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 93.03.11-00.00.

Od 1.05.2004r. wszystkie świadczone usługi przez Podatnika podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwoty uzyskane z tytułu sprzedaży usług cmentarnych (opłaty) służą na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem cmentarzy komunalnych.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).

Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym ten związek musi być bezpośredni i bezsporny.

W przedstawionym stanie faktycznym otrzymana dotacja przedmiotowa służy na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej, konserwacją urządzeń zabawowych oraz zakupem energii elektrycznej, wody i usług remontowych.

W związku z powyższym, jeśli otrzymana przez Podatnika przedmiotowa dotacja przeznaczona na finansowanie kosztów utrzymania zieleni na terenie miasta z jednej strony nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wówczas z drugiej strony fakt ten wpływać będzie na zasady rozliczania podatku naliczonego:

  • związanego z zakupami służącymi utrzymaniu terenów zielonych, gdyż biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, nie będzie podlegał odliczeniu podatek naliczony od zakupów związanych z czynnościami w zakresie utrzymania terenów zielonych, ponieważ zakupy te nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych,
  • związanego z zakupami służącymi całej działalności Podatnika, gdyż biorąc pod uwagę art. 90 ust. 1 i 2 - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10, a art. 90 ust. 7 ustawy o VAT stanowi - do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, przedmiotowa dotacja, jako nie związana z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług zwiększy - obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt. 1 tej ustawy przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Izba Skarbowa w Gdańsku