
Temat interpretacji
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. A
zatem wymienione organy i urzędy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83. art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste nie zostało wymienione w załącznikach do ustawy, w których przewidziane zostały inne stawki podatkowe, stąd też czynność ta podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki 22%.
W świetle z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dodany został § 3a do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970), gdzie w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste
nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.
Z kolei, w myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat. Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia tego nie stosuje się do dostawy budynków, budowli lub ich części, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie
użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Podsumowując należy wskazać, że sprzedaż budynków, o których mowa w zapytaniu, korzysta z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2) ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ budynki te spełnią przesłanki definicji towarów używanych, a w stosunku do tych budynków nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (budynki zostały wybudowane przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), a jednocześnie nie zostały spełnione przesłanki wykluczające zwolnienie,
o których mowa w art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W tej sytuacji do sprzedaży budynków będzie miało zastosowanie omówione wyżej zwolnienie, natomiast oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste od 1 maja 2004 r. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, a podstawą opodatkowania jest wartość opłat pobieranych z tego tytułu.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy czyli podstawą opodatkowania jest cena za dany obiekt budowlany. Biorąc pod uwagę że właścicielem gruntu jest Gmina to, to co jest trwale z gruntem związanym jest własnością Gminy. Gmina więc dokonuje w całości sprzedaży budynku. Natomiast rozliczenie
Gminy z nabywcą z tyt. ponoszonych nakładów następuje nie poprzez zaliczenie na poczet ceny za dostawę nieruchomości, lecz potrącenia z zapłaty za dostawę nieruchomości. Nadto podkreślam, że w celu określenia prawidłowej stawki podatku nieodzownym staje się właściwe zidentyfikowanie usług i zakwalifikowanie jej do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Do zakwalifikowania usług wg PKWiU obowiązany jest usługodawca, a jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego Urzędu Statystycznego. Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów (Dz. Urz. GUS Nr 12 z 2002 r., poz. 87) z dniem 1 stycznia
2003 r. Opinie klasyfikacyjne dla zainteresowanych wydaje nowoutworzony Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).
