Stan faktyczny - Interpretacja - PI/005-985/04/CIP/01

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.08.2004, sygn. PI/005-985/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Podatnik jest członkiem Konsorcjum realizującym Program PHARE SSG Rozwój Zasobów Ludzkich. Program ten jest finansowany ze środków pomocowych Unii Europejskiej PHARE 2001 oraz środków Państwa Polskiego w proporcji 75% i 25 %.

Stroną kontraktującą jest Rząd Rzeczypospolitej Polskiej - Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej reprezentowany przez Polską Agencję Przedsiębiorczości.

Pomiędzy liderem Konsorcjum a Podatnikiem została zawarta umowa ustalająca warunki współpracy przy realizacji kontraktu, którego ogólnym celem jest promocja możliwości zatrudnienia oraz wspieranie przedsiębiorczości, a także rozwiązywanie regionalnych problemów na rynku pracy, czyli zwalczanie bezrobocia.

Dla realizacji celów projektu Podatnik ma zamiar zlecić podwykonawcom - osobom prawnym i fizycznym, prowadzącym działalność gospodarczą będących podatnikami podatku od towarów i usług - część zadań.

Podatnik świadczy wyłącznie usługi z zakresu szkoleń zwolnione od podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji podatkowych.

Ocena prawna stanu faktycznego

W stanie prawnym obowiązującym do 30 kwietnia 2004r. kwestia wysokości stawki podatku od towarów i usług stosowanej przy świadczeniu usług nabywanych za środki z pomocy zagranicznej została uregulowana w rozdziale 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zmianami).

I tak zgodnie z § 62 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002r. Nr 27, poz. 268 z późn. zmianami) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do świadczenia usług nabywanych za środki finansowe z pomocy zagranicznej, o których mowa w § 15 ust. 3-5, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Komitet Integracji Europejskiej. Przepis ust. 1 stosowało się również do świadczenia usług, których nabycie finansowane było w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w części z innych, własnych środków finansowych podatnika (ust. 1a).

Rozporządzenie to zostało wydane m.in. na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 08 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zmianami). Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych, w okresie do

31 grudnia 2005r., w drodze rozporządzenia, mógł obniżyć stawki podatku do wysokości 0% lub 7% dla niektórych towarów i usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek. Korzystając z tego uprawnienia Minister Finansów w § 59 w/w rozporządzenia, dla towarów i usług wymienionych w

§ 60-65a), obniżył do wysokości 0% stawki podatku wymienione w art. 18 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, tj. stawki 22 % i 7%.

Obniżenie stawki podatku do wysokości 0 % nie miało zastosowania do świadczenia usług, które na mocy ustawy o VAT były zwolnione od tego podatku.

Natomiast możliwość zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług przez kontrahentów Podatnika występujących jako podwykonawcy przedmiotowego projektu, również uzależnione było od spełnienia warunków wynikających z § 62 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002r. Nr 27, poz. 268 z późn. zmianami). Zatem możliwość taka występowała, gdy:

  • usługa nabyta była w całości lub części za środki finansowe z pomocy zagranicznej,
  • została sporządzona pisemna umowa o świadczenie tych usług (czyli umowa pomiędzy Podatnikiem a podwykonawcą)
  • umowa ta została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej.

Spełnienie powyższych warunków uprawniało również podwykonawców do zastosowania stawki podatku 0 %, z zastrzeżeniem, że świadczenie tych usług nie było z mocy ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 z poźn. zmianami) zwolnione od tego podatku.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 maja 2004r. zastosowanie w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym będą miały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zmianami), które to rozporządzenie wydane zostało m.in. na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 16 ustawy z dnia 22 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżyć stawki podatku do wysokości 0%, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług lub dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Minister Finansów korzystając z powyższej delegacji ustawowej, postanowił, iż z mocy § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zmianami) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy (czyli stawki: 22 %, 7 % i 3 %) obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w ust. 3 i 4 i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (ust. 2). Do usług, o których mowa w ust. 2, stosuje się obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych:

  1. ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  2. z innych środków (ust. 5).

W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy(ust. 6).

Możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% w stanie prawnym obowiązującym od 01 maja 2004r. również uzależniona jest od świadczenia usług, które opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, 7 % lub 3 %, nie dotyczy natomiast usług, których świadczenie jest zwolnione od tego podatku.

Przedstawione wyżej warunki dotyczą również możliwości zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 % przez kontrahentów Podatnika występujących jako podwykonawcy przedmiotowego projektu.

Preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% nie ma jednak zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Izba Skarbowa w Gdańsku