Stan faktyczny : - Interpretacja - PI/005-1009/04/CIP/06

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.08.2004, sygn. PI/005-1009/04/CIP/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny :

Podatnik użytkuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód marki Peugeot Partner, który zgodnie ze świadectwem homologacji posiada dopuszczalną ładowność 655 kg oraz liczbę miejsc 5. Przy powyższych parametrach samochód ten nie spełnia wymogu maksymalnej ładowności określonej w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Podatnik zamierza dokonać zmiany powyższych parametrów w celu "zwiększenia ładowności" poprzez zmniejszenie ilości miejsc do 4. Przy takich parametrach samochód spełniałby wymóg ustawy o podatku od towarów i usług do uznania go za samochód ciężarowy.

Ocena prawna stanu faktycznego :

Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 w/w ustawy, w przypadku posiadania samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

samochody te w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są traktowane tak jak osobowe i w stosunku do tego rodzaju samochodów - zgodnie z cyt. przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy - podatnikom nie przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do ich napędu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne jedynie dla:

  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Podatnik użytkuje samochód o dopuszczalnej ładowności 655 kg i liczbie miejsc 5, co potwierdza wyciąg ze świadectwa homologacji będący w posiadaniu przez Podatnika. Tak więc przy uwzględnieniu danych zawartych w świadectwie homologacji wydanym na przedmiotowy samochód nie spełnia on przesłanek ustawowych do uznania go (ze względu na zbyt małą dopuszczalną ładowność) za samochód ciężarowy w rozumieniu przepisów w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie zatem z cyt. przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy Podatnik nie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu.

Podatnik w celu zwiększenia ładowności samochodu zamierza dokonać zmiany parametrów tego samochodu poprzez zmniejszenie ilości miejsc do 4. Przy przyjęciu powyższych danych w/w samochód spełniałby wymóg dopuszczalnej ładowności do uznania go za samochód ciężarowy i Podatnik zyskałby prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do jego napędu.

Wskazać należy jednak, że jak wynika z przedstawionego stanu prawnego o zakwalifikowaniu danego pojazdu samochodowego do kategorii samochodów ciężarowych, specjalistycznych bądź osobowych przesądza świadectwo homologacji wydane dla danego samochodu lub typu samochodu przez uprawniony do tego organ. Jeżeli zatem Podatnik wykaże, że ze świadectwa homologacji wydanego na dany typ samochodu wynika uprawnienie którego Podatnik dowodzi, tj. ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona w/w wzorem i że w/w świadectwo homologacji przewiduje również 4 miejsca (siedzenia) w samochodzie - to przy spełnieniu warunków ustawowych Podatnik będzie mógł pomniejszać podatek należny o podatek naliczony przy zakupie paliwa do napędu przedmiotowego samochodu.

Izba Skarbowa w Gdańsku