Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z d... - Interpretacja - IV/443/60/04/I

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.06.2004, sygn. IV/443/60/04/I, Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 14.06.2004 r. (data wpływu 15.06.2004 r.) w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług po dniu 1 maja 2004 r. sprzedaży robót i usług remontowo - budowlanych Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, iż zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do :

a)robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych;
nie stosuje się tej stawki do dostaw materiałów budowlanych, na które od 1 maja 2004 r. obowiązuje stawka podatku w wysokości 22 %. Stawki podatku VAT w wysokości 7 % nie stosuje się również do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z innymi obiektami budowlanymi niż ww.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W zakresie dokumentowania i opodatkowania wymienionych przez Stronę w w/w piśmie czynności tut. organ podatkowy informuje, iż generalną zasadą obowiązującą, zarówno przed jak i po 1 maja 2004 r., przy fakturowaniu sprzedaży robót budowlano - montażowych oraz obiektów budownictwa mieszkalnego jest, że z kosztorysu zawierającego takie elementy jak robociznę, pracę sprzętu i materiały nie wyłącza się i nie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług odrębnie materiałów, odrębnie robocizny itd.

Wystawiając fakturę za wykonane prace budowlano - montażowe lub za wykonanie obiektu podatnik może fakturować robociznę, pracę sprzętu i materiały osobno licząc od poszczególnych pozycji podatek od towarów i usług wg właściwych stawek, lecz jedynie w sytuacji, gdy umowa cywilno - prawna spisana pomiędzy wykonawcą i odbiorcą określa odrębne rozliczenie zużytych materiałów. W przeciwnym wypadku tj. w przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej roboty budowlano - montażowej stosuje się stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu tj. w przypadku usług budowlanych związanych z obiektami budynków mieszkalnych stawkę podatku w wysokości 7 % od łącznej wartości usługi, na podstawie cyt. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b cyt. ustawy o VAT, a w pozostałych przypadkach stawką właściwą jest stawka 22% na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

W świetle powyższego sposób fakturowania i opodatkowania świadczonych przez Stronę usług związanych z wykonywaniem robót budowlano - montażowych będzie zależał od warunków umowy na wykonanie tych usług, jakie zostały ustalone ze zleceniodawcą.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze