Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze, na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze... - Interpretacja - II-2/443-51/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.10.2004, sygn. II-2/443-51/04, Izba Skarbowa w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze, na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zmienia pisemną informację Naczelnika Urzędu Skarbowego we Wschowie z dnia 28 kwietnia 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną na zapytanie z dnia 16 kwietnia 2004 r.

Podatnik w w/w piśmie prosi o udzielenie odpowiedzi w zakresie odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w cenie paliw do napędu pojazdów specjalnych i ciągnika wykorzystywanych do świadczenia usług komunalnych tj. wywozu nieczystości płynnych oraz wywozu odpadów komunalnych. W/w pojazdy nie posiadają świadectwa homologacji, a zostały wyprodukowane w latach 70-tych i 80-tych.

W związku z powyższym wyjaśnia się, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych , o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Pojazdami, do których stosuje się cytowany przepis są, w myśl art. 86 ust. 3 i 5, samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie DŁ-oznacza dopuszczalną ładowność, n-oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń) określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Stosownie do art. 86 ust. 4 pkt. 2 cyt. ustawy, przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.

Tut. organ informuje, że obowiązek uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji został wprowadzony dnia 1 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 6, poz. 35). Przed rokiem 1984 r. obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji. Świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te świadectwa zostały wydane (u producenta lub importera). Istnieje zatem możliwość uzyskania przez podatnika informacji o zakresie homologacji dla określonego typu pojazdu.

Jednocześnie tut. organ informuje, że ograniczenie, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy w zakresie odliczania kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5, nie ma zastosowania do pojazdów specjalnych pod warunkiem, że jest to bezsprzecznie pojazd specjalnego przeznaczenia, co wynika wprost z jego konstrukcji np. szambowóz. Kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu takiego pojazdu podlega zatem odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w cytowanej ustawie.

Zakaz odliczania zakupionego paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3, nie ma zastosowania do nabywanych przez podatnika paliw do ciągników rolniczych, gdyż przepis ten dotyczy jedynie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. Ciągniki rolnicze, zgodnie z Polską Klasyfikacją Towarów i Usług, nie są pojazdami samochodowymi, a maszynami rolniczymi (PKWiU 29.31). W myśl art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -Prawo o ruchu drogowym (Dz.U tekst jednolity z 2003 r. Nr 58 poz. 515 ze zm.) ciągnik rolniczy nie jest również pojazdem samochodowym w rozumieniu tej ustawy.

Izba Skarbowa w Zielonej Górze